Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO3125)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15234&OPLID=68
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Kennis, vaardigheden en attitudes van de OPO's Wereldoriëntatie 1.1. en 1.2. en 2.1.
Beschikken over een gezonde interesse voor je leefomgeving.
Een positieve attitude tov de natuur hebben of verder willen ontwikkelen.
Interesse tonen voor verleden, heden en toekomst.
Een open houding tov culturen hier en elders, vroeger en nu hebben of verder willen ontwikkelen.
Bereid zijn tot het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn bij het begeleiden van kinderen in hun oriëntatie op de wereld.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO5125)
Inhoud
Verder uitdiepen van de verschillende domeinen van wereldoriëntatie specifiek voor de derde graad basisonderwijs.
Verder uitdiepen van de vakdidactiek werldoriëntatie met aandacht voor de derde graad basisonderwijs.
Volgende onderwerpen komen hier aan bod:
- Verkennen van fysische verschijnselen.
- Exploreren van techniek in de basisschool.
- Link leggen tussen verleden en heden, hier en elders.
- Capita selecta uit de geschiedenis van de Nieuwste Tijden tot vandaag en didactische uitwerking.
- Wat is herinneringseducatie en hoe werken aan herinneringseducatie in de basisschool?
- Thema "Stad" wordt voor een 3de graad inhoudelijk en didactisch uitgewerkt.
Tweedaagse in de Westhoek waar verschillende werkvormen aangeboden worden bruikbaar in het basisonderwijs.
Deze excursie is ter ondersteuning van leerinhoud en didactische werkvormen.
Excursie naar Technopolis ter onsteuning van de leerinhouden en didactische werkvormen van natuurkundige verschijnselen en techniek.
Studenten in het traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.
Toelichting werkvorm
Tijdens de contacturen worden, afhankelijk van de inhoud, verschillende werkvormen toegepast waarbij aandacht besteed wordt aan interactief, ervaringsgericht en cursorisch leren: leergesprek, toepassing van de leerinhoud in didactische oefeningen, groepswerk, excursies, ...
Daarnaast voeren de studenten een aantal taken zelfstandig individueel of in groep uit.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO7125)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Opdrachten van de permanente evaluatie worden meegedeeld via Toledo.
Indien de student een niet tolereerbaar tekort behaalt (7 of minder) op één van de deelopdrachten, zal het laagste punt van de deelopdracht het eindpunt zijn.
Deelname aan excursies is verplicht en essentieel om de leerstof te kunnen verwerven en moet in de opdrachten van de pernanente evaluatie geïntegreerd worden. Bij niet-deelname wordt van de student(e) verwacht dat deze ingehaald worden. Een opdracht en/of kort verslag en eventueel toegangsbewijs worden aan de lector(en) afgegeven. Dit alles gebeurt in overleg met de WO-lectoren.
We verwachten tijdens de excursies een gepaste attitude.
Voor de tweede zittijd gelden dezelfde eisen ivm excursies.
Wanneer een student niet deelneemt aan een individuele of groepsopdracht, krijgt de student voor dit deel een nul.
Voor de studenten met een flexibel traject gelden dezelfde evaluatiemodaliteiten. Voor excursies en opdrachten worden vervangende opdrachten voorzien. Gelieve contact op te nemen met de lectoren.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Neem contact op met de lectoren wereldoriëntatie.