Chemie (B-ODISEE-OGT74A)

6 studiepuntenNederlands57 urenEerste semesterEerste semester
Therry Maarten (coördinator) |  Therry Maarten
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

De onderstaande leerresultaten en leeruitkomsten worden afgetoetst:

4. Vooruitstrevende onderzoeker: De student beschrijft de verschillende aspecten van de anorganische chemie gelinkt aan de labocontext.

8. Nauwgezette praktijkbeoefenaar: De student past de algemene chemische principes toe om kwalitatieve en kwantitatieve basisanalysetechnieken te begrijpen.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Aanvangscompetenties

- De student kent de namen en symbolen van de voornaamste elementen
- De student bezit enige voorkennis betreffende chemische bindingen, naamgevingsregels, fysisch en chemisch gedrag
- De student kent de begrippen zuur, base, zout, mol, molaire massa en kan eenvoudige chemische berekeningen uitvoeren (mol omzetten naar massa en omgekeerd).

- De student kan chemische formules en eenvoudige reacties schrijven
- De student kan wiskundige tweedegraadsvergelijkingen opstellen en oplossen

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Chemie (B-ODISEE-OGT87a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College57 urenEerste semesterEerste semester
Therry Maarten
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

De student maakt kennis met de verschillende aspecten van de anorganische chemie.  Hij/Zij verwerft inzicht in de opbouw van materie. De elektronenstructuur van de atomen en  een aantal bindingsmodellen bieden een verklaring voor de  eigenschappen van allerlei chemische stoffen. Hij/zij verwerft tevens kennis over een aantal belangrijke chemische reacties.  Er wordt veel  aandacht gegeven aan concentratieberekeningen en de chemische stoechiometrie.  

De ruimtelijke structuur en intermoleculaire krachten worden met elkaar in verband gebracht, waarna een prognose kan gesteld worden betreffende het kookpunt van verschillende moleculen. Chemisch evenwicht geven een verklaring voor het al dan niet doorgaan van reacties. De student verkrijgt een basiskennis over de werking van een galvanische cel.

Volgende onderwerpen komen aan bod:

Atoomstructuur (Bohr en Schrödinger), elektronenconfiguraties, verband elektronenconfiguratie en PSE.

Chemische binding (covalentebinding)

Naamgeving + classificatie stoffen

Chemische reacties in waterig milieu (metathesisreacties en redoxreacties)

Oplossingen: concentratieberekeningen (m/m%, m/V%, ppm, ppb, verdunningen,....)

Stoechiometrie en rendementsberekeningen

Chemisch evenwicht

zuur-base definities en zuurbase sterktes

Autoprotolyse in waterig milieu

pH-berekeningen zuren en basen (sterke, zwakke, één- en meerwaardige)

pH- berekening van zwavelzuur en amfolytoplossingen

Samenstelling van de oplossing in functie van de pH

pH-berekening van mengsels: buffer, zuren en basen

pH-vraagstukken

Algemene begrippen i.v.m titratie

zuur-base-titratiecurven kunnen berekenen

zuur-base vraagstukken

chemische binding (covalente binding). Opstellen lewisstructuur, VSEPR, intermoleculaire krachten

reactiesnelheid

elektrochemie: galvanische cel

oplosbaarheid en toepassingen

complexchemie en EDTA-titraties

Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten

De theorie wordt aangereikt als lesopnames of ingesproken powerpoints, live lessen en aan de hand van een overzichtelijke cursus en e-book. De powerpoints worden tevens "niet ingesproken" ter beschikking gesteld op toledo. Zo is iedere student vrij om te kiezen welke manier hem/haar het best past om de leerstof te verwerken en kan hij/zij de leerstijl aanpassen naargelang het onderwerp hem/haar beter ligt. 

Facultatief worden monitoraten van 1,5 uur aangeboden gedurende het semester waarin studenten extra uitleg kunnen krijgen van de docent of  waarin extra begeleide oefeningen gemaakt kunnen worden.

In de begeleide werkcolleges worden vraagstukken/oefeningen gemaakt op de theorie, dit on-campus. Er wordt verwacht dat de leerstof van de lesopnames en live lessen systematisch wordt verwerkt door de student, om de vraagstukken/oefeningen te kunnen oplossen die gemaakt worden in de werkcolleges. Er wordt klassikale en/of groepsfeedback gegeven. 

Voor sommige werkcolleges zal gevraagd worden enkele oefeningen te maken als voorbereiding. Zo ziet de student zelf waar hij/zij vast zit bij oefeningen of nog moeite bij heeft. Uit eigen fouten kan heel veel geleerd worden.

Tijdens de werk- en hoorcolleges zal extra aandacht gegeven worden voor feedback en tips om het nog beter te doen.

 

Evaluatieactiviteiten

Chemie (B-ODISEE-O73985)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

In november wordt een deelevaluatie georganiseerd die meetelt voor 25% van de totale score. 

In januari wordt een eindexamen afgelegd dat meetelt voor 75% van de totale score.

Schriftelijk examen 

Gesloten boek met gebruik van rekenmachine (ook grafische rekenmachine is toegelaten)

Basisniveau 60%: begrijpen, uitvoeren

Doorgroeiniveau 40%: analyseren, synthetiseren en oplossingstrategieën toepassen

 

Bij EP3 wordt een examen afgelegd voor 100% van de totaal score. De score behaald bij het deelexamen wordt niet overgedragen.

Schriftelijk examen 

Gesloten boek met gebruik van rekenmachine (ook grafische rekenmachine is toegelaten)

Basisniveau 60%: begrijpen, uitvoeren

Doorgroeiniveau 40%: analyseren, synthetiseren en oplossingstrategieën toepassen