Frans: Doorgroeistage (B-ODISEE-OO3159)

6 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Vanleke Michèle (coördinator) |  Vanleke Michèle
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: doorgroei).

Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart (niveau: doorgroei).

Ik ontwerp zelfstandig leer-en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).

Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).

Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).

Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer-en ontwikkelingskans (niveau: basis).

Ik realiseer zelfstandig gedurende een aaneengesloten en langere periode leer-en ontwikkelingsactiviteiten vanuit beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).

Ik geef diversiteitsresponsief les (niveau: basis).

Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde doelen (niveau: doorgroei).

Ik herken leervragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).

Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: doorgroei).

Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: doorgroei).

Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).

Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.

- Instapstage van het onderwijsvak

- Didactiek van het betreffend onderwijsvak

- Onderwijskunde

 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Frans: Doorgroeistage (B-ODISEE-OO5159)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Vanleke Michèle
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

 

 

Om de hoger beschreven doelstellingen te bereiken zijn er in deze opleidingsfase drie verschillende stages in een secundaire school. De klemtoon bij de stages van de tweede opleidingsfase ligt op het begeleiden van leer-en ontwikkelingsprocessen, de inhoudelijke expertise, de rol van opvoeder, organisator en lid van een schoolteam.

Tijdens de eerste stage tijdens het eerste semester vervult de student, samen met medestudenten, didactische opdrachten in een secundaire school (van de Brusselse agglomeratie). Deze praktijkervaringen bouwen verder op de stage-ervaringen van de eerste opleidingsfase. Tijdens de eerste stageweek krijgt de student de kans om de klassen waarin hij/zij lesgeeft te observeren. Vervolgens geeft hij/zij twee weken actief les; 10 (LO-vak) à 12 lessen per onderwijsvak. Om het lesgeven te optimaliseren, observeert de student een aantal lessen van medestudenten.

De student komt tijdens deze stage in contact met de sociale, culturele en etnische verscheidenheid van leerlingen uit de Brusselse context. De student verkent er de bredere schoolcontext door ook andere activiteiten op te nemen; middagactiviteiten begeleiden, toezicht op de speelplaats, tijdens studie, ... secretariaatswerk, het bijwonen van een vergadering, het begeleiden van buitenschoolse activiteiten en remediëringsactiviteiten.

De stages van het tweede semester vinden plaats in een stageschool van eigen keuze. Het lesgeven wordt intensief geoefend in de eerste graad; als ook in  de tweede graad met arbeids-, doorstroom en en dubbele finaliteit. Het betreft 3 stageweken tijdens het tweede semester. De student ziet er zelf op toe dat hij/zij tijdens de stages van het  tweede semester lesgeeft in de verschillende graden, met verschillende finaliteit (min.6uur per vak arbeidsgerichte- en/of dubbele finaliteit, min. 6uur per vak doorstroomfinaliteit, min. 6uur per vak eerste graad). Dit geldt niet voor PAV-studenten (zie stage-overeenkomsten).  Ook voor LO-vakstudenten is er een beperkte afwijking. De student kan zelf een beperkt aantal observatie-uren plannen op lesvrije ogenblikken. Dit is niet verplicht.

 

 

Stagewebsite 2 BaSO https://stage.odisee.be/onderwijs/basobrusseldilbeek/

 

Een lesvoorbereiding wordt drie werkdagen, voorafgaand de eigenlijke stage, bezorgd aan de mentor. Dit geeft de mentor de kans om feedback te geven aan de student (geen verplichting voor mentor; wel een kans)

Lesmateriaal wordt persoonlijk uitgewerkt.

Een lesvoorbereiding wordt minstens de laatste dag voor de stagedag opgeladen in het digitaal portfolio bij het betreffend vak. Wanneer de les niet wordt opgeladen, kan de stage worden stopgezet.

De mentor beschikt tijdens de eigenlijke stageles over een definitief volledig uitgewerkte lesvoorbereiding. Wanneer er geen lesvoorbereiding beschikbaar is, kan de stage worden stopgezet.

