Wiskunde 2 (B-ODISEE-OWL52A)

4 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Verstocken Truus (coördinator) |  Van den Bulcke Sara |  Verstocken Truus
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de wiskunde van de lagere school en kan dit aantonen binnen een vooropgesteld tijdsbestek in een toets basiskennis met verhoogde cesuur. 
  •  Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot percenten, meten en metend rekenen, samengestelde grootheden en tabellen en grafieken op niveau van het leren van de leerlingen.
  • Ik formuleer denkwijzen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot percenten, meten en metend rekenen, samengestelde grootheden en tabellen en grafieken, met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van wiskundige concepten aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen.
  • Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot percenten, meten en metend rekenen, samengestelde grootheden en tabellen en grafieken, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
  • Ik ontwerp zelfstandig functionele, gestructureerde en inhoudelijk rijke bordschema's met betrekking tot percenten, meten en metend rekenen, samengestelde grootheden en tabellen en grafieken, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde. 
  • Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot percenten, meten en metend rekenen, samengestelde grootheden en tabellen en grafieken, vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen. 
  • Ik formuleer zelfstandig lesdoelstellingen met betrekking tot percenten, meten en metend rekenen, samengestelde grootheden en tabellen en grafieken, rekening houdend met de eindtermen en de leerlijn in de leerplandoelen en volgens actuele didactische modellen. 

  • De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
  • Wenselijke aanvangscompetenties: Wiskunde 1
    Aandachtspunt: Studenten die instappen in semester 2 worden verwacht om de didactische krachtlijnen (onderdeel van de vakdidactiek van Wiskunde 1) zelfstandig door te nemen.
  • Alle leerinhouden wiskunde uit de lagere school zijn gekend.

Afhankelijk van de gevolgde studierichting in het secundair onderwijs zullen sommige studenten extra moeten oefenen.
Voor veel studenten gelden volgende leemtes :

  • vlotte rekenvaardigheid (zonder gebruik van een rekenmachine);
  • nauwkeurig een wiskundig probleem verwoorden;
  • een degelijke beheersing van de leerstof van de basisschool.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3045 : Wiskunde 1-2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Wiskunde 2 (B-ODISEE-OWL52a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Van den Bulcke Sara |  Verstocken Truus
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Getallenkennis en bewerkingen: Percenten
    • Beginsituatie
    • Aanbreng
    • Visueel voorstellen
    • Relatieve betekenis
    • Toepassingen
  • Meten en metend rekenen
    • Basisbegrippen
    • Formules
    • Samengestelde grootheden
    • Probleemoplossend denken
  • Tabellen en grafieken
     

Studenten dienen zelfstandig hun eigen basiskennis bij te spijkeren. Op vraag van de student(en) geven we extra uitleg.

De werkvorm voor dit OPO is college-practicum-opdracht. Verdere toelichting kan je terugvinden in de cursuswijzer op Toledo.

  • Een college is een werkvorm waarbij onderwijs door de docent wordt aangeboden aan de volledige groep studenten die het opleidingsonderdeel opgenomen heeft.
    Voor dit OPO zijn er voor de dagstudenten verschillende lessen ingepland die bij voorkeur doorgaan op de campus. Een overzichtsplanning is beschikbaar in de cursuswijzer op Toledo. In deze lessen werken we met materiaal aangezien de student dit meestal thuis niet ter beschikking heeft. In de overzichtsplanning kan de student zien welke leerinhoud er besproken wordt op de aangeduide data. 
    Voor de afstandstudenten zijn de leermodules op Toledo de leidraad doorheen het OPO. Van daaruit wordt verwezen naar het handboek en het e-book.  Daarnaast zijn er ook 2 contactmomenten voorzien. De planning daarvoor is ook beschikbaar in de cursuswijzer op Toledo.
  • Een practicum is een werkvorm waarbij studenten praktijkgerichte opdrachten uitvoeren. 
    Dit kan gebeuren tijdens de lessen op de campus voor de dagstudenten of tijdens de contactmomenten voor de afstandsstudenten. Ook in het e-book zijn er opdrachten verwerkt. Deze praktijkgerichte opdrachten dienen als ondersteuning bij het verwerken, maar tellen niet mee voor de evaluatie.
  • Een opdracht is een werkvorm die tot doel heeft studenten zelfstandig academische competenties te laten verwerven. Er zijn geen contactmomenten voorzien voor het  uitvoeren van de opdracht, wel instructies, begeleiding en feedback. 
    Dagstudenten werken een beperkt aantal lessen zelfstandig uit. Zij kunnen dit asynchroon doen wanneer het hen past. Afstandsstudenten werken - met uitzondering van de 2 contactmomenten- steeds zelfstandig. De leermodules op Toledo zijn hierbij leidend.

