GE1-2a Klassieke oudheid 1 (B-ODISEE-JPO0SY)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: GE1-2a Klassieke Oudheid 1 (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Geschiedenis) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Geschiedenis) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. GE1-2a Klassieke oudheid 1 (B-ODISEE-JLO0SY)
Inhoud
De vroege ijzertijd (1200 v. Chr. - 750 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
De archaïsche periode (750 v. Chr. - 500 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
- Veranderingen op demografisch en economisch terrein
- Veranderingen op sociaal terrein
- Veranderingen op militair terrein
- Veranderingen op cultureel terrein
- Veranderingen op politiek terrein
De klassieke periode (500 v. Chr. - 330 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
- De Perzische oorlogen
- Sparta en Athene na 479 v. Chr.
- De Peloponnesische oorlog (431-404 v. Chr.)
- De periode 404-336 v. Chr.
- De Atheense bevolking in de vijfde en vierde eeuw v. Chr.
- Verdere ontwikkeling van de Atheense democratie
- Athene als centrum van de Griekse cultuur in de klassieke tijd
- De Grieken in het westen van het mediterrane gebied
De hellenistische tijd (330 v. Chr. - 30 v. Chr.) (Theorie - leerplan/basis)
- Alexander de Grote
- Van Alexander de Grote tot de Romeinse bezetting
- Het rijksbestuur en de steden in de hellenistische rijken
- Economie en maatschappij
- Culturele aspecten
- De Joden in de hellenistische tijd
- Doorwerking van de hellenistische cultuur in het Parthische en Romeinse Rijk
Een overzicht van de belangrijkste Griekse mythen
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
GE1-2a Klassieke oudheid 1 (B-ODISEE-JVO0SY)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer: 90% examen, 10 % opdracht
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Alle opdrachten hebben een inleverdatum. Bij te laat indienen volgt score 0/20 voor die opdracht.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.