Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21476&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OGT29A : Labo farmaceutische analyse III (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Labo farmaceutische analyse III (B-ODISEE-OGT79a)
Inhoud
Labo
Tijdens het labo farmaceutische analyse III voert de student beperkt een aantal nieuwe instrumentele technieken uit maar gaat daarnaast zelfstandig aan de slag met reeds gekende technieken. De student leert tijdens dit labo methodes te ontwikkelen en validaties op te zetten.
- Methode-ontwikkeling HPLC
- Methode-ontwikkeling GC-FID
- Fluorimetrie
- Uittesten en validatie van een analysemethode beschreven in een onderzoeksartikel
- Opvolgen van een kwaliteitssysteem volgens ISO 17025
Studiemateriaal
Labo
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=34080
Bepaalde proeven kunnen teruggevonden worden via Toledo (voornamelijk proeven die jaarlijks veranderen)
Cursus: "Goed voorbereid voor het labo" is verplicht studiemateriaal. Er wordt verwacht dat de student dit te allen tijde bij zich heeft in het labo.
Toelichting onderwijstaal
Er wordt ook gebruik gemaakt van Engelstalige wetenschappelijke artikels.
Toelichting werkvorm
Labo - Oefeningen/opdrachten
Labo
De voorbereiding voor deze labo-oefeningen is absoluut noodzakelijk; zonder deze voorbereiding mag het labo niet meegevolgd worden en resulteert dit automatisch in een 0 voor deze labosessie.
Tijdens de labosessies werken de studenten met een laboschrift. Hierin wordt de voorbereiding genoteerd alsook de resultaatsverwerking en een degelijk besluit.
Tijdens de labosessies zullen de studenten in groepjes van 2 à 4 studenten werken om de methodes te ontwikkelen en te valideren.
De student stelt ook een SOP en validatiedossier op, dit in samenwerking met enkele medestudenten. Hiervoor kan de student kiezen uit verschillende analysemethoden.
Uitgebreide info hierover volgt in de inleidende powerpoint en in de cursus.
Evaluatieactiviteiten
Labo farmaceutische analyse III (B-ODISEE-O73290)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verschillende kerndoelen worden getoetst tijdens de evaluatie van het labofunctioneren en het verbeteren van de verslagen.
De student krijgt een overzicht van alle te volgen afspraken ivm oa voorbereiding (vb via teaching assistant), verslaggeving (vorm en plagiaat),... Indien de student deze afspraken niet naleeft, zullen de bijhorende consequenties worden toegepast.
Een groepsscore wordt bekomen voor: (30%)
- Beoordeling van de opgestelde SOP en validatiedossier
Om hier een individuele score te bekomen, zullen de studenten elkaar peerevalueren: Een individuele score is een factor die wordt bepaald met behulp van peer- en self-assessment. Hierbij worden ook competenties geëvalueerd die gericht zijn op projectmatig werken, naast de bijdrage tot de inhoud van het geleverde werk.
Berekening van de eindscore van een project: eindscore = groepsscore (op 20) x individuele factor.
Indien blijkt uit het logboek dat een student niet meedeed aan het uitwerken van de SOP en validatiedossier, dan bekomt deze automatisch een 0 voor de groepsscore.
Indien de student geen moeite doet om de groep en peer assesment in te vullen, dan wordt de score gereduceerd tot de helft.
Daarnaast wordt nog een individuele score bekomen voor:
- juistheid fluorimetrie: (5 %)
- Toetsen + verslag fluorimetrie (30%) :
a. Studenten worden getoetst naar hun achtergrondkennis van de experimenten en hoeveel zij begrijpen van wat ze aan het uitvoeren zijn.
b. Verder wordt er nagegaan of de student in staat is om op zelfstandige wijze methodes te ontwikkelen en te valideren.
c. Afvalverwerking, veiligheid en berekeningen worden hierbij ook getoetst.
- Procesevaluatie (15%) :
a. De studenten worden opgevolgd door de docent gedurende het proces. Ze krijgen feedback tijdens de laboreeks. Er wordt verwacht dat de studenten de feedback gebruiken en de fouten rechtzetten. Ook het zelfstandig werk wordt hier geëvalueerd. Indien de studenten steeds meerdere malen hulp moeten vragen bij docent of medestudent dan wordt dit bij de procesevaluatie in rekening gebracht.
b. Ook het correct hanteren van het laboschrift wordt in rekening gebracht. De instructies kunnen worden geraadpleegd in de cursus.
- HPLC-methode-ontwikkeling en GC-FID- methode ontwikkeling (2 labo's) de student extra opgevolgd door de docent: student krijgt een cijfer van de docent waarbij deze een weergave geeft van hoe goed de student het begrijpt en actief meedenkt en voorbereid is tijdens deze 2 labo's. (20%)
"De docent bepaalt de deadline voor het indienen van de opdrachten en verslagen en deelt deze mee bij de start van de laboreeks, alsook zichtbaar in Toledo (deadline tool indienen opdracht). Bij het overschrijden van deze deadline (<1 week), wordt de behaalde score voor dit verslag/opdracht gehalveerd. Bij het overschrijden van deze deadline met méér dan één week, wordt voor dit verslag de score 0 toegekend."
Wanneer je 25% of meer van de labo’s (gewettigd en ongewettigd) afwezig bent, is het niet mogelijk om te slagen voor dit OPO en zal je als score 'NA' krijgen.
De studenten die meewerken aan onderzoeksprojecten, krijgen aan de start van het academiejaar een overzicht van wat van hen verwacht wordt en hoe ze geëvalueerd zullen worden, steeds met het oog op het behalen van dezelfde kerndoelen.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.