Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-OWL46A)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Huysveld Heidi (coördinator) |  Huysveld Heidi |  Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Berghe Ellen |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Ik toets mijn eigen interpretatiekader af aan de perspectieven van anderen en breng mogelijke vooroordelen/valkuilen in beeld vanuit de sleutelcompetenties van diversiteit en ga daarover open en respectvol in gesprek met medestudenten. 
  • Ik reflecteer op een gestructureerde wijze vanuit groeigerichte feedback. 
  • Ik krijg inzicht in mijn functioneren en kan van daaruit eigenaarschap inzetten in mijn opleiding tot leraar.
  • Ik kan mijn persoonlijke identiteit (onder andere wereldbeeld, mensbeeld, godsbeeld, waarden, normen, talenten, motivatie…) in kaart brengen in dialoog met anderen (vb. medestudenten, docenten, eigen ouders…) onderbouwd vanuit evidence-informed kaders.
  • Ik kan mijn persoonlijke identiteit op het vlak van levensbeschouwing (mens-, wereld- en godsbeeld) in kaart brengen in dialoog met andere levensbeschouwingen rekening houdend met de richtlijnen van de katholieke dialoogschool in het kader van de (religieuze) diversiteit.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3050 : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-OWL46a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Huysveld Heidi |  Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Berghe Ellen |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Reflectie en feedback​
  • Zelfreflectie en eigenaarschap
  • Sleutelcompetenties van diversiteit
  • Persoonlijke identiteit in dialoog met anderen​
  • Persoonlijke identiteit op het vlak van levensbeschouwing: PKG-schaal, katholieke dialoogschool, mens- wereld- en godsbeeld (binnen diverse levensbeschouwingen)

Feedback - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Spelvormen

DAG

Dagstudenten nemen actief deel aan alle sessies. Tijdens de sessies worden de inhouden van het OPO aangebracht via interactieve werkvormen.

HAO

Voor afstandsstudenten zijn de leermodules op Toledo de leidraad doorheen het OPO. Daarnaast zijn er ook twee contactmomenten voorzien. 

 

Zowel de DAG- als de HAO-planningen zijn beschikbaar in de cursus op Toledo. 

Evaluatieactiviteiten

Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-O73555)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Je maakt aansluitend bij elke sessie de bijhorende taken en je laadt deze tegen de deadline op in de daarvoor bestemde indienbox op Toledo. Ben je omwille van ziekte afwezig tijdens de sessie: neem de info op Toledo zelfstandig door en dien jouw taak in via de indienbox (je verwittigt de betrokken docent via mail).

Aan het einde van semester 1 neem je deel aan een reflectiemoment waarbij je tussentijds feedback krijgt van je medestudenten en docent. 

Tijdens EP2 bereid je een individueel gesprek met je docent voor a.d.h.v. richtvragen en je ingediende taken. Je toont aan dat je de vooropgestelde leeruitkomsten behaalt. 

Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je 

  • de deeltaken persoonlijk en diepgaand uitwerken;
  • de deeltaken tijdig en volledig indienen; 
  • tijdens het eindgesprek toelichten op welke manier je de leeruitkomsten gerealiseerd hebt en dit illustreren a.d.h.v. de deeltaken.

 

Zelfde modaliteiten als tijdens eerste zittijd.

Je dient alle deeltaken opnieuw in tegen 16 augustus en je houdt rekening met de gegeven feedback.