Frans: Taalvaardigheden 1 (B-ODISEE-OPS35A)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans: Taalvaardigheden 1 (B-ODISEE-OPS36a)
Inhoud
-Opfrissen van en voortbouwen op de grammatica die werd gezien in het secundair onderwijs. De volgende onderwerpen komen aan bod: analyse grammaticale; l'article; le substantif; l'adjectif; le pronom; les conjugaisons (eerste deel);
- Dictees, waarbij de nadruk zowel op woordenschat als op grammatica wordt gelegd ;
- Thematische woordenschat (zelfstudie): Mots et contexte (De te kennen hoofdstukken zullen bij de aanvang van het semester bekendgemaakt worden via Toledo);
- Lectuur van teksten die betrekking hebben op politieke, sociale en economische onderwerpen;
- Discussies en debatten waarbij het onderwerp steeds wordt aangebracht door de hierboven vermelde teksten;
- Luisteroefeningen.
Toelichting werkvorm
Nieuwe leerinhouden worden in eerste instantie aangebracht door de docent, maar de studenten worden via oefeningen, gesprekken en kleine opdrachten heel actief betrokken bij het lesgebeuren.
Evaluatieactiviteiten
Frans: Taalvaardigheden 1 (B-ODISEE-O73821)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen dat betrekking heeft op woordenschat van Mots et contexte, grammatica, dictee, luistervaardigheid
Mondeling examen dat bestaat uit een gesprek over de in de klas gelezen teksten en één door de student aangebrachte tekst. Deze teksten moeten zowel op vlak van inhoud als van woordenschat gekend zijn. De student moet zich tijdens dat mondeling examen in behoorlijk Frans uitdrukken.
De te behalen punten worden als volgt verdeeld over de verschillende onderdelen van het examen: grammatica: 45% / woordenschat: 15% / dictee: 15% / spreekvaardigheid en mondelinge interactie: 15% / luistervaardigheid: 10%. Wie op het onderdeel grammatica geen 60% haalt, kan niet slagen voor het OPO.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans
Ook hier moet een student dus minstens 60% behalen op het deel grammatica om te kunnen slagen voor het OPO.