Beroepspraktijk en Supervisie I (B-ODISEE-OPO03A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17271&OPLID=59
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
HBO93A : Beroepspraktijk en supervisie II
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Stage I (B-ODISEE-OPO03a)
Inhoud
Kijkstage
Studenten doen een KIJKstage van 38 uren in een zelfgekozen stageplaats in het orthopedagogisch werkveld. Deze stage is in één aaneengesloten week, of eventueel in twee residentiële weekends.
De periode van de kijkstage loopt vanaf maandag 28 oktober 2024 tot en met zaterdag 19 april 2025.
De studenten kunnen hun kijkstage plannen in de herfstvakantie, de lesvrije week, de krokusvakantie en de paasvakantie.
De kijkstage kan NIET op het moment dat een student les heeft, en ook NIET als de hogeschool gesloten is (in de kerstvakantie).
Voorbereiding kijkstage
De studenten worden voorbereid op deze kijkstage bij het begin van het eerste semester, door een aantal werkcolleges op de campus, in combinatie met instructiefilmpjes en kennisclips (zelfstandig te bekijken). De studenten krijgen daarin uitleg over de onderdelen en verwachtingen van deze stage. Daarnaast krijgen ze al oefeningen die hen voorbereidinen op de stageopdrachten: observeren, reflecteren, analyseren, organiseren. Ze leren een methodiek om zelf activiteiten uit te werken op stage en deze aan te bieden bij de cliënten.
Studenten leren hierbij ook werken met de competentielijst BS1 en schrijven van een zelfevaluatie.
In hun stageopdrachten tonen de studenten aan dat ze de inhouden uit de werkcolleges en het materiaal op Toledo kunnen toepassen en integreren.
Studiemateriaal
Vademecum Beroepspraktijk en Supervisie1 AJ 2024-2025 (beschikbaar vanaf 20 september 2024)
Instructiefilmpjes, kennisclips en documenten op Toledo.
Toelichting werkvorm
Voorbereiding KIJK-stage :
- De kijkstage wordt toegelicht door de stagecoördinator bij het begin van het academiejaar. De studenten krijgen uitleg over de criteria, de afspraken, de opdrachten en de stagemogelijkheden. Deze informatie is ook opgenomen in het vademecum.
- De studenten krijgen uitleg over het digitale platform van de stages, LINK waarop ze hun stageplaats ingeven en het stagecontract uploaden.
- De informatie en documenten bij de kijkstage staan op Toledo (map Beroepspraktijk en Supervisie I)
- Studenten zoeken zelf een geschikte stageplaats die voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in het vademecum BS1. De POP-begeleider kan de studenten daarin ondersteunen.
- Op LINK en op Toledo is een lijst beschikbaar met organisaties waarmee de opleiding geregeld samenwerkt in het kader van stages.
- Studenten kunnen ook nieuwe organisaties aanbrengen (die nog niet op de lijst of in LINK staan). Daarvoor neemt de student contact op met de stagecoördinator.
- Studenten geven de stageplaats en de stageperiode in op het digitale platform LINK. Daarop zal de POP-begeleider die stageplaats, al dan niet, goedkeuren.
- Studenten laten de stageovereenkomst (= 'stagecontract') invullen op de stageplaats en plaatsen het ondertekende contract zo snel mogelijk op LINK, ten laatste 3 werkdagen voor het begin van hun stage. (= contracten inscannen en uploaden, of digitaal via het plaform Connective)
- De uiterlijke datum om een stagecontract op te laden op LINK is 15 maart.
- Studenten die deze deadline niet halen, kunnen dit academiejaar geen stage meer lopen. Alle betwistingen hierover dienen te gebeuren via de ombudsman.
- GEEN CONTRACT = GEEN STAGE. De stageovereenkomst moet vooraf aan de stageperiode op LINK geplaatst zijn.
De student kan in geen geval aan de stage beginnen zonder een geldig contract, met de handtekeningen van alle betrokkenen, aan de hogeschool te bezorgen, en/of op LINK te plaatsen. - Als de stageplaats een arbeidsgeneeskundig onderzoek vraagt, maakt de student hiervoor een afspraak via het studentensecretariaat (bij Stefanie Plas)
De KIJK-stage :
- De studenten maken kennis met de organisatie: met de cliënten, met het team en de grotere organisatie.
