Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO3126)

3 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterEerste semester
De Lange Sonja (coördinator) |  Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven inde onderwijs-en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO5126)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht42 urenEerste semesterEerste semester
Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Door de input van vele muzische voorbeelden in de lessen komen de studenten tot het inzicht van wat (goede) muzische vorming kan zijn. Door zelf te beleven, eigen ervaring, gesprek en kritische reflectie wordt er verder aan de muzische grondhouding gebouwd. Naast kunstprojectdagen, worden er aparte lessen beeld, muziek en bewegingsexpressie gegeven waarbij ook de domeinen drama en media worden aangeraakt en geïntegreerd.

Vanaf 2.1 gaan we aan de slag met geïntegreerd werken. Daarbij verkennen de studenten verschillende vormen van integratie: muzische vorming waar binnen een thema wordt gewerkt of vanuit andere leergebieden, muzische vorming waarbij het ene muzische domein (of kunstvorm) als inspiratie of impressie dient voor het andere en muzische vorming waarbij domeinen worden gecombineerd. 

Tijdens het kunstproject wordt aandacht besteed aan kunstbeschouwing waarin de studenten bewust worden van gemaakt van verschillende vormen van kunst, van de opbouw van een kunstwerk, de inspiratie en bezieling van de kunstenaar en de ‘betekenis’ van een kunstwerk of van kunst in het algemeen. De studenten zien in dat er een heel kunst- en cultuuraanbod is en waar dit te vinden is (verder gaand dan wat in populaire media of binnen massaproductie te vinden is). De relatie van kunst (verschillende kunstvormen) en de samenleving wordt verkend. De studenten doen inspiratie op om beschouwend om te gaan met kunst in de lagere school. 

Binnen de verschillende muzische domeinen liggen volgende accenten:

In aparte beeldlessen worden de inhouden die in het eerste jaar behandeld zijn, verdiept. Studenten breiden materialenkennis, technieken en begrippen uit.  Ze exploreren verder het werk van (beeldende)  kunstenaars als inspiratie, o.a. ook voor de eigen (stage) thema's. 

In aparte muzieklessen worden de inhouden die in het eerst jaar behandeld zijn, verdiept. Buiten verdere verkenning van zanglessen (met als doel een uitgebreid liedrepertoire) en lessen ritmiek worden andere muzische muzieklessen aangereikt. 

In aparte lessen bewegingsexpressie krijgen studenten een introductie in de dans- en bewegingsexpressie. De studenten krijgen via voorbeeldlessen zicht op inhouden, begrippen en technieken. Door de voorbeeldlessen krijgen de studenten inzicht in de basisdidactiek.

Ook drama wordt verder verdiept en het domein media wordt geïntegreerd.

Studenten in het traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.

http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20337

 

Bijkomend studiemateriaal wordt via Toledo beschikbaar gesteld. 

 

De lessen zijn actief  en dienen als voorbeeldsituaties waaraan de theorie (achtergrond, didactiek) wordt opgehangen. Er wordt afgewisseld in werkvormen: ervaring, college, oefenmomenten, gedifferentieerd werken, gesprek, opdrachten,...

Voor bewegingsexpressie wordt gepaste kledij gevraagd. Van de praktische lessen maken steeds enkele studenten een lesverslag.

 

Evaluatieactiviteiten

Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO7126)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Als evaluatie wordt een opdracht gegeven waarbij studenten muzische processen bij zichzelf op gang brengen: het "muzisch portfolio". De concrete verwachtingen van deze opdracht worden via Toledo gecommuniceerd. Er wordt eveneens een schriftelijke toets afgenomen over geïntegreerd muzisch werken. De studeerwijzer en het evaluatiemoment (dat tijdens de lessen valt) worden via Toledo gecommuniceerd. Deze schriftelijke toets telt voor 5/20 van het geheel. 

Om te kunnen slagen voor MUVO 2.1 moet de student hebben deelgenomen aan het kunstproject (zie academische agenda). Studenten die ongewettigd of gewettigd afwezig zijn, moeten een vervangopdracht maken in verhouding tot de gemiste delen. Neem hiervoor contact op met de betrokken docenten. 

Studenten die niet slagen in de eerste zittijd, moeten voor 8 juli 2025 contact opnemen met de docenten om hun portfolio/toets te bespreken en te bekijken op welke manier dit moet worden bijgestuurd voor de 2e zittijd. 

 

Studenten die niet slagen in de eerste zittijd, moeten in de loop van het 2e sem contact opnemen met de docenten om hun portfolio en/of toets  te bespreken en te bekijken op welke manier het moet worden bijgestuurd voor de 2e zittijd. Bij een niet tolereerbaar tekort voor de toets (7/20 of minder), moet deze ook herkanst worden.