Aardrijkskunde: Stadsgeografie, energie en duurzaamheid (B-ODISEE-OPS52A)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).
Begintermen
'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Aardrijkskunde: Stadsgeografie, energie en duurzaamheid (B-ODISEE-OPS56a)
Inhoud
Het ruimtelijk referentiekader: Je dient voor dit OPO eerst een ruimtelijk referentiekader op te bouwen. Het is dus nodig dat je voor dit OPO alle landen en hoofdsteden kan situeren op een blinde kaart.
Inhoud:
1) Stadsgeografie (wat is een stad, de opbouw van een stad, de evolutie van de stedelijke bevolking, de hiërarchie van steden, christaller, global cities en het stedennetwerk in de wereld, de stedelijke processen, woonkernen en de opbouw van steden). Er worden ook enkele contacturen vrijgehouden voor deze theoretische componenten op Brussel toe te passen.
2) Energie (wereldenergievoorziening, aardolie en aardgas, electriciteit, steenkool en staal
3) Duurzaaamheid (alternatieve energie, water, grondstoffen,...)
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt aangeboden via toledo ultra.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Spelvormen
Afhankelijk van het thema zal voor een andere werkvorm gekozen worden.
1) Voor het gedeelte stadsgeografie worden een aantal lessen in het leslokaal gegeven. Hierbij worden verschillende werkvormen gebruikt, maar de nadruk legt vooral op het begeleid zelfstandig leren. Wanneer we de theoretische componenten van stadsgeografie zullen toepassen op Brussel, dan zal je zelf enkele opdrachten maken die je met je medestudenten kan uitvoeren in de stad Brussel. Je krijgt ook een begeleide excursie in Brussel van de docent.
2) Voor het gedeelte energie zal er vooral gebruik gemaakt worden van coöperatieve werkvormen in de klas. Je leert in groepsopdrachten de verschillende vormen van energie kennen.
3) Het gedeelte duurzaamheid wordt gedeeltelijk besproken in de lessen, maar ook via spelvormen en gastsprekers.
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: Stadsgeografie, energie en duurzaamheid (B-ODISEE-O73911)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Je wordt geevalueerd op verschillende manieren:
1) Het examen (60%):
Het examen verloopt mondeling met schriftelijke voorbereiding. Bij het binnenkomen trek je een vragenlijst. Deze bevat vragen over de belangrijkste leerstofonderdelen. Je mag steeds een schoolatlas (Plantyn Algemene wereldatlas en/of De Boeck atlas ) gebruiken behalve voor de blinde kaart oefenning. Je brengt zelf je atlas mee naar het examen. Heel wat vragen worden ondersteund door kaarten en figuren. Er is 20' voorbereidingstijd voorzien. Voor de lokalisatie van plaatsnamen in de atlas is geen voorbereidingstijd voorzien.
Je moet op een goed gestructureerde wijze antwoorden en aantonen dat je inzicht hebt in de leerstof. Het examen is een mondelinge proef. Er wordt dus vooral rekening gehouden met wat je zegt. In geval van twijfel wordt de schriftelijke voorbereiding nagekeken. Het eindresultaat is niet noodzakelijk de optelsom van de punten op de verschillende deelvragen. Wanneer belangrijke leerstofonderdelen niet of onvoldoende gekend zijn zal zich dit weerspiegelen in het eindresultaat.
Tijdens de contacturen wordt toegelicht wat men moet kennen en kunnen en welke de breekpunten kunnen zijn. In een lerarenberoep is het ook belangrijk dat een leraar inhouden op een goed gestructureerde manier kunnen aanbrengen. Er kunnen hier verschillende juiste antwoordmogelijkheden zijn. Voor het behalen van een hogere score is presentatie, het motiveren van een eigen mening, creativiteit, het kunnen geven van voorbeelden uit de praktijk, het kunnen beantwoorden van bijvragen, het vlotte gebruik van de atlas, het uitleggen met behulp van schetsen en schema's of andere hulpmiddelen belangrijk. Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
2) Opdrachten (40%)
Aangezien je wordt geëvalueerd op gevorderd niveau zal je in dit OPO verschillende opdrachten moeten maken. Je zal moeten aantonen dat je leerstof niet enkel inhoudelijk beheerst, maar je zal ook moeten aantonen dat je de leerstof kunt overbrengen. Dit vergt een extra vorm van inhoudelijk inzicht. Je zal dit doen via onder andere, excursie oefeningen en opdrachten die je voor andere studenten maakt, waarbij je vakdidactiek aardrijkskunde en inhoud zal combineren.
Als je niet slaagt voor het examen, maar wel voor de opdrachten, dan hoef je de opdrachten niet opnieuw te maken in tweede zittijd. Als je niet slaagt voor het examen kan je niet slagen voor dit OPO.
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten zijn dezelfde als voor de eerste zittijd.