Communicatievaardigheden (B-ODISEE-JPW0LF)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8086&OPLID=279
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de aangewezen volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatievaardigheden (B-ODISEE-JLW489)




Inhoud
Taalvaardigheid is een sleutelcompetentie die nodig is om optimaal te kunnen functioneren in het bedrijfsleven. Een vlotte beheersing van taal, ook van een moderne vreemde taal zoals het Engels, is een meerwaarde op de arbeidsmarkt. Om doeltreffend te communiceren, moet je schriftelijke en gesproken boodschappen niet alleen correct kunnen begrijpen en verwerken, je moet ze ook zelf helder kunnen formuleren. In deze cursus leer je je talige jobgerelateerde competenties ontwikkelen zowel in het Nederlands als in het Engels. De focus ligt op mondelinge en schriftelijke communicatie in beide talen.
Inhoud:
- zakelijke communicatie: e-mailetiquette, afspraken maken, cv
- uitbreiding van Engelse woordenschat afgestemd op de opleiding
- oefeningen om je taalkennis (woordenschat, grammatica, uitspraak, spelling) op te frissen en in te oefenen (Nederlands en Engels)
- informatieverwerking waarbij je de grammatica correct toepast
- schrijfvaardigheid: een abstract schrijven, bronvermelding
- leesvaardigheid: verwerking van zakelijke teksten gerelateerd aan de opleiding, leesstrategieën en -technieken
- spreekvaardigheid: presentatietechnieken, een wetenschappelijk onderwerp presenteren (Nederlands en Engels)
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal en links naar tools, websites ... vind je op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Het college en de opdrachten zijn in het Nederlands en het Engels.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Toegepaste werkvormen:
- individueel leren
- samenwerkend leren (groepswerk)
- oefeningen en opdrachten, zelfstandig en begeleid
- interactie: onderwijsleergesprek
- zelf- en peerevaluatie, feedback geven
- digitaal leren: online cursus, instructiefilmpjes, online oefeningen, flipped classroom, tools ...
De docent begeleidt de studenten en stuurt bij waar nodig. Individuele leerproblemen kun je op eigen initiatief aan de docent melden.
Evaluatieactiviteiten
Communicatievaardigheden (B-ODISEE-JVW0LF)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- De studenten maken een aantal taken (formele e-mail schrijven, afspraken maken, Engelse grammatica, abstract schrijven) = 50 %.
- De studenten geven ook een presentatie over een wetenschappelijk onderwerp (Nederlands en Engels, teamwerk, peer- en zelfevaluatie + leesstrategieën en -technieken) = 50 %.
Je kunt enkel opdrachten en taken inhalen na een wettige afwezigheid.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans Communicatievaardigheden: De herkansing bestaat uit een selectie opdrachten vergelijkbaar met de eerste examenkans (zie Toledo). Je legt die opdrachten individueel af. De score die je behaalde voor permanente evaluatie in EP2 telt voor 25 % van de totaalscore voor EP3 mee.