Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-OI3036)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15442&OPLID=279
Begintermen
De student is geslaagd voor alle vakken van fase 1. De student is geslaagd voor communicatieve vorming en voor labo analytische chemie van fase 2. De student neemt deel in fase 3 aan labo voedingswarenanalysen (CHB), labo industriële analysen (CH), labo milieu-analysen (CHM) en aan het OPO onderzoeksvaardigheden.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Onderzoeksvaardigheden praktijk (B-ODISEE-OGC00c)




Inhoud
In onderzoeksvaardigheden worden de studenten uitgedaagd om een project in een groep van een aantal studenten zelfstandig uit te werken. Per groep zal een onderzoeksvraag opgesteld en uitgewerkt worden. Hierbij zal de student:
- een verkennend theoretisch (literatuur) onderzoek uitvoeren waarin de student op zoek gaat naar methodieken en eventueel aanvullende technieken om dit project te kunnen uitvoeren
- protocols uitwerken volgens de opgestelde onderzoeksvraag
- methode ontwikkelen en validaties op punt zetten
- experimenten uit voeren binnen de geplande tijd, volgens de goede laboratoriumpraktijken
- de verkregen resultaten verwerken op een statistische verantwoorde manier en
- een kritische analyse maken van de bekomen gegevens.
Studiemateriaal
http://https:/webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23203
Rapporteren voor technici, Sabine Martens, Acco 2016
Toelichting werkvorm
In onderzoeksvaardigheden worden de studenten uitgedaagd om een project in groepen van 4 studenten zelfstandig uit te werken. Per groep zal een onderzoeksvraag opgesteld en uitgewerkt worden. Hierbij zal de student:
- een verkennend theoretisch (literatuur) onderzoek uitvoeren waarin de student op zoek gaat naar methodieken en eventueel aanvullende technieken om dit project te kunnen uitvoeren
- protocols uit werken volgens de opgestelde onderzoeksvraag
- methode ontwikkelen en validaties op punt zetten
- experimenten uit voeren binnen de geplande tijd, volgens de goede laboratoriumpraktijken
- de verkregen resultaten verwerken op een statistische verantwoorde manier en
- een kritische analyse maken van de bekomen gegevens.
2 sp. Onderzoeksvaardigheden rapporteren (B-ODISEE-OGC00d)




Inhoud
De studenten leren in team een wetenschappelijk en technisch rapport schrijven over hun onderzoek in "onderzoeksvaardigheden praktijk"
Studiemateriaal
Rapporteren voor technici, Sabine Martens, Acco 2016
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=23204
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Flipped classroom: studenten bereiden voor aan de hand van het handboek. De docent volgt dat op via Toledotoetsen.
Studenten ontvangen feedback nadat ze 3 kladversies indienen. Tijdens de coaching worden ze bijgestuurd en wordt nagegaan of ze de gegeven feedback voldoende opvolgen. Alles wordt bijgehouden in een voortgangsdossier dat studenten steeds kunnen inkijken.
Evaluatieactiviteiten
Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-OI7036)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OGC00c - Onderzoeksvaardigheden praktijk | 1-20/20 puntenschaal |
OGC00d - Onderzoeksvaardigheden rapporteren | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO onderzoeksvaardigheden wordt geëvalueerd in twee fasen. De eerste fase, de voorbereidingsfase, wordt op diverse aspecten bekeken door de technische mentor en de taalmentor.
· De technische mentor (praktijk) gaat na in welke mate de student voldoet aan de gedragsindicatoren. De student wordt individueel beoordeeld.
· De taalmentor (rapporteren) gaat na in welke mate:
o een team in orde is met de klasvoorbereiding en Toledotoetsen voor de gestelde deadline;
o voldaan wordt aan de vooropgestelde deadlines om zaken door te sturen en te verbeteren;
o de diverse onderdelen van het rapport worden ingestuurd en volgens welke kwaliteit;
o de door taalmentor geleverde feedback doorgevoerd wordt in het rapportdocument.
Zowel de taalmentor als de technische mentor houden alle opmerkingen bij in één Googlelink die zichtbaar is voor alle studenten van één en dezelfde groep. Op basis van de opmerkingen wordt het project gequoteerd. De puntenverdeling voor rapporteren is 20 punten voor de toetsen die de student individueel maakt, 30 punten op het voortraject in team en 50 punten op het eindrapport. 25 van de 50 punten op het eindrapport zijn beïnvloed door de peerfactor (zie verder).
De resterende quotatie van het OPO onderzoeksvaardigheden geschiedt op basis van de technische aspecten (Praktijk) en het rapporteeraspect (Rapporteren).
Na de eerste fase wordt het project op zijn totaliteit beoordeeld; dit betekent zowel op technische als rapporteeraspecten. De score voor praktijk en het rapporteren wordt gegeven aan de hand van een Googlesheet met criteria.
Het volledige opleidingsonderdeel wordt beoordeeld met onderstaande onderverdeling:
- OLA Rapporteren – 100 % door de taalmentor
- OLA Praktijk Project – 100 % door de technische mentor
Het OPO onderzoeksvaardigheden kan enkel gevolgd worden tijdens het eerste semester.
Het OPO onderzoeksvaardigheden wordt doorgaans uitgevoerd in groepen van 4 studenten.
Op 2 tijdstippen tijdens het semester wordt aan de studenten gevraagd een peerevaluatie in te vullen die nagaat hoe de teamwerking gebeurt. De eerste evaluatie stelt de mentoren in staat om het gedrag binnen een team bij te sturen. De evaluatie in week 12 wordt gebruikt bij de toekenning van scores. De peerfactor beïnvoedt het totaal van het eindrapport voor 50%.
Bij een cijfer 7/20 of lager voor één van de twee genoemde onderdelen, wordt het hele OPO-cijfer herleid naar dat cijfer. Bij een cijfer hoger dan 7/20 voor de beide onderdelen wordt het OPO-cijfer het gewogen gemiddelde genomen. De eindscore voor de OLA wordt toegekend na een deliberatie met het betrokken docententeam. Hierbij worden de beoordelingen en de peerevaluatie kritisch bekeken.
In geval van overmacht of coronamaatregelen kan een alternatieve opdracht gegeven worden.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans voor de OLA Praktijk. Er is een tweede examenkans voor de OLA Rapportering indien er op de OLA Praktijk minstens 10/20 wordt behaald. Hierbij moeten de studenten hun rapport herschrijven. Hierbij valt de score voor het voorbereidingstraject en de Toledotoetsen weg en wordt de score toegekend voor 100% van de verbetering van het rapport. Indien een student een onvoldoende haalt ten gevolge van de individuele Toledotoetsen dan kan een examen worden voorzien in EP3. Het is mogelijk dat het hele team een onvoldoende heeft en dan wordt gevraagd het rapport te herschrijven en aan te geven wie wat heeft gedaan. Zo kunnen studenten verschillende scores behalen. Dat is ook zo indien enkel een deel van het team een tweede examenkans heeft.
Het indienen van een rapport voor een tweede examenkans dat niet verschilt van het rapport ingediend voor de eerste examenkans is onvoldoende. Een tweede examenkans wordt enkel als succesvol beschouwd indien minstens 1 onderdeel van de deelscores wordt verbeterd.
Tweede examenkans rapporteren: 50% op gemeenschappelijke delen en 50% op de aangeduide delen per student. (details via Toledo EP3)