Bewegingsrecreatie: Recreatiesporten 2 en initiatie natuursport (B-ODISEE-OPS22A)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Bewegingsrecreatie: Recreatiesporten 2 en initiatie natuursport (B-ODISEE-OPS22a)
Inhoud
De student(e) krijgt een basisopleiding in recreatieve activiteiten zoals: competitiesystemen, oriëntatielopen, leggen van knopen en fietstocht.
Daarnaast is er ook een initiatie in natuursport, namelijk de trektocht.
Tijdens de trektocht maken de studenten kennis met natuurgebonden bewegingsactiviteiten. De activiteiten zijn aangepast aan de doelgroep, namelijk studenten LO-BR, met een positieve ingesteldheid, zeer veel inzet, inspanningsbereidheid, enthousiasme, leergierigheid, wilskracht en doorzettingsvermogen ten aanzien van alle activiteiten en omstandigheden. We schenken een week lang aandacht aan een sportieve en gezonde levensstijl. Mogelijke activiteiten zijn: klimmen, oriëntatielopen, wandeltocht, ...
Studiemateriaal
Al het nodige studiemateriaal wordt via Toledo aangeboden.
Toelichting werkvorm
Praktijkcolleges: de verschillende sporten worden door de docent via spel- en oefenvormen aangebracht.
Evaluatieactiviteiten
Bewegingsrecreatie: Recreatiesporten 2 en initiatie natuursport (B-ODISEE-O73766)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1. Praktische proeven:
De scores behaald op de praktische proeven die voor elke sporttak afgenomen worden en dit op basis van een uitgeschreven evaluatieprotocol dat op voorhand aan de studenten meegedeeld wordt (= op toledo). Van de verschillende scores wordt het rekenkundig gemiddelde gemaakt en omgezet naar een punt op 20.
De trektocht wordt beoordeeld aan de hand van evaluatiecriteria die op voorhand aan de studenten meegedeeld worden. De studenten krijgen een afsprakennota die ze dienen te onderteken alvorens de trektocht start (afsprakennota is te vinden op Toledo). Studenten die zich aan de basisafspraken houden én zich gedragen zoals van hen verwacht wordt, halen 12/20. Wie tegen de basisafspraken zondigt kan het punt zien dalen, wie een meerwaarde betekent voor de groep, wie zijn grenzen verlegt, kan het punt zien stijgen. Studenten die niet alle onderdelen van de trektocht op de veronderstelde wijze afleggen, worden als niet deelgenomen beschouwd (ND). In overleg met de begeleidende docenten kunnen bepaalde activiteiten voor bepaalde studenten op een andere wijze ingevuld worden. De docenten beslissen of en hoe dit mogelijk is. Op woensdag tijdens de trektocht is er een tussentijds evaluatiegesprek met de student om een stand van zaken mee te geven en te reflecteren.
Knopen leggen: /10
Oriëntatieloop Hallerbos: /10
Fietstocht: 70km= 10/10; 50km= 7,5/10, 30km= 5/10
Trektocht: /10
2. Logboek
Na elke les houdt de student een logboek bij over de inhouden (methodieken en oefenvormen) die in de les aan bod komen. De laatste les wordt dit logboek ingediend en geëvalueerd.
- score goed = +1 op het eindpunt op 20
- score matig = +0 op het eindpunt op 20
- score onvoldoende = -1 op het eindpunt op 20
- logboek niet ingediend = NA
3. Evaluatie van het gedrag
- Evaluatieprotocol: zie toledo
- Dit evaluatieformulier wordt elke les recreatiesporten gebruikt. In het begin van de lessen wordt de fiche overlopen en wordt de student op de hoogte gebracht van dit evalutieformulier. Bij een inbreuk (onvoldoende op één van de rubrieken) worden er met de student afspraken gemaakt over het bijsturen van zijn gedrag. Bij een tweede inbreuk krijgt de student 1 punt minder op zijn totale score, vanaf een derde inbreuk kan de student niet meer slagen (max. 7/20). Indien de student op één van de rubrieken een onvoldoende scoort wordt hij hiervan na de les op de hoogte gebracht.
Om te kunnen deelnemen aan het examen/ evaluatie is aanwezigheid en 100% actieve en constructieve deelname in de lessen vereist! Elke afwezigheid moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA voor dit deel.
Toelichting bij herkansen
Contact opnemen met de docenten om na te vragen welke onderdelen moeten hernomen worden.