Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2024.

Professionele identiteit 1 (B-ODISEE-JPO0R1)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
De Kegel Hélène (coördinator) |  De Kegel Hélène |  N.
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBK48B : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3050 : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3070 : HAO Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3000 : Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3018 : HAO Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBL43A : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBS95B : Professionele identiteit 1
HBD52A : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3056 : Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Professionele identiteit 1 (B-ODISEE-JLO0R1)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
De Kegel Hélène |  N.
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Onze samenleving is superdivers en stelt ons voor nieuwe uitdagingen zowel in de klas als in de samenleving. Hoe vorm je je identiteit dan binnen deze diversiteit en hoe kan je leerlingen  hierin begeleiden? We staan stil bij vooroordelen, stereotypes, normen en waarden. Je schetst je eigen persoonlijk referentiekader en staat stil bij je eigen identiteit en bij de meervoudige identiteit van iedereen.   

Omdat lesgeven nooit neutraal gebeurt, geef je impliciet steeds een bepaald mens-, wereld- en godsbeeld mee. In de leerlijn Identiteit in diversiteit wordt in de eerste opleidingsfase de nadruk gelegd op de bewustmaking van studenten voor de filosofische en religieuze uitgangspunten die aan de basis liggen van de verschillende wereldbeelden die in de huidige Belgische maatschappij aanwezig zijn. Studenten leren een aantal basisbegrippen en referentiekaders kennen die hen in staat stellen om zich bewust te worden van hun eigen identiteit en wereldbeeld en dat van anderen. Ze leren ook de implicaties te identificeren die een bepaald wereldbeeld heeft op het verwerven van kennis, op de rol van verschillende participanten in onderwijs en maatschappij en op andere aspecten van het menszijn. Zij leren deze wereldbeelden te analyseren, er de positieve aspecten van te waarderen en de negatieve aspecten op een rationele wijze te beargumenteren. Centrale begrippen worden uitgewerkt (onder andere determinisme, nature/nurture debat, autonomie vs heteronomie).

- Wat is een mens- wereldbeeld?

- Hoe beïnvloedt iemands mens- en wereldbeeld zijn visie op mens en maatschappij, kennis, opvoeding en school?

- Welke wereldbeelden zijn aanwezig in de huidige maatschappij? (onder andere verlichtingsdenken, impact van de moderne wetenschap, christendom, islam, postmoderniteit)

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

DAG
We kiezen voor contactrijk onderwijs (hoorcollege, leer- en groepsgesprek, begeleide zelfstudie) in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon).
DAG-studenten maken opdrachten die aansluiten bij de leerstof en die gespecifieerd worden op Toledo.

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
HAO-studenten volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken tijdens en na de monitoraten het studiemateriaal op zelfstandige basis. 

Evaluatieactiviteiten

Professionele identiteit 1 (B-ODISEE-JVO0R1)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Niveau 1: Basis

Studenten krijgen meerdere opdrachten tijdens het eerste semester. Daarnaast is er nog een xToledo-toets tijdens het laatste contactuur. 

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

De exacte weging van de verschillende opdrachten wordt ruim op tijd op Toledo geplaatst. Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde.

De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

De gedetailleerde opdrachten en de concrete modaliteiten worden tijdig op Toledo geplaatst. 

HAO: De uitvoering van de opdrachten wordt aangepast en de modaliteiten worden op Toledo geplaatst en toegelicht tijdens het monitoraat. De xToledo-toets gebeurt tijdens het laatste monitoraat. 

Clustertolerantie

Maximaal 6 studiepunten van de algemene vakken kunnen getolereerd worden.

Studenten die niet geslaagd zijn, hernemen in EP3 alleen die taken waarvoor zij een onvoldoende scoorden in EP1 of die zij niet hadden ingediend. 

Studenten die na EP3 nog steeds niet geslaagd zijn , hernemen het volledige OPO én alle taken in het volgende AJ.