Onderwijskunde 4 (B-ODISEE-OPS03B)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Kelchtermans Koen (coördinator) |  De Vos Liesbet |  Jans Lysbeth |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik toon aan over onderwijskundige expertise te beschikken (niveau: gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijskunde 4 (B-ODISEE-OPS03b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
De Vos Liesbet |  Jans Lysbeth |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Integratie van Taal-ontwikkelend leren (TOL)
  • Differentiatie
  • Evaluatie
  • Verdiepende uitwerking didactische componenten:
    • B6 Zoek manieren om te achterhalen of de hele klas het begrepen heeft
    • B7 Ondersteun bij moeilijke opdrachten
    • B9 Zorg voor afwisseling in oefentypes (eventueel naar O3??)
    • B10 Gebruik toetsing als leer- en oefenstrategie
    • B11 Geef feedback die leerlingen aan het denken zet
    • B12 Leer je leerlingen effectief leren
  • Coöperatief leren en zelfstandig leren

Handboek Standaert, R., Troch, F., Peeters, I. & I. Stroobants. (2018). Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek. Leuven: Acco

Handboek (kan gratis digitaal): Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D. & P.A. Kirschner (2023). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Zwolle: Ten Brink-Meppel. 

Inspiratieboek: Struyven, K., Gheyssens E., Coubergs, C., de Doncker, H. & D. de Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: Acco

Ondersteunend leermateriaal via Toledo 

Vaste leergroepen à binnen de bestaande klasgroepen

  • Teams als leer- en communicatieplatform
  • Wekelijkse sessies rond een of meerdere topics uit de cursus:
    • Verhoogde zelfstandigheid van student:
      • samenwerkend leren
      • begeleid-zelfstandig leren
    • Opdrachten per sessie:
      • Uitwerking + indienen:
        • Gemeenschappelijk leerresultaat
        • Individueel leerresultaat –
      • Feedback, enkel  indien de opgegeven deadline 1 wordt gerespecteerd
      • Herwerking + definitief indienen definitieve deadline

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde 4 (B-ODISEE-O73968)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatiemomenten voor het OPO bestaan uit:

- permanente evaluatiemomenten:

- Per thema werkt de student aan de leersessies. Deze sessies bevatten zowel individuele als groepsopdrachten die de studenten bij het bestuderen van de verschillende sessies dienen uit te werken zowel tijdens als buiten de contacturen. De deadlines voor het indienen van de uitgewerkte opdrachten, worden via Toledo aan de student kenbaar gemaakt. 

- tijdens het semester werken de studenten ook een periodeplan uit. De momenten waarop dit tussentijds dient te worden ingediend + de datum van indienen van de definitieve versie, worden via Toledo aan de student kenbaar gemaakt

Om een punt te behalen moet de student deelnemen en slagen aan alle evaluatiemomenten (lees 'alle opdrachten dienen te worden uitgewerkt').

Het punt voor het OPO bestaat uit:

- permanente evaluatie (individuele en groepopdrachten voor de verschillende leersessies: 80%

- periodeplan: 20%

- deel TOL: 

In overleg met de docent kan de student voorstellen om al dan niet aanwezig te zijn tijdens de contacturen. De aangekondige deadlines voor het indienen van de verschillende opdrachten, blijven echter voor alle studenten van toepassing.

Dezelfde evaluatiemodaliteiten zijn van toepassing bij herkansing. Tijdens het nabesprekingsmoment worden mogelijke aanpassingen met de student besproken.