1 Opstap naar verpleegkunde (B-ODISEE-OWV43B)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21449&OPLID=444
In het kader van het behalen van een attest tot zorgkundige dienen volgende leerdoelen te worden behaald:
Het observeren en signaleren bij de patiënt/resident van veranderingen op fysisch, psychisch en sociaal vlak binnen de context van de activiteiten van het dagelijks leven (ADL).
Mondzorg.
De vocht- en voedseltoediening bij een patiënt/resident langs orale weg helpen verrichten, uitgezonderd bij slikstoornissen en bij sondevoeding.
Hygiënische verzorging van patiënten/residenten met een dysfunctie van de ADL, conform het zorgplan.
Toepassing van de maatregelen ter voorkoming van infecties, conform het zorgplan.
Hygiënische verzorging van een geheelde stoma, zonder dat wondzorg noodzakelijk is.
Het meten van de polsslag en de lichaamstemperatuur en het meedelen van de resultaten.
De patiënt/resident helpen bij niet steriele afname van excreties en secreties.
Voeding en vochttoediening langs orale weg.
Manuele verwijdering van faecalomen.
De patiënt/resident in een functionele houding brengen met technische hulpmiddelen en het toezicht hierop, conform het zorgplan.
Vervoer van patiënten/residenten, conform het zorgplan.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 1 Opstap naar verpleegkunde (B-ODISEE-OWV45b)
Inhoud
Tijdens deze periode zal de student basiskennis en basisvaardigheden verwerven waarop in verdere LabO’s kan worden verder gebouwd.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=34031
Zakboekverpleegkundige diagnose 9789001891575
Basisverpleegkunde niveau 4 9789036803595
Praktisch gezondheidsrecht 9789030689942
Stappenplannen Technisch Verpleegkundige verstrekkingen 9789036824125
Anatomie en fysiologie, een inleiding 9789043035873
basisboek zorgethiek 9789089720047
Van hygiëne tot infectiepreventie 9789463442053
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Digitaal leren - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Door middel van hoor- en werkcolleges en mogelijkheid tot individuele spreekuren bij docent-experten worden de studenten gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen.
De student gaat zelfstandig aan de slag om deze leerdoelen te behalen.
Evaluatieactiviteiten
1 Opstap naar verpleegkunde (B-ODISEE-O73270)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit 2 deelevaluaties:
Geïntegreerd praktijkexamen: 80%
Bij het geïntegreerd praktijkexamen demonstreert de student adhv een casus de verschillende verpleegkundige vaardigheden. De punten van de verschillende getoetste vaardigheden zijn geen gewogen gemiddelde van de verschillende stations. Eén groot tekort van ≤ 7 of 2 kleine tekorten (8 of 9) leiden sowieso tot een onvoldoende. Het laagste cijfer wordt behouden als eindscore.
Tijdens de voorbereiding van het praktijkexamen mag het stappenplan gebruikt worden. De studenten krijgen 15 min (+5 min bijkomende tijd) de tijd per station.
De deadlines voor het indienen van de opdrachten, praktische informatie omtrent het geïntegreerd schriftelijk examen en praktijkexamen worden uitgebreider toegelicht in het LabOek. Het LabOek is een verplichte bijlage bij de ECTS-fiche.
Geïntegreerd schriftelijk examen: 20%
Bij het schriftelijk examen mag men de Carpenito gebruiken
De studenten krijgen 45 min (+15 min bijkomende tijd) om het schriftelijk examen af te leggen
Het examenresultaat van het OPO komt tot stand door middel van een gewogen gemiddelde van de 2 deelevaluaties: Geïntegreerd praktijkexamen en het geïntegreerd schriftelijk examen.
Indien op één van de onderdelen een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van het onderdeel met het laagste cijfer.
Toelichting bij herkansen
Bij een onvoldoende op het opleidingsonderdeel dient de student enkel de deelevaluatie(s) te hernemen waarvoor de student niet geslaagd is. Indien er bij het geïntegreerd praktijkexamen in eerste zittijd minimaal een score van 10/20 wordt behaald op 1 station dient dit station niet te worden hernomen in bij de tweede examenkans.
Het punt van het opleidingsonderdeel komt tot stand zoals beschreven bij de eerste examenkans.
Indien de student bij de tweede examenkans een cijfer lager dan 8/20 behaalt op een deelevaluatie of niet deelneemt, en bij de eerste examenkans een 8 of 9/20 behaalde op diezelfde deelevaluatie, dan wordt de 8 of 9/20 van de deelevaluatie behaald in bij de eerste examenkans behouden in de berekening van het eindpunt bij de tweede examenkans.