Communiceren als hulpverlener III (B-ODISEE-OHW41A)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
De Ganseman Nele (coördinator) |  De Ganseman Nele
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communiceren als hulpverlener III - Persoonsgerichte intervisie (B-ODISEE-OHW43a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
De Ganseman Nele
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

Tijdens deze cursus wordt Interpersonal Process Recall (IPR) ingezet als specifieke vorm van persoonsgerichte intervisie. Dit is een effectieve methode om te reflecteren over wat er zich (emotioneel en cognitief) afgespeeld heeft tijdens een interpersoonlijk contact tussen cliënt en hulpverlener. Hierbij wordt gebruik gemaakt van video-feedback om samen met collega-professionals stil te staan bij, te leren uit en te reflecteren over casussen uit de dagelijkse beroepspraktijk. De student wordt zo aangeleerd om de eigen praktijk en bijgevolg de kwaliteit van de gespreksvoering, te verbeteren.

Het in de opleiding ontwikkelde handboek geldt als leidraad voor alle OPO's in de leerlijn 'Communiceren als hulpverlener':  

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=27437

Tijdens de les wordt gespecifieerd welke onderdelen voor deze opleidingsfase verplichte inhoud zijn.

Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

- De methodiek 'IPR' wordt aangebracht in groep tijdens een tweedaagse vorming. De nadruk ligt op het ervaringsgericht werken. Er wordt vertrokken van videomateriaal en van concrete cases, waarbij de studenten worden aangespoord tot zelfreflectie over de eigen rol in een hulpverleningsgesprek. De studenten fungeren hierbij zowel als intervisor als intervisant. De intervisierol wordt ingeoefend aan de hand van de responssoorten en specifieke vragen die de zelfreflectie sturen en gericht zijn op diepere verheldering. Hierbij wordt de specifieke IPR-methodiek met de vuurtorenvragen ingeoefend.  

- Aanwezigheid op de tweedaagse is verplicht. Het behalen van de doelen van dit opleidingsonderdeel veronderstelt dat de student de vaardigheden die tijdens de tweedaagse aangebracht worden, verder inoefent, waar mogelijk toepast in de eigen praktijk en erover reflecteert.

Bij de start van het academiejaar worden de data van de tweedaagse gecommuniceerd aan de studenten, zodat zij zich hiervoor kunnen vrijmaken. De inlichtingenbrief die de praktische modaliteiten van de tweedaagse training toelicht, wordt enkele weken voor de tweedaagse ter beschikking gesteld via het digitaal leerplatform Toledo. Deze toelichting maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche.

Evaluatieactiviteiten

Communiceren als hulpverlener III (B-ODISEE-O71813)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten maakt na afloop van de tweedaagse een uitgebreide thuisopdracht. Deze bestaat uit

- Opname van een helpend gesprek
- Opname van een IPR-gesprek
- Schriftelijke examenopdracht, met uitgebreide reflectie

Indien de student dit niet tijdig en correct indient via Toledo, behaalt die een NA. De concrete opdracht alsook verdere communicatie gebeurt via Toledo. Van de studenten wordt dan ook verwacht dat ze Toledo grondig opvolgen. 

De student kan enkel deelnemen aan het examen indien die aanwezig was op de tweedaagse. Indien de student niet aanwezig was, resulteert dit in een quotering 'NA' - niet afgelegd.

Indien de student deelnam aan de tweedaagse, kan hij deelnemen aan het examen in tweede zittijd. De student dient opnieuw tijdig diens thuisopdracht in zoals geformuleerd voor eerste zittijd. 

Indien de student niet deelnam aan de tweedaagse, dient die dit zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 2 kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten van eerste zittijd zich aan te melden bij het opleidingshoofd. Afhankelijk van de specifieke situatie met onder meer studievoortgang en studie-efficiëntie wordt bekeken of en zo ja, op welke manier dit kan worden ingehaald.