Ondersteuning van kinderen en jongeren met een handicap (B-ODISEE-OHW15A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17956&OPLID=54
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor volwassen studenten (Schaarbeek) (Oriëntatie kinderen en jongeren) 180 sp.
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor jongvolwassen studenten (Schaarbeek) (Oriëntatie Kinderen en jongeren) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Ondersteuning van kinderen en jongeren met een handicap (B-ODISEE-OHW15a)
Inhoud
1) Hoorcolleges algemeen (sametn met ondersteuning van volwassenen en ouderen met een handicap)
- Evoluties in de zorg en implicaties voor mensen met een beperking in Vlaanderen
- Visies op handicap, beeldvorming.
- ICF-model
- Situering doelgroepen verstandelijke, motorische, zintuiglijke beperking, NAH, ASS
- AAIDD-ondersteuningsmodel: beeldvorming, vraagverduidelijking, ondersteuningsplanning, begeleiding.
2) Hoorcolleges optiespecifiek
- Er wordt verder gebouwd op het AAIDD-ondersteuningsmodel dat het kader vormt voor dit onderdeel.
- De beeldvorming bij verstandelijke beperking wordt verder uitgewerkt voor de domeinen denkontwikkeling, communicatie, emotionele ontwikkeling, praktische vaardigheden en gedrag.
- Bij de bespreking van de ondersteuningsplanning worden de aangereikte kaders geïntegreerd in het planningsproces en worden verbanden toegelicht.
- Er wordt geïllustreerd hoe een hypothese-toetsend proces kan leiden tot concrete ondersteuning aan de hand van enkele methodieken.
- Diagnose en etiologie worden meegenomen als deel van beeldvorming en als relevant element voor de ondersteuning.
3) Een open dabat (1 dagdeel)
Er wordt een open debat georganiseerd, waar de studenten uitgenodigd worden tot een confronterende en verrijkende kennismaking en gedachtewisseling met personen met een handicap, verwijzers, uitvoerders en beleidsverantwoordelijken . Deze deskundigen antwoorden op vragen, die opgesteld zijn door de docenten, in samenspraak met de studenten.Tijdens het debat wordt het beleidskader kritisch besproken en getoetst aan de verhalen van de diverse deskundigen.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
Syllabus van de docent
Eigen notities van het open debat
Overig didactisch materiaal wordt ter beschikking gesteld via het digitaal leerplatform.
Aanbevolen literatuur:
• Warnez, J. , Schepens, N., & Seynaeve, C. (Red.) (2012). Oud, niet out. Over ouderen met beperkingen en inclusie. Antwerpen: Garant.
• Kröber, H., & Van Dongen, H. (2011). Sociale inclusie. Succes en faalfactoren. Amsterdam: Boom Nelissen.
• Maes, B. & Petry, K. (2006). Kwaliteit van leven bij personen met een verstandelijke beperking. Gedrag en Gezondheid. 34 (4): 192]201.
• Maes, B., Van Hove, G., Van Puyenbroeck, J., Van Der Veken, K., Van Driessche, C., & Boone, M. (2001). Een kader voor de organisatie van vraaggestuurde ondersteuning voor mensen met een handicap en hun omgeving. Onderzoeksrapport in opdracht van het Vlaams Fonds voor Sociale integratie van Personen met een Handicap. Leuven/Gent : Vakgroepen Orthopedagogiek. (1999-2001).
• Schalock, R.L., Gardner, J.F. & Bradley, V.J. (2007). Quality of life for people with intellectual and other development disabilities: applications across individuals, organization, communities and systems. Washington DC: American Association on Intellectual and Development Disabilities.
• Van Gennep, A. (2007). Waardig leven met beperkingen. Over veranderingen in de hulpverlening aan mensen met beperkingen in hun verstandelijke mogelijkheden. Antwerpen – Apeldoorn: Garant.
• Wuyts, B. (2005). Over narren, kreupelen, doven en blinden. Leven met een handicap, van de Oudheid tot nu. Leuven: Davidsfonds.
Toelichting werkvorm
De studenten krijgen bij de aanvang van het eerste hoorcollege een aantal richtvragen, die in de loop van de colleges en tijdens het open debat beantwoord worden.
Er wordt les gegeven via een hoorcollege met ondersteuning van presentaties en lesdia's, waarbij de inbreng van de studenten gewaardeerd wordt.
Eigen studentennotities en zelfstudie blijven belangrijk.
Evaluatieactiviteiten
Ondersteuning van kinderen en jongeren met een handicap (B-ODISEE-O71376)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Examenopodracht (8/20)
De student krijgt een take-home opdracht (vier A4-pagina's zonder afbeeldingen) die ingeleverd wordt op de examendag.
Examen (12/20)
Een schriftelijk examen waar zowel de kennis van de leerstof als de persoonlijke en kritische verwerking en integratie ervan getoetst wordt.
Indien de student de taak niet indiende of het examen niet aflegde, krijgt de student een 'niet afgelegd' voor dit OPO
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteit als in eerste zittijd