Agogisch werken III (B-ODISEE-OS3002)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semester
De Zommers Philip (coördinator) |  De Zommers Philip |  Roef Lieve
Kernteam Orthopedagogie (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Aanvangscompetenties:

Je start in AW III niet zonder voorkennis en reeds verworven vaardigheden. Volgende kennis en vaardigheden dien je in te zetten in AW III en indien nodig vooraf op te frissen:

  • Communicatievaardigheden uit het OPO Relatie en Communicatie (1ste oplf)
  • Kennis over de kunst van het vragen stellen uit het OPO Relatie en Communicatie (1ste oplf)
  • Kennis over groepsontwikkeling en situationeel leiderschap (Agogiek 1ste oplf)
  • Vaardigheden uit AW I en II
  • Inzetten van creatieve werkvormen uit AW I en II

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Agogisch werken III (B-ODISEE-OS5002)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht20 urenEerste semesterEerste semester
De Zommers Philip |  Roef Lieve
Kernteam Orthopedagogie (BA)

Waar gaat AW III over?

Persoonlijke veranderingsprocessen initiëren, beïnvloeden en begeleiden met en in een groep.

Inhoud

In het derde jaar leggen we een link tussen de opleidingsonderdelen Agogisch Werken III, RZL en Zorgvernieuwing. In zorgvernieuwing komen gastsprekers spreken over bepaalde actuele thema's (bv superdiversiteit) EN wordt er een methodiek aangereikt om sociaal en co-creatief te innoveren: het Human Centered Design. De methodiek kent drie fasen waarvan de eerste twee fasen heel expliciet in Zorgvernieuwing aan bod komen. De laatste fase is de implementatie fase en gaat over in praktijk brengen van het tot standgekomen innoverend idee in de eerste twee fases.

In AW III breng je het onderliggende thema van het innoverend idee in. Het gaat NIET om het innoverend idee concreet uit te werken MAAR WEL om een groep rond dit thema op een ervaringsgerichte manier in proces te brengen.

In essentie gaat het om:

  • Een werkvorm aanbieden waarbinnen 'ervaring' en 'beleving' tot stand komen
  • Reflectie op de ervaring en beleving activeren
  • De reflectie begeleiden
  • Ondersteunen om tot persoonlijke inzichten te komen

Bij gevolg zijn de inhouden van AW III:

  • Inleiding tot ervaringsleren en hoe spel hierbij een zinvol medium kan zijn
  • Reflectie activeren: Active reviewing als methodiek
  • Reflectie begeleiden:
    • Input studenten: vaardigheden uit R&Comm, AW I en II
    • Kunst van het vragen stellen
    • Betekenisvolle stiltes
    • Wat is onze beweegreden die mee-maakt/mee-stuurt?
  • En dit in groep:
    • input studenten: Agogiek: herlees groepsontwikkeling en situationeel leiderschap
    • input studenten: Comm I: herlees de kunst van het vragen stellen
    • input studenten die het keuzevak Interactieve groepscaoching volgen

De cursus is de basis en is hoofdzakelijk zelfstudie doorheen de lesmomenten. Er zijn facultatieve teksten en bronvermeldingen ivm agogisch werken (bv groepsdynamica, ervaringsleren, ...) die kunnen geraadpleegd worden. Het raadplegen kan de eigen kennis verbreden of verdiepen EN kan de kwaliteit van het handelen in de sessie* verbeteren.

*de sessies: zie hier in de ECTSfiche onder de sheet 'Toelichting werkvorm'

AW III wordt ingeleid bij de aanvang van het eerste semester in de eerste les zorgvernieuwing.

In deze les:

  • wordt de link met het OPO Zorgvernieuwing toegelicht 
  • wordt er verwezen naar de aanvangscompetenties die nodig zijn voor AW III
  • wordt het voorbereidend werk i.f.v. de lessen AW III die plaatsvinden na de herfstvakantie ingeleid

In de lessen zorgvernieuwing worden er 8 groepjes gevormd op basis van de gekozen thema's in zorgvernieuwing. Elk groepje zal een ander groepje drie interactieve sessies aanbieden op een ervaringsgerichte manier met het gekozen thema uit zorgvernieuwing als uitgangspunt. Deze sessies zijn de lesblokken AW III in het lessenrooster.

