Programming concepts (B-ODISEE-OBI18A)
Doelstellingen
Kerndoelen:
1.3 Complexe informatie en IT-behoeften kritisch analyseren.
1.4 IT-oplossingen bedenken en modelleren.
7.1 Een oplossing voor een (complex) IT probleem kunnen ontwerpen
7.2 Een oplossing kunnen implementeren, optimaal gebruik makend van standaard- of modeloplossingen
7.3 Een integrale oplossing structureel kunnen testen en de resultaten kunnen gebruiken om het ontwerp en/of de oplossing continu te verbeteren
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18122&OPLID=51
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Programming concepts (B-ODISEE-OBI18a)
Inhoud
Tijdens een cursus programmeren worden vaak allerlei termen en concepten als evident beschouwd:
- Van probleem naar oplossing
- Software, applicatie, algoritme...
- Het belang van conventies
- Bits, bytes, geheugen…
- Talstelsels: van decimaal over binair naar hexadecimaal en terug
- Variabelen, constante variabelen, constanten & datatype
- Operatoren: soorten, associativiteit en prioriteit
- Uitdrukkingen (of expressies)
- Sequentie, selectie, iteratie
- Procedure, functie, methode
- Parameters, waarde-oproep (call by value), referentie-oproep (call by reference)
- Recursie
- …
Deze cursus heeft als bedoeling de student - los van een specifieke programeertaal - een inzicht te verschaffen in de basisconcepten die horen bij het ontwikkelen van programma's.
Oplossingen van programma-opdrachten zullen uitgewerkt worden aan de hand van:
- Pseudocode
- Flowchart
- Nassi-Schneiderman
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het online leerplatform
Toelichting werkvorm
Tijdens het college wordt de materie uitgelegd, geïllustreerd en toegelicht.
Kleine oefeningen zorgen ervoor dat de materie onmiddellijk wordt toegepast. Ze worden gemaakt tijdens de les en onder begeleiding en met ondersteuning van de docent.
Aansluitende opdrachten dienen om de materie verder te doorgronden en te verwerven. Vragen over deze opdrachten / oplossingen kunnen gesteld worden aan het begin van elk college.
Concrete afspraken in verband met deze cursus worden gepubliceerd op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Programming concepts (B-ODISEE-O71524)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het resultaat wordt via twee testen bepaald tijdens permanente evaluatie.
- Theorietest op 30% van het totaal (Type A-evaluatie)
- Praktijktest op 70% van het totaal (Type A-evaluatie)
Om te slagen moet er minstens 50% behaald worden op de praktijktest. Indien dit niet het geval is, bepaalt de laagste score van de twee testen voor 100% het eindresultaat van dit OPO.
Het standaard afwezigheids- en evaluatiebeleid van de opleiding is van toepassing. Dit kan u nalezen via https://www.odisee.be/bachelor-toegepaste-informatica-afwezigheidsbeleid.
Toelichting bij herkansen
Het resultaat wordt bepaald via twee testen:
- Theorietest op 30% van het totaal
- Praktijktest op 70% van het totaal
Om te slagen moet er minstens 50% behaald worden op de praktijktest. Indien dit niet het geval is, bepaalt de laagste score van de twee testen voor 100% het eindresultaat van dit OPO.