- De studenten verwerken hun stage-ervaringen in een verslag en maken daarvoor een aantal opdrachten (verplichte opdrachten en keuze-opdrachten), beschreven in het stagevademecum BS I 2024-2025.
- De studenten maken een zelfevaluatie over hun grondhouding en functioneren op de stageplaats, aan de hand van het competentieformulier BS I.
- Aan het eind van de kijkstage vragen de studenten hun stagementor feedback door het invullen van een evaluatieformulier. Hierover gaan ze in gesprek om de feedback toe te lichten. Nadien plaatsen ze het ingevulde en ondertekende document op LINK.
Na de KIJK-stage :
- De studenten werken hun stageverslag af ; de stageopdrachten en de zelfevaluatie, ten laatste 14 dagen na de laatste stagedag.
- De studenten maken zelf een afspraak met de stagebegeleider (= POP-begeleider) voor het eindgesprek. Dit eindgesprek moet gepland worden ten laatste op 23 mei 2025.
- In het eindgesprek bespreken de student en de stagebegeleider de ervaringen, de reflecties, de opdrachten, de zelfevaluatie, de feedback van de stagementor en de keuzemogelijkheden voor een stage in de tweede opleidingsfase.
Voorbereiding BS II (= Keuzeproces van BS I naar BS II)
- Na de kijkstage bereiden de studenten zich voor om een stageplaats te kiezen voor de tweede opleidingsfase, in overleg met de stagebegeleider (= POP-begeleider).
De documenten en procedures hiervoor (o.a. stageperioden, stagecontracten, ...) zijn beschikbaar na de krokusvakantie. - De studenten volgen een stappenplan op het digitaal platform LINK. (handleiding is beschikbaar op het Studentenportaal)
- De studenten maken een keuze voor een stageplaats vanuit hun interesses, leerdoelen, krachten en talenten.
- Ze geven hun voorkeuren voor een stageplaats in op LINK (tot 3 mogelijkheden) en bespreken en motiveren deze keuze met hun POP-begeleider.
De POP-begeleider geeft advies en akkoord (al dan niet) voor één of meerdere stageplaatsen. - De studenten schrijven een motivatiebrief voor de eerste voorkeur van stageplaats (ahv template op Toledo) en laden die op in LINK.
- De POP-begeleider of stagecoördinator zal de stageplaats (al of niet) goedkeuren, waarna de studenten verder kunnen solliciteren bij de voorziening en de stagecontracten in orde maken.
- Na de paasvakantie kunnen de studenten de risico-analyse en het stagecontract uploaden op LINK.
- Studenten kunnen hun stagebegeleider feedback vragen op de sollicitatiebrief of de keuze voor een stageplaats.
- Alle informatie en documenten voor het keuzeproces van een stage in de tweede opleidingsfase, is beschikbaar op het Studentenplatform, na de krokusvakantie.
3 sp. Persoonlijk Ontwikkelingsplan I (B-ODISEE-OPO04a)
Inhoud
In de werkcolleges POP 1 komen de volgende thema's aan bod: grondhouding, reflecteren, talentgericht werken en growth mindset.
De gebruikte kaders zijn de reflectiecyclus van Korthagen, het kader talentontwikkeling van Luk Dewulf, de Growth Mindset van Carol Dweck en het persoonlijkheidsmodel van Bateson.
Studiemateriaal
Er wordt materiaal op Toledo geplaatst.
We werken met de volgende boeken als ondersteuning voor een aantal reflectiemodellen en -opdrachten:
- 'De reflectieve professional' door Geenen, M.J. (2014), uitg. Coutinho,
- 'In gesprek geraakt, handboek voor hulpverleners: van basis tot verdieping'. De Ganseman, N. e.a. (2023) Owl Press.
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24931
Toelichting werkvorm
In de werkcolleges doen we een aantal verkennende oefeningen waarbij de studenten reflecteren over hun kwaliteiten, talenten, waarden en normen, referentiekader, rol in de groep enz.
Zo worden studenten zich bewust van hun professionele grondhouding en referentiekader.
