Ethisch en zingevend handelen (B-ODISEE-OBE16A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17023&OPLID=52
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student:
- openheid heeft voor filosofische, ethische en levensbeschouwelijke vragen die gerelateerd aan zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling (als ergotherapeut).
- op zelfstandige wijze (onder begeleiding) een digitaal leerpad kan doorlopen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBE00A : Filosofie, ethiek en RZL I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ethisch en zingevend handelen (B-ODISEE-OBE23a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel biedt studenten een bloemlezing aan filosofische, zingevende en ethische denkmodellen en basisbegrippen aan de hand van (hedendaagse) filosofen en gebaseerd op fundamentele concepten in het beroepsparadigma van de ergotherapeut. Studenten worden uitgedaagd om de verschillende perspectieven te verwerken en hierbij een eigen mening te vormen. Zo kan de student een persoonlijk, kritisch, gefundeerd en respectvol mensbeeld ontwikkelen dat tegemoet komt aan de totale persoon.
Concreet behandelt de cursus onderstaande thema’s.
- Activiteiten van de mens in relatie tot diverse mensbeelden, waaronder het holistisch mensbeeld.
- Respect en erkenning.
- Autonomie.
- Verantwoordelijkheid.
- Rechtvaardigheid.
- Rouw.
Het laatste college behandelt een thema gekozen door de studentengroep onder de noemer 'de ergotherapeut en de wereld'. Hierin wordt inzichtelijk gemaakt hoe de theoretische kaders en concepten in de ergotherapeutische praktijk kunnen worden toegepast.
Naast de colleges, verkent de student in begeleide zelfstudie een aangereikt essay.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Interactievormen
De colleges worden aangeboden in de vorm van een digitaal leerpad. Dit betekent dat de student het materiaal individueel verwerkt aan de hand van kennisclips en oefeningen op de digitale leeromgeving.
Er worden 3 verwerkingsmonitoraatsessies voorzien; studenten worden actief gestimuleerd om deze bij te wonen. Tijdens deze monitoraten wordt de leerstof actief ingeoefend. Een van de drie monitoraten is voorbehouden voor ondersteuning bij de zelfstudie (het aangereikte essay).
De lessenreeks vangt aan met een on campus bijeenkomst waarin deze werkwijze wordt uitgelegd.
Evaluatieactiviteiten
Ethisch en zingevend handelen (B-ODISEE-O70643)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Examen:
Het examen is een mondeling examen en vindt plaats op de campus. Het examen duurt 15’ met 30’ voorbereidingstijd. Er worden open vragen gesteld.
Drie vragen hebben een weging van 17/20 en een vierde vraag in verband met het essay (begeleide zelfstudie) heeft een weging van 3/20. De student bereidt deze vierde vraag zelf voor en mag de voorbereiding (vraag-antwoord) meebrengen naar het examen (max. 1 A4).
De evaluatie situeert zich op een basisniveau en doorgroeiniveau.
Toelichting bij herkansen
Net zoals in de eerste examenkans hebben drie vragen een weging van 17/20 en een vierde, zelf op te stellen, vraag in verband met het essay (begeleide zelfstudie) een weging van 3/20.
Het examen in de derde examenperiode is een schriftelijk on campus gesloten boek examen. Opnieuw is het toegelaten dat de student de vierde zelf op te stellen vraag meebrengt op papier (vraag/antwoord) op maximaal 1 A4. Het examen neemt 2u in beslag (exclusief toegevoegde tijd inclusieve examenfaciliteiten).