Plastische opvoeding: Atelier 1 (B-ODISEE-OPS28A)

3 studiepuntenNederlands80 urenEerste semesterEerste semester
Detremmerie Lena (coördinator) |  Detremmerie Lena |  Vermeren Karen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Waarneming 1 (B-ODISEE-OPS28a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum28 urenEerste semesterEerste semester
Detremmerie Lena |  Vermeren Karen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Waarnemingstekenen is een onderdeel van de totale vakkennis van de leerkracht PO. Het is de taak van een leerkracht PO om leerlingen de taal van het beeld vanuit de verschillende domeinen van de plastische kunsten te leren kennen, hanteren en beschouwen. In het opleidingsonderdeel waarnemingstekenen wordt het tweedimentionale aspect van de beeldtaal vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd, onderzocht en uitgewerkt; met het oog op het leren kennen en hanteren van de beeldelementen en technieken.

De leerinhouden komen niet cursorisch aan bod, maar worden thematisch verwerkt.


Waarnemingstekenen is een onderzoek naar de diverse beeldaspecten, beeldelementen, materialen, gereedschappen, hanteringswijzen en technieken.
Waarnemen en tekenen naar de natuur: objecten, stilleven, mens, dier en omgeving.
Analytisch schetsen en ruimtelijke inzicht: verhoudingen, richtingen, lijnvoering, licht-donker, volume, vorm en restvorm... perspectief- en ruimteweergave.
Ontwikkelen van een eigen beeldtaal: perceptie, expressie en motoriek.
Ruimte voor experiment en avontuur.

Waarnemingstekenen is een onderzoek van de diverse  beeldaspecten, materialen, technieken, hanteringswijzen, dragers en presentatievormen. Waarnemingstekenen is experimenteren, onderzoeken, tekenen en actief werken. 

Elke opdracht uit zich in een aantal gepresenteerde werken voorafgegaan door schetsen en experimenten. 

Naast het schetsen en experimenteren tijdens de contacturen oefent de student thuis deze vaardigheden verder in. 


Omwille van het procesmatige leerproces is de aanwezigheid tijdens de onderwijsactiviteiten verplicht.  

2 sp. 3D 1 (B-ODISEE-OPS29a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht52 urenEerste semesterEerste semester
Detremmerie Lena |  Vermeren Karen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

De leerinhouden komen niet cursorisch aan bod, maar worden afgestemd op de actualiteit.

- Waarnemen naar ruimte en ruimtelijkheid. De ruimtelijke verschijningsvorm van de beeldelementen: vorm, lijn, kleur, ritme, ruimte, verhoudingen, compositie, enz.

- Construeren met kneedbaar en niet kneedbaar materiaal: klei, hout, metaal, gips, papiermaché, ...

- Verkennen van de mogelijkheden van verschillende 3D technieken en materialen (niveau basis)

Atelier:

Theoretische benaderingen rond een probleem met nadien praktische toepassingen en zelfstandige opdrachten.

Elke opdracht bestaat uit een aantal gepresenteerde werken voorafgegaan door schetsen en experimenten.

Er wordt verwacht dat de studenten zelfstandig initiatief nemen om aangereikte inhouden te verbreden en te verdiepen. Dit zowel op artistiek als op theoretisch gebied. Dit onderzoek wordt gedocumenteerd in een schetboek ( kunstenaars, begrippenkader, technische omschrijving van materialen en technieken, experimenten, voorstudies, ....).

De student is aanwezig op alle onderwijsactiviteiten (atelier, vakkenstage, museumbezoeken,...)  Indien de student niet deel neemt aan alle onderwijsactiviteiten zal dit beschouwd worden als een onwettige afwezigheid en zal dit opleidingonderdeel als onvolledig worden beschouwd.        
De student verwittigt, in geval van afwezigheid, zo snel mogelijk de verantwoordelijke lector.        
De student neemt na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief tijdens de eerstvolgende les om de betrokken lector te contacteren en afspraken te maken om gemiste praktijkactiviteiten in te halen.       
De student informeert zich over de afspraken, contactmomenten en nodig materiaal of documenten.        
De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar.        
De student is verplicht tot deelname aan studie-uitstappen die voor dit studieonderdeel worden georganiseerd. 
Studie-uitstappen op zelfstandige basis waaronder filmvoorstellingen, theaterbezoeken, museabezoeken e.a. in binnen- en buitenland worden aangemoedigd en tonen de extra motivatie en inzet van de student.     
Het TOLEDO platform wordt gebruikt om te communiceren met studenten. Studenten dienen dit platform op geregelde tijdstippen te raadplegen.

Evaluatieactiviteiten

Plastische opvoeding: Atelier 1 (B-ODISEE-O73784)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OPS28a - Waarneming 11-20/20 puntenschaal
OPS29a - 3D 11-20/20 puntenschaal

Eindjury

Op het einde van het semester worden alle opdrachten en het schetsboek (procesportfolio) gepresenteerd . 

De student toont aan dat hij beschikt over :

- voldoende kennis van materialenen & technieken (vaardigheden)

- presentatievaardigheden

- reflectievaardigheden m.b.t. artistieke proces

- theoretische achtergrondkennis m.b.t. inhoud / techniek / materiaal / beeldaspecten / kunstgeschiedenis

- kennis van termen en vakjargon  

 

Bij het behalen van een F ( score < 8) op één van de delen ( waarneming, 2D of 3D) wordt de F behouden als eindresultaat. M.a.w. een groot tekort op één van de delen resulteert in een tekort voor het gehele OPO.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OPS28a - Waarneming 1 (binnen en over academiejaar)
  • OPS29a - 3D 1 (binnen en over academiejaar)

Zelfde modaliteiten als eerste examenkans, mogelijk aangevuld met specifieke aangepaste en/of extra opdrachten.

Ook de geslaagde opdrachten uit de 1e zittijd worden tijdens de 2e zittijd gepresenteerd. 

Gelieve hiervoor contact op te nemen met de coördinator van het OPO op het voorziene nabesprekingsmoment