Chemie (B-ODISEE-OGT74A)
Doelstellingen
De onderstaande leerresultaten en leeruitkomsten worden afgetoetst:
4. Vooruitstrevende onderzoeker: De student beschrijft de verschillende aspecten van de anorganische chemie gelinkt aan de labocontext.
8. Nauwgezette praktijkbeoefenaar: De student past de algemene chemische principes toe om kwalitatieve en kwantitatieve basisanalysetechnieken te begrijpen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Aanvangscompetenties
- De student kent de namen en symbolen van de voornaamste elementen
- De student bezit enige voorkennis betreffende chemische bindingen, naamgevingsregels, fysisch en chemisch gedrag
- De student kent de begrippen zuur, base, zout, mol, molaire massa en kan eenvoudige chemische berekeningen uitvoeren (mol omzetten naar massa en omgekeerd).
- De student kan chemische formules en eenvoudige reacties schrijven
- De student kan wiskundige tweedegraadsvergelijkingen opstellen en oplossen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Chemie (B-ODISEE-OGT87a)
Inhoud
De student maakt kennis met de verschillende aspecten van de anorganische chemie. Hij/Zij verwerft inzicht in de opbouw van materie. De elektronenstructuur van de atomen en een aantal bindingsmodellen bieden een verklaring voor de eigenschappen van allerlei chemische stoffen. Hij/zij verwerft tevens kennis over een aantal belangrijke chemische reacties. Er wordt veel aandacht gegeven aan concentratieberekeningen en de chemische stoechiometrie.
De ruimtelijke structuur en intermoleculaire krachten worden met elkaar in verband gebracht, waarna een prognose kan gesteld worden betreffende het kookpunt van verschillende moleculen. Chemisch evenwicht geven een verklaring voor het al dan niet doorgaan van reacties. De student verkrijgt een basiskennis over de werking van een galvanische cel.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
Atoomstructuur (Bohr en Schrödinger), elektronenconfiguraties, verband elektronenconfiguratie en PSE.
Chemische binding (covalentebinding)
Naamgeving + classificatie stoffen
Chemische reacties in waterig milieu (metathesisreacties en redoxreacties)
Oplossingen: concentratieberekeningen (m/m%, m/V%, ppm, ppb, verdunningen,....)
Stoechiometrie en rendementsberekeningen
Chemisch evenwicht
zuur-base definities en zuurbase sterktes
Autoprotolyse in waterig milieu
pH-berekeningen zuren en basen (sterke, zwakke, één- en meerwaardige)
pH- berekening van zwavelzuur en amfolytoplossingen
Samenstelling van de oplossing in functie van de pH
pH-berekening van mengsels: buffer, zuren en basen
pH-vraagstukken
Algemene begrippen i.v.m titratie
zuur-base-titratiecurven kunnen berekenen
zuur-base vraagstukken
chemische binding (covalente binding). Opstellen lewisstructuur, VSEPR, intermoleculaire krachten
reactiesnelheid
elektrochemie: galvanische cel
oplosbaarheid en toepassingen
complexchemie en EDTA-titraties
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten
De theorie wordt aangereikt als lesopnames of ingesproken powerpoints, live lessen en aan de hand van een overzichtelijke cursus en e-book. De powerpoints worden tevens "niet ingesproken" ter beschikking gesteld op toledo. Zo is iedere student vrij om te kiezen welke manier hem/haar het best past om de leerstof te verwerken en kan hij/zij de leerstijl aanpassen naargelang het onderwerp hem/haar beter ligt.
Facultatief worden monitoraten van 1,5 uur aangeboden gedurende het semester waarin studenten extra uitleg kunnen krijgen van de docent of waarin extra begeleide oefeningen gemaakt kunnen worden.
In de begeleide werkcolleges worden vraagstukken/oefeningen gemaakt op de theorie, dit on-campus. Er wordt verwacht dat de leerstof van de lesopnames en live lessen systematisch wordt verwerkt door de student, om de vraagstukken/oefeningen te kunnen oplossen die gemaakt worden in de werkcolleges. Er wordt klassikale en/of groepsfeedback gegeven.
Voor sommige werkcolleges zal gevraagd worden enkele oefeningen te maken als voorbereiding. Zo ziet de student zelf waar hij/zij vast zit bij oefeningen of nog moeite bij heeft. Uit eigen fouten kan heel veel geleerd worden.
Tijdens de werk- en hoorcolleges zal extra aandacht gegeven worden voor feedback en tips om het nog beter te doen.
Evaluatieactiviteiten
Chemie (B-ODISEE-O73985)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
In november wordt een deelevaluatie georganiseerd die meetelt voor 25% van de totale score.
In januari wordt een eindexamen afgelegd dat meetelt voor 75% van de totale score.
Schriftelijk examen
Gesloten boek met gebruik van rekenmachine (ook grafische rekenmachine is toegelaten)
Basisniveau 60%: begrijpen, uitvoeren
Doorgroeiniveau 40%: analyseren, synthetiseren en oplossingstrategieën toepassen
Toelichting bij herkansen
Bij EP3 wordt een examen afgelegd voor 100% van de totaal score. De score behaald bij het deelexamen wordt niet overgedragen.
Schriftelijk examen
Gesloten boek met gebruik van rekenmachine (ook grafische rekenmachine is toegelaten)
Basisniveau 60%: begrijpen, uitvoeren
Doorgroeiniveau 40%: analyseren, synthetiseren en oplossingstrategieën toepassen