Integratielabo (B-ODISEE-OGT51A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20208&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OG4019 : Integratielabo (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Integratielabo (B-ODISEE-OGT61a)
Inhoud
Het OPO Integratielabo omvat twee onderdelen, namelijk 'moleculaire diagnostiek' (MD) en 'klinisch redeneren en automatisatie' (KR&A). Dit vak is gericht op een veranderende wereld en werkveld. Het OPO bereidt studenten voor op hun stageperiode en toekomstige werk in het veld. Het legt de focus op het toepassen van verworven competenties en praktische vaardigheden binnen veranderende contexten en complexe situaties.
De labosessies dagen studenten uit om in kleine groepen zelfstandig een aantal experimenten uit te voeren rond een specifiek onderwerp. Dit vereist dat studenten (1) achtergrondinformatie opzoeken om hun theoretisch referentiekader uit te breiden, (2) analysetechnieken zoeken en toepassen, (3) protocollen vertalen naar de praktijk, (4) experimenten uitvoeren binnen de geplande tijd en volgens goede laboratoriumpraktijken, (5) kritische analyses maken van de verkregen resultaten en daaropvolgende acties ondernemen, en (6) klinisch redeneren en verbanden leggen tussen de resultaten.
Binnen integratielabo 3MLT staan klinisch redeneren, introductie tot automatisatie, GLIMS ervaring, werkveld gerelateerde soft skills (non-technical skills), rapportering, aandacht voor SOP’s en de optimalisatie/validatie van een analyse in projectwerk centraal
Inhoudelijk:
- Toepassingen binnen GLIMS
- Pre-analytische fase
- Telling totaal aantal WBC in EDTA-Staal
- Differentiële telling
- TP (totaal proteïne) in serum
- CRP bepaling
- EBV met blot IgG/IgM
- CMV met ELISA IgG/IgM
- Urine onderzoek (macroscopisch – microscopisch – bacteriologisch)
- Feces onderzoek (bacteriologisch)
- MRSA screening (bacteriologisch)
- Dipstick urine
- Sperma onderzoek
- Bepaling via sneltest
- Parasitair onderzoek
- Introductie automatisatie
- Post-analytische fase (rapporteren)
- Isolatie van RNA
- RNA concentratie & kwaliteitsbepaling
- Omzetten van RNA in complementair DNA
- Kritische primeranalyse ondersteund door PrimerBLAST (bio-informatica)
- PCR versus kwantitatieve PCR en hoe de data te verwerken (labo + oefeningen)
- Consequent pipetteren (labo)
- Optimalisatie en validatie van moleculaire microbiologische analyse OF van genetische analyse
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=31322
Het OPO zal theoretisch ondersteund worden door een cursus, leermateriaal via Toledo, via firma's verschafte protocols en aangeleverde en op te zoeken wetenschappelijke literatuur
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is Nederlands, maar binnen Moleculaire diagnostiek worden sommige labo's in het Engels georganiseerd en worden er vaak Engelstalige termen gebruikt die ook in het werkveld in het Engels gebruikt worden.
Bovendien zal de student voor beide delen bij bepaalde experimenten gebruik maken van een Engelstalige handleiding of protocol van de firma en Engelstalige wetenschappelijke literatuuren
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Casuïstiek - Digitaal leren - Labo - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Deze sessies bestaan uit een algemene introductie door de docent, het uitvoeren van experimenten/opdrachten en een assessment. Tijdens het integratielabo worden eerder verworven competenties en praktische vaardigheden aangehaald om de studenten in staat te stellen verbanden te leggen en hun systeemdenken te bevorderen. De student werkt zelfstandig binnen zijn/haar team. Voordat de labosessie begint, wordt van de student verwacht dat hij/zij goed voorbereid naar het labo komt. Het is belangrijk dat elke student zijn/haar verantwoordelijkheid neemt in het leerproces om tot een goed eindresultaat te komen. Een grondige voorbereiding voor alle praktische experimenten is verplicht. De docent kan een groep de toegang tot het labo weigeren als de voorbereiding onvoldoende is. Na elke labosessie wordt van de student verwacht dat hij/zij zelfstandig de resultaten en bevindingen van de labosessie verzamelt in een laboschrift. De docent heeft op elk moment toegang tot het digitaal laboschrift.
