Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Nederlands 1 (B-ODISEE-OAL87A)

4 studiepuntenNederlands27 urenEerste semesterEerste semester
Timmermans Saskia (coördinator) |  Timmermans Saskia
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Ik illustreer op basisniveau vakdidactische kennis over de principes van krachtig taalonderwijs.

Ik beoordeel kritisch praktijkvoorbeelden en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.

Ik ontwerp leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde taaldoelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs. 

Ik beheers vakinhoudelijke kennis vanuit de beoogde taaldoelen.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3004 : Nederlands 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3022 : HAO Nederlands 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlands 1 (B-ODISEE-OAL87a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College27 urenEerste semesterEerste semester
Timmermans Saskia
Kernteam Lager onderwijs Aalst

  • doel van taalonderricht
  • vakdidactiek voorlezen
  • vakdidactiek mondelinge vaardigheden (spreken en luisteren)
  • vakdidactiek spelling (o.a. spellingprincipes, spellingstrategieën, leerinhouden, oefenvormen, diagnose van spellingfouten…)
  • vakdidactiek en organisatievormen van lessen voortgezet technisch lezen en expressief lezen
  • kennismaken met jeugdliteratuur: deel 1
  • studie van decretale eindtermen Nederlands en leerplannen Nederlands voor de basisschool i.c. luisteren en spreken, schrijven (enkel spelling), lezen (enkel technisch lezen en expressief lezen)

Hoorcollege aangevuld met opdrachten. Studenten worden verondersteld actief deel te nemen aan leeractiviteiten en opdrachten uit te voeren zoals gevraagd.

Evaluatieactiviteiten

Nederlands 1 (B-ODISEE-O73544)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Dezelfde modaliteiten gelden in EP 3.