Op het einde van het eerste semester heeft elke student een spiegelgesprek met de POP-begeleider. De student heeft dit gesprek voorbereid aan de hand van reflectieverslagen. Samen gaan ze hierover in dialoog en de student krijgt feedback op de kwaliteit van de gemaakte reflecties.
In het tweede semester doen we vooral een onderzoek naar kwalteiten en krachten vanuit flow-situaties. Daaruit selecteert de student enkele talenten die hij/zij verwerkt in een persoonlijk talentprofiel.
De studenten onderzoeken verder hoe zij hun talenten kunnen inzetten in hun persoonlijke ontwikkeling en in hun leertraject, oa in functie van de stagekeuze 2de jaar.
Aanwezigheid tijdens de werkcolleges is verplicht.
Als de student meer dan drie keer afwezig is, kan dit leiden tot NA (niet afgelegd).
Evaluatieactiviteiten
Beroepspraktijk en supervisie I (B-ODISEE-O70856)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OPO03a - Stage I | Geslaagd / Niet geslaagd |
OPO04a - Persoonlijk Ontwikkelingsplan I | 1-20/20 puntenschaal |
KIJKstage: De studenten slagen voor de KIJKstage als ze:
- Een stagecontract inleveren op LINK uiterlijk op 15 maart 2025.
- Een stage lopen van minstens 38u., aangetoond met een stage-agenda (= lijst van de gepresteerde stage-uren, ondertekend door de stagementor)
De stage-agenda plaatst de student op LINK ten laatste 14 dagen na de laatste stagedag. - Alle stageopdrachten uitvoeren, inclusief de zelfevaluatie (ahv de competentielijst), en deze op hun digitaal portfolio plaatsen (op Toledo), ten laatste 14 dagen na hun laaste stagedag.
- De stageopdrachten voldoende uitwerken. De stagebegeleider kan vragen om de stage-opdrachten te herwerken voor 20 mei.
- Aanwezig zijn op het eindgesprek met de stagementor.
- Voldoende halen op de competenties van Cluster 1 (Professionele grondhouding)
POP I : De studenten slagen voor dit OLA als ze:
- Voldoende aanwezig zijn in de werkcolleges. Als de student meer dan drie maal afwezig is, kan dit leiden tot een NA ('niet afgelegd')
- Een portfolio samenstellen van minstens 5 reflectieverslagen en dit op hun digitaal portfolio plaatsen, minstens 3 werkdagen voor het geplande spiegelgesprek (dit gesprek wordt individueel gepland in overleg met de student)
- Deelnemen aan het spiegelgesprek met de POP-begeleider
- De schriftelijke eindopdracht maken en deze op hun digitaal portfolio plaatsen op Toledo ten laatste op 23 mei 2025.
Eindscore BS 1 :
- De score voor de kijkstage wordt uitgedrukt in Geslaagd/Niet Geslaagd. (G/NG)
- De score voor POP 1 is een score op 20.
- De eindscore van BS 1 is de score van POP 1, als de student geslaagd is voor de kijkstage.
- Als de student niet geslaagd is voor de kijkstage wordt het punt van POP 1 omgezet in 7/20 (of behoudt de student deze score als die lager is dan 10/20)
Beroepspraktijk en Supervisie 1 is Niet Tolereerbaar
Het gebruik van generatieve AI (zoals ChatGPT, Bing e.a.) is niet toegestaan voor het schrijven van persoonlijke reflecties, ervaringen en inzichten.
Als het gebruik van AI toch vastgesteld wordt in dergelijke opdrachten, kan dit leiden tot een onvoldoende.
Toelichting bij herkansen
Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.
- OPO03a - Stage I
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OPO03a - Stage I (over academiejaar)
- OPO04a - Persoonlijk Ontwikkelingsplan I (binnen en over academiejaar)
De Kijkstage is niet herkansbaar.
POP 1 is wel herkansbaar ;
Bij de nabespreking van de examens zal de student een aangepaste opdracht krijgen van de POP-begeleider om de verwachte competenties alsnog aan te tonen.
De student plaatst deze opdracht op het digitaal portfolio ten laatste op 16 augustus 2025.
Deze opdracht wordt gescoord op 20 punten.
Beroepspraktijk en Supervisie 1 is Niet Tolereerbaar