Onderwijskunde 3 (B-ODISEE-OPS02B)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Kelchtermans Koen (coördinator) |  De Vos Liesbet |  Jans Lysbeth |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik toon aan over onderwijskundige expertise te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik pas zelfstandig de schriftelijke en mondelinge communicatie aan aan de diversiteit van mijn doelpubliek (lerenden, ouders, partners,…) (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijskunde 3 (B-ODISEE-OPS02b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
De Vos Liesbet |  Jans Lysbeth |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Algemene inzichten uit de wetenschap:

- Werkgeheugen beperkte capaciteit

- Expert denkt anders dan de beginner

- Generieke vaardigheden aanleren: het doel is niet altijd het middel

- Leren is niet hetzelfde als presteren

- Wat de meest effectieve leraren doen… gewoon goed lesgeven

- Het brein en leren

Verdiepende uitwerking didactische componenten:

- B1 Activeer relevante voorkennis

- B2 Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie

- B3 Gebruik voorbeelden

- B4 Combineer woord en beeld

- B5 Laat leerstof actief verwerken

- B8 Spreid oefening met leerstof in de tijd

Leermiddelen en TPACK Model: ontwerpen van onderwijs-leeractiviteiten waarbij er een belans is tussen Pedagogical Knowledge (PK), Technological Knowledge (TK) en Content Knowledge (CK). à integratie met inzichten uit het OPO Mediakunde en -wijsheid (m.i.v. het kwaliteitsalliantierapport leermiddelen)

Zelfdeterminatietheorie van Vansteenkiste e.a.

Handboek Standaert, R., Troch, F., Peeters, I. & I. Stroobants. (2018). Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek. Leuven: Acco

Handboek (kan gratis digitaal): Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D. & P.A. Kirschner (2023). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Zwolle: Ten Brink-Meppel. 

Inspiratieboek: Dirksen, G., Compernolle, T. & G. Verreck (2023). Van brokkelbrein naar focus. Praktijkgids voor docenten over aandacht, social media en het brein. Amsterdam. Synaps. 

Ondersteunend leermateriaal via Toledo 

contacturen (activerende werkvormen) + online niet-live sessies + afstemmen met vakdidactiek voor het formuleren voor opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde 3 (B-ODISEE-O73967)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Om te kunnen deelnemen aan de evaluatie is aanwezigheid op evaluatiemomenten tijdens de lessen vereist. Elke afwezigheid tijdens een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze de compensatie mogelijk is. Het niet compenseren leidt tot een NA voor dit deel. De timing en de inhoud van de permante evaluatie wordt tijdig meegedeeld op Toledo.

Het eindcijfer wordt bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores op onderstaande opdrachten:

Opdrachten doorheen de sessies, via Toledo (40%)

Ontwerpen periodeplan (10%)

Gesloten boek toetsmomenten:

- tussentijds (15%)

- eindtoets (overall = alle leerinhouden) (35%)

De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Enkel in geval van overmacht - en mits de student de documenten ter wettiging ervan aan de docent bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.

Indien een student een opdracht laattijdig of helemaal niet inlevert/uitvoert dan krijgt de student een NA en moet hij de opdracht indienen tijdens de 2de examenkans.

Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

 

Dezelfde evaluatiemodaliteiten zijn van toepassing bij herkansing. Tijdens het nabesprekingsmoment worden mogelijke aanpassingen met de student besproken.