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde 2 (B-ODISEE-O73560)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Doorheen het academiejaar legt de student een basiskennistoets Wiskunde af. De basiskennis omvat alle leerinhouden van de lagere school. Het doel van de evaluatie is dat de student de toetsvragen vlot kan oplossen binnen één uur (1/3 van de tijd inbegrepen) en zonder zakrekenmachine. De student is zelf verantwoordelijk voor het bijspijkeren van de basiskennis en krijgt hiervoor voldoende oefenmateriaal. Er worden vrijblijvende monitoraten/ oefenmomenten aangeboden om de student te ondersteunen. 

De student krijgt 3 kansen om de basiskennistoets Wiskunde af te leggen: 2 kansen tijdens het academiejaar en 1 kans tijdens EP2. Deze toets bevat alle leerinhouden Wiskunde (hoofdrekenen, getallen en bewerkingen, meetkunde en metend rekenen) van de lagere school en is op niveau eind zesde leerjaar.  

Wanneer de student reeds tijdens de eerste toets de norm van 80% behaalt, hoeft hij/zij de andere toetsen niet meer af te leggen.  

Wanneer de student tijdens de eerste toets de norm van 80% niet behaalt, heeft hij/zij nog 2 kansen om deze norm alsnog te halen. 

Wanneer de student de norm voor basiskennis na 3 pogingen niet behaalt, kan de student een 4de kans opnemen tijdens EP3. 

 

De student slaagt voor de basiskennistoets Wiskunde als hij/zij de norm van 80% behaalt. Dit is een bindende voorwaarde om te kunnen slagen voor Wiskunde 2 in de eerste zittijd (EP2) of in de tweede zittijd (EP3). 

Indien er een tekort is bij één van beide delen (didactiek Wiskunde 2 of basiskennis) kan de student niet slagen voor dit OPO. Er is dan wel een mogelijkheid om een puntenoverdracht te krijgen voor EP3 voor één van beide als voldaan is aan volgende voorwaarden: 

  • Basiskennis minstens 80% 
  • Didactiek minstens 10/20 

Indien er na EP3 een tekort is bij één van beide onderdelen (didactiek Wiskunde 2 of basiskennis) dient het volledige OPO hernomen te worden.  

 

Eindcijfer OPO Wiskunde 2 

Het examen bestaat uit een schriftelijk examen didactiek. 

Het resultaat van de basiskennistoets wordt niet meegenomen in het eindcijfer van het OPO Wiskunde 2

  • Indien de student geslaagd is op basiskennis en op didactiek dan wordt het cijfer van didactiek toegekend. 
  • Indien de student geslaagd is op basiskennis en niet op didactiek, dan wordt het cijfer van didactiek toegekend. 
  • Indien de student geslaagd is op didactiek en niet op basiskennis, dan wordt het cijfer herleid naar een 9/20. 
  • Indien de student een tekort heeft voor zowel basiskennis als didactiek, dan wordt het cijfer van didactiek toegekend. 

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.  

Bij het herkansen van Wiskunde 2 zijn er volgende scenario's: 

  • De student is in EP2 wel geslaagd voor de basiskennistoets, maar niet voor het examen didactiek van Wiskunde 2: de student legt het schriftelijke examen Wiskunde 2 opnieuw af in EP3.  
  • De student is in EP2 niet geslaagd voor de basiskennistoets, maar wel voor het examen didactiek van Wiskunde 2: de student legt de basiskennistoets opnieuw af in EP3. 
  • De student is in EP2 niet geslaagd voor de basiskennistoets en niet voor het examen didactiek van Wiskunde 2: de student legt de basiskennistoets en het examen van Wiskunde 2 opnieuw af in EP3. 

Bij het hernemen van het OPO Wiskunde 2 in een volgend academiejaar legt de student zowel de basiskennistoets als het schriftelijk examen Wiskunde 2 opnieuw af.  

 

Studenten die inschreven in het oude curriculum en Wiskunde 2 opnemen in het nieuwe curriculum ter vervanging van Wiskunde 1-2 in het oude curriculum hebben een alternatieve puntenverrekening: 

Indien de norm van 80% voor de basiskennistoets werd behaald in het oude curriculum wordt het eindcijfer voor Wiskunde 2 uitsluitend bepaald door het cijfer op het examen didactiek van Wiskunde 2. 

Indien de norm van 80% voor de basiskennistoets nog niet werd behaald in het oude curriculum: deze studenten volgen de richtlijnen voor het nieuwe curriculum.