Psychopedagogische vaardigheden (B-ODISEE-OPS49A)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).
Ik pas zelfstandig de schriftelijke en mondelinge communicatie aan aan de diversiteit van mijn doelpubliek (lerenden, ouders, partners,…) (niveau: gevorderd).
Ik toon aan dat ik verbindend kan communiceren (niveau: doorgroei).
Ik werk samen met collega’s en externe partners om het leerproces van de lerenden te optimaliseren (niveau: doorgroei).
Ik hanteer het partnerschap met ouders als meerwaarde voor het leerproces van de lerende (niveau: doorgroei).
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Psychopedagogische vaardigheden (B-ODISEE-OPS53a)
Inhoud
Tijdens de lessen behandelen we enerzijds psychopedagogische thema’s vanuit een theoretische invalshoek en anderzijds koppelen we de thema’s aan communicatieve en agogische vaardigheden die een leraar in de bredere klas- of schoolcontext moet kunnen inzetten. De leraar in zijn schoolteam staat centraal.
In het merendeel van de thema’s komen de basisinzichten vanuit een systemische benadering terug. Scholen, schoolteams, klassen en gezinnen werken als een systeem.
Leer- en ontwikkelingsvragen van leerlingen aanpakken vanuit een contextueel perspectief:
- Kijken als een systeemdenker en leerlingen systemisch leren kijken. Groepsdynamica, groepsprocessen positief beïnvloeden in een klas, effectieve teams en rollen binnen teams, leiderschap
- De loyaliteitsdriehoek tussen leerkrachten, leerlingen en ouders en het betrekken van ouders bij de schoolloopbaan van kinderen. Gesprekken met ouders, o. a. slecht nieuwsgesprekken
- Zorgnoden vragen om een ondersteunende context bv. via o.a. het nieuwe decreet leersteun (bv thema’s leerlingen met zorgvragen)
- Verbondenheid als preventie van respectloos gedrag.
- Wisselwerking tussen school en samenleving
- Herstelbeleid op school, peermediation, herstelbemiddeling (-gesprekken), omgaan met conflicten, verbindend communiceren
- (Cyber-)pesten voorkomen; gesprekken bij pestsituaties
- Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingbegeleiders, klassenraad, CLB en eerstelijnshulp.
- Het beroep van de leerkracht en deontologie
Studiemateriaal
Tekstmateriaal en presentaties viaToledo
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Simulatie
Tijdens de contacturen en bij de opdrachten wordt er een actieve inbreng van de studenten verwacht. Ervaringsoefeningen, kritische reflectie, doceermomenten, zelfstandig en samenwerkend leren, instructiemomenten wisselen elkaar af om het theoretisch deel te verwerken. De communicatieve en agogische vaardigheden worden ingeoefend via simulatiespelen, rollenspelen, oefeningen, ...
Af en toe worden er ook gastsprekers uitgenodigd. Ook vormen van digitaal leren kunnen worden ingezet.
Bij verschillende lesthema’s kan er tekstmateriaal worden aangeboden dat voorafgaand de les moet worden doorgenomen door de student. Er worden korte casussen en reflectie-opdrachten aangeboden zodat de thema's kunnen worden verwerkt. Deze verwerkingsopdrachten zijn een voorbereiding voor de case die in duo/trio moet worden geanalyseerd vanuit de geziene theorie (zie EVA)
Evaluatieactiviteiten
Psychopedagogische vaardigheden (B-ODISEE-O73908)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 2 delen, waarbij voor elk deel de helft van het eindpunt wordt bepaald.
- De studenten krijgen bij het einde van de cursus een casus en/of casusfragmenten. Bij deze casus / - fragmenten worden er schriftelijke vragen gesteld die peilen naar inzicht, kritische zin en toepassing van de theoretische kaders. De studenten studeren de cursus (teksten, presentaties) voorafgaand. De vragen worden in duo of trio (tijdens de laatste les) opgelost. Het oplossen van de vragen bij de cases bepaalt 10 van de 20 punten. (eenzelfde punt voor beide studenten) Afwezigheid tijdens de evaluatiemomenten dient op voorhand te worden gemeld. Bij gewettigde afwezigheid wordt een nieuwe examenkans geboden. De student neemt daartoe zelf contact op met de docent. Ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA.
- Een tweede deel van de evaluatie legt de klemtoon op het evalueren van de communicatieve en agogische vaardigheden. Op basis van een casus voeren studenten een gesprek. Per drie nemen telkens twee studenten de rol op van ouders, één student neemt de rol op van leerkracht (rollen worden bepaald door trekking). De student die de rol opneemt van leerkracht past in het gesprek de inzichten, vaardigheden en attitudes toe die aangeleerd worden in de les. Op basis van deze opdracht worden 10 van de 20 punten toegekend. Afwezigheid tijdens de evaluatiemomenten dient op voorhand te worden gemeld. Bij gewettigde afwezigheid wordt een nieuwe examenkans geboden. De student neemt daartoe zelf contact op met de docent. Ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA
Het niet deelnemen aan een deel van de evaluatie leidt tot een NA.
Ontbreken van één aspect van de evaluatie-onderdelen leidt tot NA.
De student kan deelscores van geslaagde onderdelen overdragen naar de tweede examenkans door dit persoonlijk aan te vragen bij de docent in januari.
De studenten met een examencontract nemen contact op met de docent voor het opstellen van een aangepaste ECTS.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als eerste zittijd.