Nederlands 1 (B-ODISEE-OAL87A)
Doelstellingen
Ik illustreer op basisniveau vakdidactische kennis over de principes van krachtig taalonderwijs.
Ik beoordeel kritisch praktijkvoorbeelden en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.
Ik ontwerp leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde taaldoelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.
Ik beheers vakinhoudelijke kennis vanuit de beoogde taaldoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3004 : Nederlands 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3022 : HAO Nederlands 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands 1 (B-ODISEE-OAL87a)
Inhoud
- doel van taalonderricht
- vakdidactiek voorlezen
- vakdidactiek mondelinge vaardigheden (spreken en luisteren)
- vakdidactiek spelling (o.a. spellingprincipes, spellingstrategieën, leerinhouden, oefenvormen, diagnose van spellingfouten…)
- vakdidactiek en organisatievormen van lessen voortgezet technisch lezen en expressief lezen
- kennismaken met jeugdliteratuur: deel 1
- studie van decretale eindtermen Nederlands en leerplannen Nederlands voor de basisschool i.c. luisteren en spreken, schrijven (enkel spelling), lezen (enkel technisch lezen en expressief lezen)
Toelichting werkvorm
Hoorcollege aangevuld met opdrachten. Studenten worden verondersteld actief deel te nemen aan leeractiviteiten en opdrachten uit te voeren zoals gevraagd.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands 1 (B-ODISEE-O73544)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteiten gelden in EP 3.