De labosessies zijn opgezet als klinische casussen die van begin tot eind worden doorlopen in het laboratorium en de optimalisatie/validatie van een analyse in projectwerk. De studenten vormen teams van +/- 3 personen. Elke student ontvangt een aanvraagformulier van een fictieve patiënt met klinische gegevens en afgenomen stalen. Door de casus uit te werken, doorlopen de studenten verschillende labodisciplines met de nodige praktische vaardigheden en theoretische achtergrondkennis. De student werkt zelfstandig binnen zijn/haar team. De docent fungeert als coach en geeft aanwijzingen indien nodig op verzoek van de student, maar de student heeft de leiding over zijn/haar eigen leerproces. Tijdens de labo's werken de studenten toe naar het assessment.
De algemeen geldende regels vind je in het algemene laboratoriumreglement.
Evaluatieactiviteiten
Integratielabo (B-ODISEE-O72664)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
30% labo functioneren
(Voorbereiding verdiepende vragen, voorbereiding laboprotocol, labo-coördinatie, time-management, teamwerk, participatie tijdens analytische fase, ...)
Er is een docent-, zelf- & peerevaluatie tijdens de labosessies, waarbij competenties gericht op labofunctioneren en teamwerk geëvalueerd worden.
De studenten worden verder beoordeeld op het proces (digitaal laboschrift) met op het einde van de labosessies een assessment.
10% Verslaggeving
(Tussentijds schriftelijk rapporteren)
Docent-, zelf- & peerevaluatie wordt ingezet om studenten te helpen ondersteunen in hun groeiproces en te differentiëren naar individuele inzet en bereikte competenties.
De studenten krijgt ook formatieve feedback op het proces (o.a. digitaal laboverslag, mondeling rapporteren, …) met als doel te groeien richting het assessment.
60% assessment
(Mondelinge en schriftelijke eindbeoordeling met inhoudelijk verdiepende vragen)
Tijdens het assessment zullen de studenten een voorstelling geven met betrekking tot de klinische casus. Dit omvat: bekomen resultaten, een klinisch besluit, bijkomende klinisch relevante bepalingen, automatisatie van deze bepalingen en het principe achter deze automatisatie. Verder bestaat dit uit het afgeleverde werkstuk van de laboreeks moleculaire diagnostiek rond optimalisatie en validatie, interpretatie van verwachte en onverwachte resultaten en indien mogelijk het te trekken klinisch besluit.
Nadien wordt dieper ingegaan op de leerinhoud aan de hand van vakinhoudelijke vragen. Bovendien wordt de theoretische achtergrondkennis en de inzichten in de uitgevoerde technieken getoetst met behulp van een (Ans-)toets.
Algemeen:
Indien op één van beide onderdelen (KR&A of MD) een extreem onvoldoende werd behaald wordt dit cijfer automatisch overgenomen voor het gehele OPO. Elk cijfer lager dan 8,0/20 kan als een extreem onvoldoende beschouwd worden.
De docent bepaalt de deadline voor het indienen van opdrachten en deelt deze tijdig mee. Bij het overschrijden van deze deadline (<1 week), wordt de behaalde score voor deze opdracht gehalveerd. Bij het overschrijden van deze deadline met méér dan één week, wordt voor deze opdracht de score 0 toegekend. Bij het (grotendeels) overnemen van opdrachten tussen studenten, kan eveneens een nulscore toegekend worden.
Er wordt gewerkt met een peer- en selfassessment tijdens de labosessies, waarbij competenties gericht op labo functioneren, communicatie, teamwerk en timemanagement geëvalueerd worden. Hieruit zal een individuele factor bepaald worden die in rekening gebracht zal worden bij het bepalen van de individuele eindscore.
Als een student GEWETTIGD niet deelneemt aan een labo, worden de bijhorende evaluaties beoordeeld als niet-afgelegd (NA).
Als een student NIET-GEWETTIGD niet deelneemt aan een labo, worden de bijhorende evaluaties beoordeeld met een nulscore.
Indien een student voor 25% of méér van de labosessies afwezig is (gewettigd of ongewettigd) dan kan de student niet meer slagen voor de OPO, dan wordt de score ‘NA’ .
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.