Elke stage-ervaring wordt ondersteund door reflectiegesprekken. Dit kan via een begeleidingsgesprek met een mentor, en/of stagebegeleider, feedback van een medestudent of supervisie. Na elke stage is er supervisie als ondersteuning van het stageproces. Aanwezigheid op deze sessies is verplicht. Reflectie op het eigen gedrag heeft zin wanneer het zich verder uit in doelgericht en systematisch handelen.

Alle documenten die nodig zijn bij het correct uitvoeren van een stage (voor, tijdens, na)  worden in het digitaal portfolio geplaatst volgens de vooropgestelde afspraken. De deadlines (zie kalender stage) worden gerespecteerd.

 

 

 

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Frans: Doorgroeistage (B-ODISEE-OO7159)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de eindevaluatie. De stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student, maar de stagebegeleiders interpreteren deze rapportering, formuleren conclusies en zetten ze om in een cijfer.

Alle nodige stagedocumenten zijn opgeladen, rekening houdend met de afgesproken deadline. Na de deadline kunnen er geen documenten meer worden opgeladen. Wanneer lesvoorbereidingen ontbreken wordt de stage als ‘niet afgelegd’ beoordeeld. Wanneer het stageportfolio onvolledig is (bv. reflectie, synoptische lijst,…) of er zijn andere administratieve onnauwkeurigheden, dan kan de stage als ‘niet afgelegd’ worden beoordeeld.  Ook wanneer de stage-overeenkomst ontbreekt, wordt de stage als NA (niet afgelegd) beschouwd.

Wanneer er geen lesvoorbereidingen worden afgegeven tijdens de actieve stages, kan de stage worden stopgezet. Ook bij onvoldoende uitgewerkte voorbereidingen. De lesvoorbereidingen moeten minimum drie werkdagen voorafgaand aan de eigenlijke les aan de mentor worden bezorgd. De definitieve lesvoorbereidingen worden minstens de laatste dag voor de stagedag opgeladen in het digitaal portfolio bij het betreffend vak.

 

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

 

Een stage wordt beoordeeld op basis van volgende elementen:

• de geziene lessen door de stagebegeleiders (op basis van de gemeenschappelijke én de vakspecifieke stagecompetenties van de tweede opleidingsfase - de competenties tweede opleidingsfase moeten op voldoende wijze bereikt zijn tijdens de laatste stage);

• de eindbeoordelingsformulieren van de mentoren en (of) gegevens van een feedbackgesprek (tussen mentor en stagebegeleider) over de stagiair;

• evolutie van sterke en zwakke punten wat betreft het lesgeven doorheen het jaar (zie verslag tussentijdse stagebespreking bij net voldoende of onvoldoende);

• kwaliteit van de lesvoorbereidingen én inhoud portfolio;

• administratie portfolio

• onwettige afwezigheid bij supervisiesessies kan een onvoldoende tot gevolg hebben

Lessen die niet kunnen gegeven worden (ook wegens ziekte), moeten worden ingehaald binnen een afgesproken tijd). Dit moet steeds worden besproken met stagebegeleiders en stagecoördinator. Alle vooropgestelde stages moeten worden gelopen in de daartoe voorziene stageperiodes. Een student kan dit niet naar eigen goeddunken plannen.

Er is een tussentijdse formatieve evaluatie (na doorgroeistage 1 én 2) waar het team stagebegeleiders feedback geeft over de stagepraktijk (competenties tweede opleidingsfase). Bij een onvoldoende of net voldoende wordt er een gemotiveerd verslag (bij de tussentijdse formatieve evaluatie) geschreven.

In juni is er een summatieve evaluatie van de stagepraktijk. De competenties van de tweede opleidingsfase moeten op voldoende wijze worden bereikt. Wanneer min één of meerdere breekpunten niet worden gehaald, wordt de stage als onvoldoende beoordeeld. Bij een onvoldoende is er een gemotiveerd verslag.

 

Er is geen tweede examenkans.

geen tweede examenkans