Labovaardigheden I (B-ODISEE-OGT77A)
Doelstellingen
De onderstaande leerresultaten en leeruitkomsten worden afgetoetst:
8. Nauwgezette praktijkbeoefenaar:
De student maakt zelfstandig de correcte concentraties en verdunningen op basis van voorafgaande berekeningen.
De student hanteert aan de hand van een standaard operating procedure een microscoop op een correcte manier in een labo-omgeving.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs-en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Labovaardigheden I (B-ODISEE-OGT90a)
Inhoud
In labovaardigheden wordt er gefocust op het aanleren van de basisvaardigheden in een labo.
Onderstaande vaardigheden komen hierbij aan bod:
- Afwegen van een poeder (analytisch en niet-analytisch)
- Maken van een oplossing (analytisch en niet-analytisch)
- Verdunnen van een zuur
- Bufferoplossing maken en op pH stellen
- Correct werken met een buikpipet en micropipet met inbegrip van het maken van een verdunningsreeks (serieel en niet-serieel).
- Microscopie
Om bovenstaande vaardigheden te kunnen toepassen, zal de student ook onderstaande kennis en vaardigheden moeten beheersen:
- Het inschatten van de gevaren (veiligheid, evacuatie, H/P zinnen, afvalverwerking) en hiernaar kunnen handelen
- Gebruiken van correcte vakterminologie (glaswerk,..)
- Maken van een goede voorbereiding miv een beperkt aantal bronnen kunnen opzoeken
- Basisberekeningen kunnen maken ter voorbereiding en verwerking van de labo’s
- Basis van statistische verwerking en verslaggeving van een beperkt aantal resultaten.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Feedback - Labo - Oefeningen/opdrachten
Onderstaande werkvormen worden gebruikt om de inhoud te verwerken:
- Inleidend hoorcollege (1,5u)
- Online modules, verplicht door te nemen voor de werkcolleges en/of labo’s
- 10 begeleide werkcolleges waarin er oefeningen worden gemaakt ter voorbereiding voor de labo’s (10 x 1,5u)
- Pipetteersessie door gastdocent (1,5u)
- 11 labosessies (9 x 3u en 2 x 4,5u)
- 3 zelfstandige oefensessies (3 x 3u) waarin er geen nieuwe vaardigheden worden aangeleerd en de studenten vaardigheden verder kunnen inoefenen.
- Assessment (praktisch) (3u)
Er is extra aandacht voor feedback en tips om het nog beter te doen.
Aanwezigheid in het inleidend hoorcollege, de labosessies, werkcolleges en bij de pipetteersessie is verplicht.
De student wordt verwacht om, zoals aangegeven op de digitale leeromgeving, voorbereid naar de labosessies te komen.
De algemeen geldende regels in het labo vind je in het algemene laboratoriumreglement.
Evaluatieactiviteiten
Labovaardigheden I (B-ODISEE-O73995)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Er wordt in november een oriënterende toets in de vorm van een assessment georganiseerd.
In dit assessment van 3u zal elke student afzonderlijk een aantal opdrachten doorlopen.
Het assessment omvat onder andere een BYOD-examen (schriftelijke vragen). Je dient een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om dit deel te kunnen afleggen.
Voor de evaluatie hiervan wordt er gebruik gemaakt van een evaluatieformulier waarop de criteria die de student moet behalen duidelijk geformuleerd zijn per opdracht.
Dit evaluatieformulier wordt vooraf beschikbaar gesteld op de digitale leeromgeving (Toledo).
Indien de student bij de oriënterende toets voor 1 leeruitkomst (of beide leeruitkomsten) geslaagd is, moet de student dit behaalde onderdeel niet opnemen voor het eindassessment in januari.
Als de student niet deelneemt aan het assessment, wordt het OPO beoordeeld als ‘niet-afgelegd’ (NA).
Toelichting bij herkansen
De herkansing verloopt analoog aan de eerste examenkans.
Bij de herkansing herneemt de student de niet-behaalde leeruitkomst.
Het resultaat van de behaalde leeruitkomst uit de eerste kans blijft behouden voor de herkansing.