Geschiedenis: Middeleeuwen (B-ODISEE-OPS19B)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende  leer- en vakgebieden  te beschikken (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.

  • 'Historische methodiek, prehistorie en Nabije Oosten'.
  • 'Klassieke oudheid'.


De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:

  • Een ruime belangstelling voor het verleden aan de dag leggen.
  • Interesse tonen voor de actuele wereld en actualiteit volgen.
  • Het Nederlands voldoende beheersen.
  • Beschikken over voldoende leesvaardigheid.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Geschiedenis: Middeleeuwen (B-ODISEE-OPS19b)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

De cursus biedt een overzicht van de grote ontwikkelingslijnen van de evenementiële,institutionele, sociaal-economische en culturele geschiedenis van de middeleeuwen.

  • Inleiding op het ancien régime
  • Inleiding op de middeleeuwen
  • 'Wortels' of componenten van de middeleeuwen
  • Het Byzantijnse rijk
  • De islamitische wereld
  • De Frankische wereld: Merovingers en Karolingers
  • De agrarische samenleving en de domaniale economie
  • De kerstening en evangelisatie van Europa
  • Feodaliteit of leenstelsel en heerlijk stelsel
  • De desintegratie van de Karolingische deelrijken en de 'erfgenamen'
  • Opbloeiende cultuurlandschappen in de vroege middeleeuwen
  • De sociaaleconomische evoluties in de tweede middeleeuwen
  • Politieke evoluties in de tweede middeleeuwen
  • Religie: Kerk en christendom (10de - 15de eeuw)

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36354

Klassikaal onderwijs: hoorcolleges.

Maken van examentaken m.b.t. de middeleeuwen.

Evaluatieactiviteiten

Geschiedenis: Middeleeuwen (B-ODISEE-O73984)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen:

  • De leerinhoud wordt geëxamineerd op het einde van het semester.
  • Het examen zal bestaan in het mondeling beantwoorden van open vragen over de verschillende leerstofonderdelen na een voorbereidingstijd van 30 minuten.
  • Bij het beantwoorden van de vragen zal de student(e) worden gevraagd inhoudelijke gegevens uit verschillende hoofdstukken te verwerken.

Examentaken:

  • De examentaken worden verrekend voor 20 % van het evaluatiecijfer.
  • De concrete uitleg over de examentaken wordt gegeven tijdens de lesmomenten en kan de student terugvinden op Toledo.
  • De taken en opdrachten vormen een essentieel onderdeel van de eindbeoordeling van de student(e). Indien een examentaak ontbreekt, wordt het examen als onvolledig beschouwd en leidt dit automatisch tot NA.
  • De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.

 

De aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

De student dient telkens de begeleidende docent te contacteren bij het behalen van NA of een tekort, teneinde informatie te verzamelen over de evaluatiemodaliteiten in de derde examenperiode.

Een NA te wijten aan afwezigheid tijdens de contacturen is niet herkansbaar.

Een tekort of NA te wijten aan onvoldoende voor examentaken of het mondelinge examen is herkansbaar in de derde examenperiode.

Het mondelinge examen wordt opnieuw afgelegd in de derde examenperiode. Examentaken die een tekort of NA opleverden dienen opnieuw gemaakt te worden en worden ingediend voor aanvang van de derde examenperiode.