Economie: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS12B)
Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).
Begintermen
Algemeen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Economie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Economie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economie: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS12b)
Inhoud
- Profiel van een leerkracht (Wiskunde, Geschiedenis, Nederlands…)
- Inhoud en doelen van het vak (ET’en, LP-doelen, grote onderdelen)
- Basis-didactisch model van een les (zie didactisch model, gezien binnen OK1: inleiding/introductiefase – instructie – synthese – oefenfase – slotfase)
- LVB (met alle onderdelen, bv. beginsituatie, verantwoording didactische uitwerking, bordschema…)
Binnen het OPO Economie: Vakdidactiek 3 bestuderen we daarnaast de volgende thema’s:
- Evaluatie
- Uitwerking onderdeel klasproject
- TOL bij stagelessen
- Initiatieven ondernemerschap stageschool
Studiemateriaal
Zie Ultra
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Binnen het OPO Economie: Vakdidactiek 3 bestuderen we de inhouden door middel van hoorcolleges waarin o.a. onderwijsleergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk en klassikale reflectiemomenten gehanteerd worden.
Daarnaast zal de student een aantal opdrachten zelfstandig moeten uitvoeren om de geziene leerstof te verwerken. Een deel van die opdrachten wordt tijdens de les opgestart; andere moet de student buiten de contacturen uitwerken. Het gaat hierbij om
Evaluatieactiviteiten
Economie: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-O73977)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Studenten vervullen allerlei opdrachten.
Opdrachtenresultaten worden gecumuleerd.
Belangrijke opmerkingen:
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO-ULTRA), dan wordt het cijfer voor opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
- Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie is dezelfde als in de eerste zittijd.
Het niet afleggen van één of meerdere onderdelen, leidt automatisch tot een 'NA' voor het volledige opleidingsonderdeel.