Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Polymeerchemie en kunststoffentechnologie (B-ODISEE-OGC01M)

6 studiepuntenNederlands40 urenEerste semesterEerste semester
Lommens Petra (coördinator) |  Lommens Petra
Kernteam Chemie Gent

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8058&OPLID=279

Specifiek voor dit OPO:

  • kennis van de meest relevante commerciële polymeren en hun toepassingen
  • kennis van de verschillende meest gebruikte syntheses voor polymeren (radicalaire, anionische, kationische en coördinatieve vinylpolymerisaties, ringopeningspolymerisaties en condensatiepolymerisaties)
  • vertrouwd worden met de meest relevante technieken voor de bepaling van het moleculair gewicht van polymeren en kennis hebben van de invloed van M op eigenschappen van de materialen
  • vertrouwd zijn met het thermisch gedrag van polymeren en de onderliggende moleculaire veranderingen (glastransitie, smelttemperatuur, amorf vs kristallijn)
  • inschatten hoe de chemische structuur van een polymeren de uiteindelijke eigenschappen beinvloedt
  • kennis van de meest relevante technieken voor het bepalen van glastransitie, smelt, maximale gebruikstemperatuur etc. 
  • inzicht in het visco-elastisch gedrag van polymeren en kennis van de meest relevante karakterisatietechnieken
  • inzicht in trek-rek curves en andere mechanische eigenschappen (hardheid, slagsterkte) en hun karakterisatietechnieken
  • kennis van de relevante verwerkingstechnieken voor polymeren bv. spuitgieten, extrusie etc.
  • voldoende kennis om praktisch gebruik te kunnen maken van technische fiches
  • voldoende basiskennis (incl. Engelstalige terminologie) om wetenschappelijke literatuur rond het onderwerp te kunnen raadplegen en deel te nemen aan maatschappelijk relevante discussies rond recyclage, reduceren van afval, etc (in het kader van internationalisering@home)

De algemene toelatingsvoorwaarden en aangewezen volgtijdelijkheid zijn beschreven in de de onderwijs- en examenregeling.

A. Volgtijdelijkheid     

Het is aangewezen dat de student(e) een credit behaald heeft voor het OPO Organische chemie 2 of kan bewijzen dat hij/zij deze competentie elders verworven heeft. 


B. Competenties     

De student heeft een goede basiskennis van algemene en organische chemie, de student beschikt over basiskennis omtrent de petrochemische productie van organische basis- en tussenproducten. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPW0K6 : Polymeerchemie en kunststoffentechnologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Polymeerchemie en kunststoffentechnologie (B-ODISEE-OGC01t)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht40 urenEerste semesterEerste semester
Lommens Petra
Kernteam Chemie Gent

Basisbegrippen van de polymeerchemie

Synthese van polymeren

  • Vinylpolymerisaties : radicalaire, anionische, kationische en coördinatieve mechanismen
  • Ringopeningspolymerisaties
  • Stapsgewijze polymerisaties
  • Copolymerisaties
  • Polymerisatietechnieken

Reacties aan polymeren (inclusief biopolymeren en biodegradatie)

De moleculaire massa van polymeren

  • definities
  • polymeren in oplossing
  • methodes voor het bepalen van Mw, Mn, Mv,... (viscosimetrie, GPC, lichtverstrooiing)

Polymeren in gecondenseerde toestand

  • glas-, rubbertoestand
  • kristallijne polymeren
  • methodes voor bepaling van glastransitie- en smelttemperatuur
  • viscoelastisch gedrag van polymeren

Mechanische en andere relevante eigenschappen van polymeren

  • mechanische eigenschappen (trek-rek proeven, treksterkte etc)
  • oppervlakte eigenschappen
  • optische eigenschappen
  • resistentie en veroudering

Verwerken van polymeren

  • extrusie
  • spuitgieten
  • 3D printen

...

Polymeerpaspoort: bespreking van de belangrijkste commerciële thermoplasten

Wisselende inhoud in de vorm van opdrachten uitgewerkt door studenten + gastcollege, met aandacht voor duurzaamheid, internationale context, maatschappelijke impact etc in het kader van internationalisering@home.
 

Cursus:

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=34358

polymeerpaspoort, PPT lessen + info opdracht via Toledo

De lessen worden gedoceerd in het Nederlands. De meeste bronnen zijn Engelstalig. Op het examen wordt gebruik gemaakt van casussen met Engelstalige vakterminologie. De nodige kennis wordt opgebouwd aan de hand van analoge voorbeelden die tijdens de hoorcolleges aan bod komen. 

Labo

Basisconcepten worden aangebracht via hoorcolleges en eventueel een gastlezing. De colleges worden gegeven on campus,

De studenten verwerken en verdiepen de leerstof tijdens oefenmomenten on campus en via het uitvoeren van een opdracht (deze kan bestaan uit opzoekwerk, labowerk, bezoek, steeds aangevuld met het maken van een presentatie of ander lesmateriaal, peer teaching of een uitgebreid wetenschappelijk verslag).

Het aanbod varieert per academiejaar maar de inhoud van de laboratoriumoefeningen, gastcolleges, bedrijfsbezoeken, opdrachten uitgevoerd door medestudenten of excursies maken steeds deel uit van de examenleerstof.

Gezien de continue evoluties m.b.t. COVID19, kunnen de werkvormen worden aangepast. On-campus colleges kunnen in geval van overmacht vervangen worden via live lessen via MS Teams of asynchroon via lesopnames.

