Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OWL44A)
Van Stappen Katrien (coördinator) | Gekiere Petja | Van Stappen Katrien | Van den Eynde Mitzy | Vergaert Siska
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas
Doelstellingen
- Ik beargumenteer de waarde en de fundamenten van muzische vorming vanuit de principes en het belang van een harmonische persoonlijkheidsontwikkeling, een persoonsvormende aanpak.·
- Ik verken en herken de taal van de kunsten zijnde de bouwstenen of vormgevingselementen eigen aan elke kunstdiscipline of domein.
- Ik druk mij uit op creatieve wijze door gebruik te maken van diverse muzische talen. ·
- Ik verken de boeiende wereld van kunst & cultuur.
Begintermen
- De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3037 : Muzische opvoeding 1-1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OWL44a)
3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenEerste semester
Gekiere Petja | Van Stappen Katrien | Van den Eynde Mitzy | Vergaert Siska
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas
Inhoud
- Kennismaking met verschillende muzische domeinen (dans, beeld, muziek, drama)
- Visie op muzische vorming en het belang ervan
- Kennismaking met de wereld van de kunsten: bezoek aan professionele voorstellingen en musea
- Opbouw van een muzische les (lesfasen)
- Bouwstenen van de muzische domeinen
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35362
Toelichting werkvorm
DAG-studenten:
- actieve muzische sessies
- zelfstandig werk
- culturele uitstappen
- digitale leerpaden
- driedaagse naar Dworp
HAO-studenten:
- practica
- zelfstudie
- culturele uitstappen
- digitale leerpaden
- zelfstandig werk
Evaluatieactiviteiten
Muzische vorming 1 (B-ODISEE-O73553)
Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk, Computer, Partituren, Cursusmateriaal
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
- Voorwaarde voor een student om deel te kunnen nemen aan het examen muzische vorming 1 is het bijhouden van een portfolio waarbij de inhouden en reflecties van de lessen, culturele uitstappen, meerdaagse naar Dworp (DAG-studenten), ... worden opgenomen.
- Het examen bestaat uit meerdere facetten: een mondeling examen rond de muzische visie, een (online) bouwstenentoets en een creatief toonmoment.
- Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NG voor het OPO.
- Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de betreffende deelevaluatie als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.
- Voor de examenopdracht verwijzen we naar de documenten op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Idem voorwaarden als EP1.
Deelevaluaties die niet of niet tijdig ingediend werden, worden ingehaald in tweede zittijd.