1 Opstap naar verpleegkunde (B-ODISEE-OWV43B)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
De Mits Sibbel (coördinator) |  De Mits Sibbel
Kernteam Verpleegkunde St-Niklaas

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21449&OPLID=444

In het kader van het behalen van een attest tot zorgkundige dienen volgende leerdoelen te worden behaald:

Het observeren en signaleren bij de patiënt/resident van veranderingen op fysisch, psychisch en sociaal vlak binnen de context van de activiteiten van het dagelijks leven (ADL).

Mondzorg.

De vocht- en voedseltoediening bij een patiënt/resident langs orale weg helpen verrichten, uitgezonderd bij slikstoornissen en bij sondevoeding.

Hygiënische verzorging van patiënten/residenten met een dysfunctie van de ADL, conform het zorgplan.

Toepassing van de maatregelen ter voorkoming van infecties, conform het zorgplan.

Hygiënische verzorging van een geheelde stoma, zonder dat wondzorg noodzakelijk is.

Het meten van de polsslag en de lichaamstemperatuur en het meedelen van de resultaten.

De patiënt/resident helpen bij niet steriele afname van excreties en secreties.

Voeding en vochttoediening langs orale weg.

Manuele verwijdering van faecalomen.

De patiënt/resident in een functionele houding brengen met technische hulpmiddelen en het toezicht hierop, conform het zorgplan.

Vervoer van patiënten/residenten, conform het zorgplan.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1 Opstap naar verpleegkunde (B-ODISEE-OWV45b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum20 urenEerste semesterEerste semester
De Mits Sibbel
Kernteam Verpleegkunde St-Niklaas

Tijdens deze periode zal de student basiskennis en basisvaardigheden verwerven waarop in verdere LabO’s kan worden verder gebouwd. 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=34031

Zakboekverpleegkundige diagnose                                           9789001891575
Basisverpleegkunde niveau 4                                                    9789036803595
Praktisch gezondheidsrecht                                                       9789030689942
Stappenplannen Technisch Verpleegkundige verstrekkingen    9789036824125
Anatomie en fysiologie, een inleiding                                         9789043035873
basisboek zorgethiek                                                                  9789089720047
Van hygiëne tot infectiepreventie                                                9789463442053

Casuïstiek - Digitaal leren - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Door middel van hoor- en werkcolleges en mogelijkheid tot individuele spreekuren bij docent-experten worden de studenten gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen.
De student gaat zelfstandig aan de slag om deze leerdoelen te behalen.  

Evaluatieactiviteiten

1 Opstap naar verpleegkunde (B-ODISEE-O73270)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit 2 deelevaluaties:

Geïntegreerd praktijkexamen: 80% 

Bij het geïntegreerd praktijkexamen demonstreert de student adhv een casus de verschillende verpleegkundige vaardigheden. De punten van de verschillende getoetste vaardigheden zijn geen gewogen gemiddelde van de verschillende stations. Eén groot tekort van ≤ 7 of 2 kleine tekorten (8 of 9) leiden sowieso tot een onvoldoende. Het laagste cijfer wordt behouden als eindscore.

Tijdens de voorbereiding van het praktijkexamen mag het stappenplan gebruikt worden. De studenten krijgen 15 min (+5 min bijkomende tijd) de tijd per station.

De deadlines voor het indienen van de opdrachten, praktische informatie omtrent het geïntegreerd schriftelijk examen en praktijkexamen worden uitgebreider toegelicht in het LabOek. Het LabOek is een verplichte bijlage bij de ECTS-fiche.

Geïntegreerd schriftelijk examen: 20%

Bij het schriftelijk examen mag men de Carpenito gebruiken

De studenten krijgen 45 min (+15 min bijkomende tijd) om het schriftelijk examen af te leggen

 

Het examenresultaat van het OPO komt tot stand door middel van een gewogen gemiddelde van de 2 deelevaluaties: Geïntegreerd praktijkexamen en het geïntegreerd schriftelijk examen.

Indien op één van de onderdelen een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van het onderdeel met het laagste cijfer. 

Bij een onvoldoende op het opleidingsonderdeel dient de student enkel de deelevaluatie(s) te hernemen waarvoor de student niet geslaagd is. Indien er bij het geïntegreerd praktijkexamen in eerste zittijd minimaal een score van 10/20 wordt behaald op 1 station dient dit station niet te worden hernomen in bij de tweede examenkans.

Het punt van het opleidingsonderdeel komt tot stand zoals beschreven bij de eerste examenkans.  ​

Indien de student bij de tweede examenkans een cijfer lager dan 8/20 behaalt op een deelevaluatie of niet deelneemt, en bij de eerste examenkans een 8 of 9/20 behaalde op diezelfde deelevaluatie, dan wordt de 8 of 9/20 van de deelevaluatie behaald in bij de eerste examenkans behouden in de berekening van het eindpunt bij de tweede examenkans.