Engels: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS15B)

3 studiepuntenEngels10 urenEerste semesterEerste semester
Jans Lysbeth (coördinator) |  Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Engels: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS15b)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum-opdracht10 urenEerste semesterEerste semester
Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Bij het bespreken van onderstaande thema’s van het vreemdetalenonderwijs vertrekken we steeds vanuit de eindtermen en leerplannen zeggen.

  • grammaticaonderwijs: rol van grammatica in het vreemdetalenonderwijs, (on)zin van grammatica-instructie, impliciet vs. expliciet grammaticaonderwijs, grammaticaoefening, lesstructuren
  • leesonderwijs: rol van lezen in het vreemdetalenonderwijs, effectieve leesstrategieën, rol van woordenschatkennis, keuze tekstmateriaal, extensief vs. intensief lezen, beoordeling leestaken
  • luisteronderwijs: rol van luisteren het vreemdetalenonderwijs,  luisterstrategieën, luisteractiviteiten in de les, beoordeling luistertake

Binnen het OPO Engels Didactiek 2 werken we  via gespreksvormen waarbij de ervaring van de student centraal staat.  Groepswerk, individueel werk en microteachingsactiviteiten wisselen elkaar af. Actieve en betrokken deelname is hierbij onontbeerlijk.

Evaluatieactiviteiten

Engels: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O73980)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Self assessment/Peer assessment
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Per thema werken studenten individueel of in duo lesactiviteiten uit en/of opdrachten af:

Ieder studentenduo probeert minstens één activiteit uit via microteaching.

Studenten geven elkaar gefundeerde peer feedback.

 

  • grammatica:
    • inductief of deductief lesgeven (15%)
    • lesplan over grammatical onderwerp  (15%)
  • leesonderwijs: lesplan (20%)
  • luisteronderwijs: lesplan (20%)
  • microteaching (15%)
  • quality peerfeedback (15%)

Indien een student de opdracht laattijdig inlevert, dan wordt het cijfer voor deze opdracht met 20% van het maximum verminderd. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.

Indien een student een opdracht niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.

Ongewettigde afwezigheid op het moment van een les met permanente evaluatie leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.

De studenten herwerken in overleg met de docent welke opdrachten herwerkt dienen te worden. De opdrachten worden ingediend aan het begin van de examenzittijd van augustus.