Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OPS50A)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semester
Vervacke Laura (coördinator) |  Vanoosthuyze Silvie |  Vervacke Laura
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).

Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen (niveau: gevorderd).

Ik los autonoom een pedagogisch/(vak)didactisch/-inhoudelijk vraagstuk in de beroepspraktijk op, met aandacht voor de borging van validiteit en betrouwbaarheid en onderzoeks-ethische aspecten en aan de hand van een cyclus voor praktijkonderzoek (niveau: doorgroei).

Ik ontwerp en test uit (innovatiecyclus) (niveau: doorgroei).

Ik deel de uitkomsten van praktijkonderzoek op een manier die begrijpelijk is voor andere onderwijsprofessionals (niveau: doorgroei).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OPS54a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef20 urenEerste semesterEerste semester
Vanoosthuyze Silvie |  Vervacke Laura
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

De hoofdfocus is voorbereiding op bachelorproef

Onderzoeksvaardigheden:

- verdieping in de onderzoekscyclus.

- zoeken, selecteren en beoordelen van informatie met gebruik van wetenschappelijke literatuur.

- relevante probleemstelling formuleren.

- correcte onderzoeksvraag formuleren.

- opstellen van onderzoeksopzet met passende methoden (kwalitatief, kwantitatief).

- betrouwbare data verzamelen via interviews, enquêtes, observaties of andere methoden.

- analyse van de verzamelde gegevens.

- het trekken van onderbouwde conclusies en het formuleren van praktijkgerichte aanbevelingen op basis van onderzoeksresultaten.

- correct verwijzen naar geraadpleegde bronnen volgens de meest recente APA-refereerstijl.

- vaardigheden in het samenwerken met interne en externe begeleiders, peers en mogelijke respondenten

Vaardigheden voor academisch schrijven:

- wetenschappelijke schrijffstijl hanteren

- logische structuur en opbouw van een tekst 

- taalkundig correct schrijven 

 

 

Powerpoints en documentatie is te vinden op Toledo.

Van de student wordt een grondige beheersing van het Nederlands verwacht, evenals voldoende taal- en leesvaardigheid.

Interactieve hoorcolleges

Samenwerkend lerern 

Maken van opdrachten i.f.v. bachelorproef

Evaluatieactiviteiten

Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-O73909)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

Om te slagen, moet de student op alle onderdelen van het OPO geslaagd zijn. Dit betekent dat nagegaan wordt of

1. het portfolio volledig is;

2. alle opdrachten van voldoende kwaliteit zijn

De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Indien een opdracht ontbreekt, leidt dit automatisch tot NA.

De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.

De aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.

 

De student dient telkens de begeleidende docent te contacteren bij het behalen van NA of een tekort.