Je zal dus afwisselend in de begeleidende rol of in de deelnemers rol zitten. Na drie sessies wordt gewisseld en krijgt elk groepje een ander groepje om te begeleiden dan het groepje die hen begeleid heeft.

Opbouw van een AW III-lesblok van 3uur:

  • Inchecken: de docenten nemen dit voor hun rekening 
  • Anderhalf uur sessie telkens begeleid door twee of drie leden van het groepje die een actieve werkvorm aanbieden, alsook actieve reflectie (zie methodiek: Active reviewing). De sessies worden uitgewerkt op basis van het thema uit zorgvernieuwing.
  • Mogelijkheid tot korte pauze en FB
  • Uitcheck: de docenten nemen dit voor hun rekening 

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Agogisch werken III (B-ODISEE-OS7002)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Self assessment/Peer assessment, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Inleidend:
Het is de verantwoordelijkheid van de student om zijn/haar afwezigheid aan zowel de docent, zijn groepsleden en indien van toepassing aan het begeleidend groepje zo vroeg als mogelijk te melden. Elke student maakt de persoonlijke keuze om groepsleden over afwezigheden aan te spreken en gepaste feedback te geven over aanwezigheid en inzet.

Het punt (op 20) dat je voor AW III bekomt bestaat uit twee deelpunten:

  • Permanente evaluatie: een groepspunt (op 10) dat de som is van een peerassessment-punt en een punt van de begeleidende docent (beiden op 5)
  • Eindevaluatie: een individueel punt (op 10) dat je bekomt op het mondelinge examen

Je dient op beide deelpunten een voldoende te halen. Een onvoldoende op één van beide deelpunten resulteert in een 7/20.

Onze visie hierbij is:
Het behalen van het groepspunt is een groepsverantwoordelijkheid als in een gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces. Het groepspunt is meer dan de som der delen. Bereid de sessies voor als groep, evalueer ze als groep en evolueer als groep. M.a.w.: leer door middel van de groep.
 

Je bekomt een individueel eindpunt indien je:

  • een schriftelijk of digitaal PF indient (kies één vorm en slechts één vorm bij aanvang) voor de aanvang van de kerstvakantie: TEN LAATSTE OP 20/12/2024. Het PF bevat minstens 4 en maximaal 6 reflecties op de sessies in de lessen AW III waarvan minimaal 2 als lid van een begeleidend groepje en minimaal 2 als lid van een groepje in de rol van deelnemer.
    De reflecties schrijf je rond de volgende vier aspecten:​
    • aanbieden van een gepaste werkvorm in termen van 'comfort - stretch'
    • begeleiden van de werkvorm: didactiek en interventies doorheen de sessie
    • initiëren van de reflectie door toepassing van ‘Active reviewing’: gebruik van de 4 fasen, inzetten van actieve en creatieve werkvormen en het scheppen van een leerklimaat 
    • begeleiden van de reflectie (kunst van vragen stellen, stiltes, eigen beweegreden)
  • een groepspunt (zie hierboven) ontvangen hebt voor de kwaliteit van de gegeven sessies. Dit punt is tevens gebaseerd op de vier aspecten zoals hierboven omschreven.
  • het mondelinge examen aflegde in de 1ste EP. Op het mondelinge examen beantwoord je de volgende vragen:
    o   Welke zijn jouw inzichten m.b.t. het ervaringsgericht begeleiden van een groep?
    o   Waarom heb je welke keuze, in de voorbereiding of uitwerking, gemaakt? (cfr STARR methodiek – toelichting op Toledo)
    o   Wat is bijgevolg jouw persoonlijke leeragenda m.b.t. het ervaringsgericht begeleiden van een groep?
    Deze vragen beantwoord je a.d.h.v. het EL-jargon en onderbouw je met kennis over EL. Hieronder begrijpen we: creëren en begeleiden van een werkvorm/activiteit EN initiëren en begeleiden van reflectie.

Op de nabespreking en alleen op de nabespreking van de examens ontvangt de student een nieuwe opdracht die hij indient voor de start van de derde EP.