Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-OGT83A)

3 studiepuntenNederlands27 urenBeide semestersBeide semesters
Gobin Veerle (coördinator) |  Beck Ilse |  Devos Valerie |  Gobin Veerle |  Van Cleemput Marjan |  Van Vooren Sarah |  Vanwalleghem Hannelore |  N.  | MinderMeer
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

De onderstaande leerresultaten en leeruitkomsten worden afgetoetst:

4. Vooruitstrevende onderzoeker: De student selecteert en analyseert onder begeleiding relevante en betrouwbare internationale informatiebronnen met behulp van de gangbare tools.

6. Betrouwbare communicator: De student werkt o bais van een vooropgestelde onderzoeksvraag een rapport uit, onder begeleiding en volgens de voorwaarden van het wetenschappelijk rapporteren.

    De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

    Aanvangscompetenties

    • basiskennis computergebruik
    • basiskennis MS Office

    Onderwijsleeractiviteiten

    3 sp. Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-OGT96a)

    3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht27 urenBeide semestersBeide semesters
    Beck Ilse |  Devos Valerie |  Gobin Veerle |  Van Cleemput Marjan |  Van Vooren Sarah |  Vanwalleghem Hannelore |  N.  | MinderMeer
    Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

    Onderzoeksvaardigheden bereidt voor op het schrijven van de bachelorproef en het functioneren in het werkveld, en focust naast taal ook op de manier waarop de wetenschappelijke inhoud van een paper wordt weergegeven en diepgang vertoont. Dit wordt aangeleerd door middel van instructie en oefeningen.

    De volgende onderdelen komen aan bod:

    • Soorten wetenschappelijke bronnen
    • Opbouw wetenschappelijk artikel
    • Soorten wetenschappelijke artikelen
    • Beoordeling van de betrouwbaarheid van een bron op vorm
    • Beoordeling van de betrouwbaarheid van een bron op inhoud
    • Kritische reflectie bij opzoekwerk via openAI
    • Opzoeken via elektronische databanken (Pubmed, ScienceDirect, LIMO,..)
    • Beoordeling van de relevantie van bronnen bij gegeven onderzoeksvraag
    • Formuleren van onderzoeksvraag
    • Lezen van wetenschappelijke teksten
    • Schrijven van een geïntegreerde literatuurstudie (Nederlands)
    • Academisch Nederlands
    • Academisch Engels
    • Overzichtelijk data voorstellen
    • Opstellen van een referentielijst aan de hand van referentiesoftware (bv. Mendeley)

    https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36372

    Ondersteunend materiaal wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

    Er worden zowel Nederlandstalige als Engelstalige bronnen gebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van Nederlands en in sommige werkcolleges ook Engels door de docent.

    Onderzoeksvaardigheden bestaat uit verschillende werkcolleges en hoorcolleges waarin we de basis leggen voor en werken aan een grote eindopdracht.

    Bij sommige contactmomenten is aanwezigheid verplicht. De contactmomenten met verplichte aanwezigheid zullen duidelijk gecommuniceerd worden via Toledo.

    Tijdens de werkcolleges krijgen de studenten korte theoretische uiteenzettingen over de thema's waarrond ze doorheen het jaar individueel opdrachten zullen uitwerken. Daarna is het de bedoeling om deze thema's concreter uit te werken binnen hun eindopdracht door middel van oefeningen of coaching bij opdrachten zowel tijdens als buiten de werkcolleges.

    Evaluatieactiviteiten

    Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-O74004)

    Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
    Leermateriaal : Geen

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal

    Het totaalpunt voor het OPO is gebaseerd op 2 leeruitkomsten. De verdeling van de score over beide leeruitkomsten is als volgt:

    Leeruitkomst 1: Selecteert en analyseert onder begeleiding relevante en betrouwbare internationale informatiebronnen met behulp van de gangbare tools. (6/20)

    Leeruitkomst 2: Werkt op basis van een vooropgestelde onderzoeksvraag een rapport uit, onder begeleiding en volgens de voorwaarden van het wetenschappelijk rapporteren. (14/20)

    ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Doe je dit niet, dan krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.  AI-tools mogen niet gebruikt worden om content te maken. Doet de student dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. 

    De docent bepaalt de deadline voor het indienen van de eindopdracht en deelt deze tijdig mee. Bij het overschrijden van deze deadline (<1 week), wordt de behaalde score voor deze opdracht gehalveerd. Bij het overschrijden van deze deadline met méér dan één week, wordt voor deze opdracht de score 0 toegekend. Bij het (grotendeels) overnemen van opdrachten tussen studenten, kan eveneens een nulscore toegekend worden.

    Dezelfde modaliteiten gelden als tijdens de eerste examenkans.