Aardrijkskunde: Geologie (B-ODISEE-OPS20A)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Aardrijkskunde: Geologie (B-ODISEE-OPS20a)
Inhoud
In dit OPO komen volgende onderdelen aan bod:
- Het ontstaan van de aarde, en plaats in de ruimte
- De continentendrift van Wegener en de platentektoniek.
- De gevolgen van platentektoniek
- De gesteentecyclus
- De geologie van België
- Dateringsmethodes
- Klimaatsreconstructie in het Quartiar.
Studiemateriaal
Er wordt studiemateriaal geplaats op Toledo Ultra.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Spelvormen
Afhankelijk van het thema zal er voor een andere werkvorm gekozen worden:
- Voor het gedeelte "het ontstaan van de aarde" zal je zelfstandig onderzoeken wat de plaats is van onze planeet in ons zonnestelstel.
- Voor het gedeelte gesteentecyclus wordt er een practicum georganiseerd waar je in groep aan de slag gaat om de verschillende type stenen te ontdekken.
- Voor het gedeelte de geologische tijdschaal wordt er een museumbezoek gepland. Je gaat dan zelfstandig naar het natuurhistorisch museum en je zal hier een opdracht uitvoeren. Je doet deze opdracht zelfstandig maar er worden wel contacturen hiervoor voorzien.
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: Geologie (B-ODISEE-O73761)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is mondeling. Je krijgt voldoende voorbereidingstijd om het mondelinge gedeelte voor te bereiden. Het examen is mondeling dus voornamelijk hetgeen gezegd wordt telt. De docent neemt notities en bij twijfel zal hiernaar gekeken worden, alsook naar je eigen schriftelijke voorbereiding. Het mondeling examen is vooral theoretisch en de vragen worden vooral gesteld op basisniveau. Dit wil zeggen op het niveau: onthouden/begrijpen. Echter, je zal ook moeten kunnen aantonen dat je inzicht verworven hebt in de leerstof. Het eindresultaat is niet per definitie de optelsom van de deelvragen. Als een student een onvoldoende scoort op 1 van de vragen, dan kan dit leiden tot een onvoldoende op het eindresultaat.
Op het examen zal je voor sommige vragen gebruik mogen maken van je atlas (het type atlas is in samenspraak met de docent). De opbouw van het ruimtelijk referentiekader is immers belangrijk. Je zal daarom een aantal bergketens/rivieren/vulkanen/ocenanen moeten kunnen aanduiden op een blinde kaart (welke dit zijn, wordt medegedeeld in de les). Uiteraard zal je bij een blinde kaart oefening geen atlas mogen gebruiken. Verder wordt er ook gekeken naar de structuur van je antwoorden. Als toekomstig leraar is het immers belangrijk dat je structuur kan aanbrengen in je antwoorden.
Je zal terloops het semester ook een gesteentebox moeten maken, en een opdracht moeten maken gekoppeld aan het museumbezoek. Deze worden eveneens geëvalueerd op het examen zelf. Je toont de opdrachten en je krijgt hier dan enkele vragen over op het examen zelf.
Studenten met examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteiten als bij de eerste zittijd.