Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

GE1-2a Klassieke oudheid 1 (B-ODISEE-JPO0SY)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
Loquet Olivier (coördinator) |  Loquet Olivier
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

 

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: GE1-2a Klassieke Oudheid 1 (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. GE1-2a Klassieke oudheid 1 (B-ODISEE-JLO0SY)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College27 urenTweede semesterTweede semester
Loquet Olivier
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De vroege ijzertijd (1200 v. Chr. - 750 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)

De archaïsche periode (750 v. Chr. - 500 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
- Veranderingen op demografisch en economisch terrein
- Veranderingen op sociaal terrein
- Veranderingen op militair terrein
- Veranderingen op cultureel terrein
- Veranderingen op politiek terrein

De klassieke periode (500 v. Chr. - 330 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
- De Perzische oorlogen
- Sparta en Athene na 479 v. Chr.
- De Peloponnesische oorlog (431-404 v. Chr.)
- De periode 404-336 v. Chr.
- De Atheense bevolking in de vijfde en vierde eeuw v. Chr.
- Verdere ontwikkeling van de Atheense democratie
- Athene als centrum van de Griekse cultuur in de klassieke tijd
- De Grieken in het westen van het mediterrane gebied

De hellenistische tijd (330 v. Chr. - 30 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
- Alexander de Grote
- Van Alexander de Grote tot de Romeinse bezetting
- Het rijksbestuur en de steden in de hellenistische rijken
- Economie en maatschappij
- Culturele aspecten
- De Joden in de hellenistische tijd
- Doorwerking van de hellenistische cultuur in het Parthische en Romeinse Rijk

Een overzicht van de belangrijkste Griekse mythen

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Digitaal leren

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)  
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching). 

Evaluatieactiviteiten

GE1-2a Klassieke oudheid 1 (B-ODISEE-JVO0SY)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer: 90% examen, 10 % opdracht

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.

Alle opdrachten hebben een inleverdatum. Bij te laat indienen volgt score 0/20 voor die opdracht.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.