Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Programming concepts (B-ODISEE-OBI18A)

3 studiepuntenNederlands28 urenEerste semesterEerste semester
Van Buggenhout Sam (coördinator) |  Van Buggenhout Sam
Kernteam Toegepaste informatica (BA)

Kerndoelen:

1.3 Complexe informatie en IT-behoeften kritisch analyseren.
1.4 IT-oplossingen bedenken en modelleren.
7.1 Een oplossing voor een (complex) IT probleem kunnen ontwerpen
7.2 Een oplossing kunnen implementeren, optimaal gebruik makend van standaard- of modeloplossingen
7.3 Een integrale oplossing structureel kunnen testen en de resultaten kunnen gebruiken om het ontwerp en/of de oplossing continu te verbeteren

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18122&OPLID=51

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Programming concepts (B-ODISEE-OBI18a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht28 urenEerste semesterEerste semester
Van Buggenhout Sam
Kernteam Toegepaste informatica (BA)

Tijdens een cursus programmeren worden vaak allerlei termen en concepten als evident beschouwd:

  • Van probleem naar oplossing
  • Software, applicatie, algoritme...
  • Het belang van conventies
  • Bits, bytes, geheugen…
  • Talstelsels: van decimaal over binair naar hexadecimaal en terug
  • Variabelen, constante variabelen, constanten & datatype
  • Operatoren: soorten, associativiteit en prioriteit
  • Uitdrukkingen (of expressies)
  • Sequentie, selectie, iteratie
  • Procedure, functie, methode
  • Parameters, waarde-oproep (call by value), referentie-oproep (call by reference)
  • Recursie

Deze cursus heeft als bedoeling de student - los van een specifieke programeertaal - een inzicht te verschaffen in de basisconcepten die horen bij het ontwikkelen van programma's.

Oplossingen van programma-opdrachten zullen uitgewerkt worden aan de hand van:

  • Pseudocode
  • Flowchart
  • Nassi-Schneiderman

 

 

 

 

Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het online leerplatform

Tijdens het college wordt de materie uitgelegd, geïllustreerd en toegelicht.

Kleine oefeningen zorgen ervoor dat de materie onmiddellijk wordt toegepast. Ze worden gemaakt tijdens de les en onder begeleiding en met ondersteuning van de docent.

Aansluitende opdrachten dienen om de materie verder te doorgronden en te verwerven. Vragen over deze opdrachten / oplossingen kunnen gesteld worden aan het begin van elk college.

Concrete afspraken in verband met deze cursus worden gepubliceerd op Toledo.
 

Evaluatieactiviteiten

Programming concepts (B-ODISEE-O71524)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Computer, Geen, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het resultaat wordt via twee testen bepaald tijdens permanente evaluatie. 

  • Theorietest op 30% van het totaal (Type A-evaluatie)
  • Praktijktest op 70% van het totaal (Type A-evaluatie)

Om te slagen moet er minstens 50% behaald worden op de praktijktest. Indien dit niet het geval is, bepaalt de laagste score van de twee testen voor 100% het eindresultaat van dit OPO.

Het standaard afwezigheids- en evaluatiebeleid van de opleiding is van toepassing. Dit kan u nalezen via https://www.odisee.be/bachelor-toegepaste-informatica-afwezigheidsbeleid.

 

Het resultaat wordt bepaald via twee testen:

  • Theorietest op 30% van het totaal
  • Praktijktest op 70% van het totaal

Om te slagen moet er minstens 50% behaald worden op de praktijktest. Indien dit niet het geval is, bepaalt de laagste score van de twee testen voor 100% het eindresultaat van dit OPO.