CH1-2 Reactiesoorten (B-ODISEE-JPO0SS)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: CH1-2 Reactiesoorten (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. CH1-2 Reactiesoorten (B-ODISEE-JLO0SS)
Inhoud
Theoretische inhouden
- Indeling van reacties volgens verschillende criteria
- Thermochemie en reactiekinetiek: wetten van de thermodynamica,reactiewarmte, enthalpie, vrije energie, entropie, activeringsenergie, endo- en exo-energetische processen en reacties, reactieconstante, beïnvloedingsfactoren van de reactiesnelheid, explosieve reacties.
- Chemische evenwichten: evenwichtsconstante, beïnvloedingsfactoren, heterogene evenwichten, oplosbaarheid en oplosbaarheidsproduct,
- Zuur-base-evenwicht
- Redox-evenwicht
Practica
- Verschillende practica ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud met bijhouden van een practicumschrift.
Opdrachten
- Verschillende opdrachten ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon)
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen en practica uit te voeren. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
CH1-2 Reactiesoorten (B-ODISEE-JVO0SS)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- Onderdeel 1: EXAMEN 80%
- Theorie
- Oefeningen
- Onderdeel 2: OPDRACHTEN (20%)
- Ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Ja.
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.