 

Evaluatieactiviteiten

Polymeerchemie en kunststoffentechnologie (B-ODISEE-O73386)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1: OPDRACHT: 20 % VAN DE TOTAALSCORE

Tijdens de lesweken kunnen de studenten kiezen uit een reeks opdrachten (in groep): deze omvatten het uitvoeren van labo-oefeningen, peer-teaching, opzoekwerk, bedrijfsbezoek en/of andere excursie. De opdracht gaat gepaard met het maken van een presentatie, schriftelijk verslag of andere vorm van rapportering. Per opdracht wordt een document met gedetailleerde puntenverdeling/uitleg/op te leveren items/deadlines/minimale inhoud/bronnen...voorzien op toledo. De studenten worden geïnformeerd over de manier van werken en kunnen meer info vragen over de verschillende opdrachten tijdens een daartoe voorzien hoorcollege. De opdracht omvat peer-evaluatie (kwaliteit presentatie/verslag door medestudenten - proces groepswerk door groepsgenoten). De peer-evaluatie door medestudenten buiten de groep van het eindprodukt van de opdracht telt mee voor 30% van de score op dit onderdeel. De overige 70% van de punten worden bepaald door de docent op basis van de inhoudelijke en vormelijke kwaliteit van het eindresultaat rekening houdend met de criteria vermeld in het infodocument per opdracht toledo. Het resultaat van de peer-evaluatie van het proces binnen de groep wordt verrekend als een factor in de finale score.

In het geval de opdracht niet tijdig wordt opgeleverd krijgt de student een score van 0/20 op dit onderdeel en wordt de totaalscore voor het OPO herleid tot een niet-tolereerbare score. In geval blijkt uit de groepsevaluatie dat een student onvoldoende bijgedragen heeft aan het groepswerk zal na een feedbackgesprek met alle groepsleden beslist worden of de student de opdracht mag mee indienen of niet. Indien niet, krijgt de student een score van 0/20 op dit onderdeel en wordt de totaalscore voor het OPO herleid tot een niet-tolereerbare score. Bijwonen van de presentaties van medestudenten is verplicht gezien de peer-evaluatie. Indien een student bij meer dan twee presentaties onwettig afwezig is zal de score voor opdracht 1 herleid worden tot 0/20 en wordt de totaalscore voor het OPO herleid tot een niet-tolereerbare score.

2: PERMANENTE EVALUATIE: 25% VAN DE TOTAALSCORE

Tijdens de lesweken worden op afspraak twee toetsen afgenomen. De inhoud van de toetsen wordt op voorhand vastgelegd in de les. Beide toetsen hebben hetzelfde gewicht. Het bekomen gemiddelde maakt 25% van de totaalscore van het OPO uit. In geval van ongewettigde afwezigheid voor een toets krijgt de student een nulscore voor de desbetreffende toets. In geval van gewettigde afwezigheid wordt één inhaalmoment voor beide toetsen aan het einde van het semester. 

3: EXAMEN: 55% VAN DE TOTAALSCORE

Het examen bestaat uit een schriftelijk luik en een mondeling luik met schriftelijke voorbereiding. In het geval een student niet deelneemt aan het examen zal de score voor het OPO herleid worden tot een niet-tolereerbare score. 

De totale score voor het vak wordt berekend op basis van de niet-afgeronde scores voor de drie onderdelen, gebruik makend van de hierboven vermelde gewichtsfactoren en rekening houdend met onderstaande:

  • Indien een student (na afronding) voor het gedeelte "examen" een score van minder dan 8/20 behaalt kan de student niet slagen voor het OPO. De totaalscore voor het OPO wordt dan herleid tot de score behaald op het onderdeel "examen".  
  • Indien een student (na afronding) voor het gedeelte "opdracht" een score van minder dan 10/20 behaalt kan de student niet slagen voor het OPO. De totaalscore voor het OPO wordt dan herleid tot de score behaald voor de opdracht. 

Dit OPO is tolereerbaar.

In het geval een student niet geslaagd is voor het OPO dan kan de student herexamen afleggen. Dit herexamen bestaat uit een schriftelijk gedeelte en een mondeling gedeelte met schriftelijke voorbereiding en omvat de volledige leerstof van het OPO (i.e. leerstof van de permanente evaluatie en de leerstof voor het examen in EP1). De score van het herexamen maakt dan 80% van de score van het OPO uit. De overige 20% van de punten (opdracht) worden overgedragen vanuit EP1 indien de student een afgeronde score haalde van minstens 10/20 voor het onderdeel "opdracht".

In het geval de afgeronde score voor het onderdeel "opdracht" lager is dan 10/20 zal de student de opdracht moeten herwerken of zal een alternatieve opdracht aangeboden worden.

In het geval een student bij de eerste examenkans een niet-afgeronde score van groter dan 10/20 haalde voor zowel het onderdeel "examen (EP1)" als het onderdeel "permanente evaluatie" maar na afronding minder dan 10/20 scoorde voor het onderdeel "opdracht" en daardoor niet slaagde voor het OPO kan de student ervoor opteren om enkel de opdracht te herwerken of een alternatieve opdracht uit te voeren, de score behaald op de onderdelen "examen" en "permanente evaluatie" wordt dan overgedragen uit EP1.

De totaalscore voor het vak in EP3 wordt berekend op basis van de niet-afgeronde scores voor de drie onderdelen, rekening houdend met onderstaande:

Indien een student (na afronding) op het gedeelte "herexamen" een afgeronde score van minder dan 8/20 behaalt kan de student niet slagen voor het OPO. De totaalscore voor het OPO wordt dan herleid tot de score behaald op het onderdeel "herexamen".  

Indien een student voor het gedeelte "opdracht" een afgeronde score van minder dan 10/20 behaalt kan de student niet slagen voor het OPO. De totaalscore voor het OPO wordt dan herleid tot de score behaald voor de opdracht.