Marketingplanning en marketingmix (B-ODISEE-HBB03E)

4 studiepuntenNederlands32 urenTweede semesterTweede semester
Van den Bossche Ria (coördinator) |  Nowe Igor |  Van den Bossche Ria
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

"De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling."

Volgtijdelijkheid: als je deze cursus opneemt is volgende voorkennis essentieel:​

               Vakinhoud OPO "Basisprincipes Marketing"

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Marketingplanning en marketingmix (B-ODISEE-HBB08e)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenTweede semesterTweede semester
Nowe Igor |  Van den Bossche Ria
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

 

 

Vanuit de cursus Marketing van de 1e fase wordt er vanaf nu dieper ingezoemd op de verschillende marketingconcepten zoals de marketingomgeving, marktsegmentatie, strategische marketingmodellen en de marketingmixstrategieën. Het gebruikte handboek van vorig jaar "Marketing toegepast  - 4e editie 2021"  van Johan Vanhaverbeke dient hier dan ook als basisboek dat verder wordt aangevuld met nieuw cursusmateriaal via Toledo.  De aangehaalde concepten worden telkens geplaats in het framework van het marketingplan.  De bedoeling hierbij is dat studenten vertrekkende vanuit concrete situaties zelf relevante informatie kunnen opzoeken, analyses maken, doelstellingen bepalen, een marketingmixstrategie voorstellen, acties uitwerken, een budget opstellen en een evaluatie doorvoeren in functie van de stappen van het marketingplan.

Daarnaast is het niet onbelangrijk dat studenten ook leren omgaan met  marketinggerelateerd cijfermateriaal.

Marketingplanning en marketingmixstrategieën is een opleidingsonderdeel binnen de leerlijn 'marketingbeleid'.

 

 

 

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=156

Merk op: Het handboek "Marketing toegepast" van Johan Vanhaverbeke - 4e editie - 2021 werd reeds gebruikt voor het OPO Basisprincipes marketing in 1MA. Dit is ook een verplicht handboek voor "Marketingplanning en Marketingmix" in 2MA. Als je dit handboek reeds hebt aangekocht in 22-23, dan kan je dit gewoon verder gebruiken in 23-24. Als je dit handboek nog niet hebt aangekocht, dan dien je dit wel aan te schaffen in 23-24.

 

Bepaalde voorbeelden, PPT en ander studiemateriaal kunnen ook in het Engels worden aangeboden.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

De colleges worden aangevuld met 3 groepsopdrachten met begeleiding.

Bepaalde opdrachten worden reeds opgestart tijdens de contacturen.  Studenten krijgen dan de mogelijkheid om reeds te overleggen in groep.  Aanwezigheid tijdens de werk- en de presentatiesessies is hierbij vereist (peerevaluatie).

Ongewettigde afwezigheid bij deze opdracht/test/activiteit leidt altijd tot een 0-score voor de betreffende opdracht/test/activiteit.

De groepen worden samengesteld vanaf de eerste les met de aanwezige studenten.

Evaluatieactiviteiten

Marketingplanning en marketingmix (B-ODISEE-H72038)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

- Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

- Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan. 

Met klachten en/of eventueel andere problemen kan je steeds terecht op het mailadres ombudsbkbrussel@odisee.be

 

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

Geldig voor de 1e  examenkans:

Evaluaties buiten de examenperiode =  40 punten waarvan:

*10 punten voor deel 1 marketingplan (marketingomgevings- en SWOT-analyse): groepsopdracht schriftelijk incl.  peerevaluatie
*10 punten voor presentatie deel 1 marketingplan: individueel incl peerevaluatie
*20 punten voor deel 2 marketingplan (van doelstelling tot controle resultaten): groepsopdracht schriftelijk incl.  peerevaluatie

Bij alle opdrachten wordt er ook rekening gehouden met de taal.

Opdrachten die te laat worden afgegeven, worden niet meer aanvaard.

Het individueel mondeling examen staat op 40 punten: inzichts-, toepassings- en verduidelijkingsvragen , incl. interpretatie en verwerking van cijfermateriaal  met voorbereiding en in functie van deel 2 van het marketingplan.

Alle info aangaande de opdrachten en het examen wordt meegedeeld via Toledo.

 

- Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

- Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan. 

Met klachten en/of eventueel andere problemen kan je steeds terecht op het mailadres ombudsbkbrussel@odisee.be

 

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

Evaluaties buiten de examenperiode =  30 punten voor 2 individuele opdrachten waarvan:

*10 punten voor deel 1 marketingplan  (schriftelijk)

*20 punten voor deel 2 marketingplan (schriftelijk)

Deze 2 opdrachten worden bij de start van de 3e examenperiode afgegeven en worden mondeling toegelicht op het examen (50 punten) a.d.h.v. inzichts-, toepassings- en verduidelijkingsvragen , incl. interpretatie en verwerking van cijfermateriaal van zowel deel 1 als deel 2  met voorbereiding

Bij alle opdrachten wordt er ook rekening gehouden met de taal.

Opdrachten die te laat worden afgegeven, worden niet meer aanvaard.