Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO3127)

3 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semester
De Lange Sonja (coördinator) |  Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven inde onderwijs-en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 2.2 (B-ODISEE-OO5127)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Door de input van vele muzische voorbeelden komen de studenten tot het inzicht van wat goede muzische vorming kan zijn.

Door ervaring en kritische reflectie wordt er verder aan de muzische grondhouding gebouwd. Er worden aparte lessen beeld, muziek en bewegingsexpressie gegeven waarbij ook de domeinen drama en media  worden aangereikt.

In dit semester krijgt ook muzisch evalueren en het creatieve proces binnen de globale muzische didactiek de nodige aandacht.

Binnen de verschillende muzische domeinen liggen volgende accenten :

In aparte beeldlessen wordt er verder verdiept: materialenkennis, begrippen en technieken. We exploreren verder het werk van (beeldende) kunstenaars waarbij de taal van de kunst op een actieve manier verworven wordt. 

In de muzieklessen wordt er verder verdiept in zichzelf  begeleiden op ukelele, stemvorming, uitbreiden van liedrepertoire (niveau basisschool), ritmiek (soorten ritmes, tempobewustzijn). We ontwikkelen een visie op interessante muzische inhouden (loskomen van de evidentie, durven uitgaan van eenvoud). Hierbij leggen we zoveel mogelijk de link met de wereld van de kunsten. Verder wordt er aandacht besteed aan het ontwerpen van muzische lessen (fasering, inhouden) en nieuwe werkvormen. 

In lessen bewegingsexpressie ligt de nadruk op vakdidactiek.  Er wordt een kader aangereikt, evenals doelstellingen, oefenvormen en aanbevelingen voor het uitwerken van eigen muzische bewegingsexpressielessen. Er wordt stilgestaan bij hoe je zelf een les kan ontwerpen, muzisch, vanuit een interessant bewegingsthema, passend in een eigen thema, (eventueel) in combinatie met andere muzische domeinen. Ook het breed stimuleren van beweging, ritmiek en bewegingsintegratie komen aan bod.

 

http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20340

Cursussen, documenten en teksten worden via Toledo beschikbaar gemaakt. 

 

 

De lessen zijn actief  en dienen als voorbeeldsituaties waaraan de theorie (achtergrond, didactiek) wordt opgehangen. Er wordt afgewisseld in werkvormen: college, oefenmomenten, gedifferentieerd werken, gesprek, opdrachten,...

Voor bewegingsexpressie wordt gepaste kledij gevraagd. Van de praktische lessen maken steeds enkele studenten een lesverslag.

 

 

Evaluatieactiviteiten

Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO7127)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student verwerft zelfstandig onderdelen uit het Handboek Zeppelin (Koen Crul). De studeerwijzer hiervoor wordt via Toledo bekendgemaakt. 

Het evaluatie in juni bestaat uit verschillende onderdelen en toetst eigenlijk de uiteindelijke inzichten in de muzische vorming op vlak van vaardigheden, didactiek van de domeinen en globale muzische didactiek. Een beschrijving van deze opdracht/toetsmoment is te vinden op Toledo vanaf begin januari 2025.

A. Een individueel toetsmoment waarbij je een ontwerpopdracht krijgt waarbij inzichten van het domein dans en bewegingsexpressie worden getoetst. Jouw visie op muzische vorming, kunst- en cultuureducatie komt ook aan bod.

B Een lessenreeks, eventueel in samenwerking met één of meerdere studenten, waarbij het accent ligt op integratie van domeinen.

C. De vaardigheden muziek (Ukulele en Zang) moeten ook worden aangetoond.

Voor de drie onderdelen wordt een weging gemaakt, die vind je in het document met de uitleg over de evaluatie. Echter, indien de student op 1 van de examenonderdelen een 7/20 of minder behaalt of op twee van de delen een onvoldoende behaalt, kan hij niet slagen voor dit opleidingsonderdeel en krijgt hij het laagste cijfer als eindpunt toegewezen.

De student neemt in het geval van een 2e zittijd contact op met de docenten omdat er voor de 2e zittijd delen kunnen wegvallen. Dit moet evenwel met de docenten besproken worden.

 

De toetsdag is herkansbaar, de student moet wel contact opnemen om te bespreken wat er in de zittijd moet herwerkt worden. Contact wordt opgenomen voor 8 juli.