Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

PAV1-1a Taal en communicatie (B-ODISEE-JPO0SE)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel (coördinator) |  Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV1-1a Taal en communicatie (niveau: basis).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV1-1a Taal en communicatie (B-ODISEE-JLO0SE)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

TAAL EN COMMUNICATIE

  • Warm voor taal, taalgebruik, taalsysteem en taalvaardigheid
  • Leerplan- en handboekenstudie
  • Eindtermen en leerplandoelen Nederlands in de B-stroom en A-finaliteit
  • Geschiedenis van het Nederlands: identiteit en diversiteit
  • Taalontwikkelend lesgeven en bewust omgaan met instructietaal: uitgangspunten, woordenschat en taalvaardigheid, schooltaal en vaktaal
  • Taalvaardigheid en geletterdheid bevorderen binnen PAV
  • Vaardigheden: lezen, kijken en luisteren, schrijven en spreken
  • Taalbeschouwing: spelling, spraakkunst, uitspraak en woordenschatverbreding
  • Proza: poëzie en jeugdliteratuur

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

 

PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …


Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

PAV1-1a Taal en communicatie (B-ODISEE-JVO0SE)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

  • Portfolio: opdrachten tijdens semester (40%)
  • Examen: schriftelijk examen tijdens examenperiode met taalvaardigheden en taaldidactiek (60%)

Evaluatiekenmerken

  • Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
  • De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn. 
  • Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 
  • Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).       
  • Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.