Wiskunde: Logica, verzamelingen en relaties (B-ODISEE-OPS48A)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde: Logica, verzamelingen en relaties (B-ODISEE-OPS52a)
Inhoud
Deel 1: logica
- Logisch redeneren (logische raadsels - syllogismen - een wiskundig systeem)
- Propositielogica (grondbegrippen - axioma's - waarheidstabellen - logische wetten - elektronische schakelingen)
- Predicatenlogica (bewerkingen met predicaten - kwantoren)
Deel 2: verzamelingenleer
- Relaties tussen verzamelingen
- Partitieverzameling
- Bewerkingen op verzamelingen (complement - doorsnede - unie - verschil - symmetrisch verschil - product)
Deel 3: Relaties
- Relaties van verzameling naar verzameling
- Voorstellen van relaties
- Gelijke relaties
- Restrictie van een relatie
- Omgekeerde relatie en samenstelling van relaties
- Relaties in één verzameling
Deel 4: Functiestudie
- Definities
- Soorten functies
Deel 5: Bewijstechnieken
- Definiëren
- Soorten stellingen
- Een stelling bewijzen (rechtstreeks bewijs - bewijs door contrapositie - bewijs uit het ongerijmde - bewijs door gevalsonderscheid - bewijs door opsplitsing van het gegeven - bewijs door volledige inductie)
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=1128
Er is een cursus beschikbaar. Deze wordt bij het begin van het academiejaar beschikbaar gesteld op Toledo.
Slides en oefeningen op Toledo behoren eveneens tot het studiemateriaal.
Toelichting werkvorm
De contacturen bestaan uit hoorcolleges en werkcolleges/oefenzittingen.
Er wordt zo weinig mogelijk gedoceerd, er wordt vooral gewerkt met onderwijsleergesprek.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze bepaalde oplossingen van problemen voor de klas, aan de medestudenten, kunnen uitleggen.
De studenten moeten ook Toledo raadplegen om bijkomende opdrachten of werkbladen te raadplegen of af te werken.
Er wordt gevraagd om bepaalde oefeningen en problemen vooraf of nadien thuis door te nemen en op te lossen.
Niet alle oefeningen worden tijdens de les behandeld, het is dan de verantwoordelijkheid van de student om deze verder thuis af te werken en vragen te stellen indien nodig.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde: Logica, verzamelingen en relaties (B-ODISEE-O73890)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tijdens de toetsen mag gebruik gemaakt worden van een rekentoestel, type TI-30XS. Het gebruik van een grafisch rekentoestel is niet toegelaten.
Bij de eerste examenkans wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van volgende deelscores:
- toets propositielogica (30 %)
- toets predicatenlogica (20 %)
- toets verzamelingenleer en relaties (30 %)
- toets functies en bewijstechnieken (20 %)
Ongewettigde afwezigheid op moment van één van de evaluatiemomenten leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.
Tijdens de evaluatiemomenten wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens de lessen en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans houdt een schriftelijk examen (100%) in. De punten van de delen waarvoor de student geslaagd was tijdens de eerste examenperiode, kunnen behouden worden.
Het examen duurt maximum 4u. Indien de student dit wenst kunnen een aantal vragen mondeling worden toegelicht.
Tijdens het examen wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens de lessen en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.