Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20205&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OG4006 : Integratielabo II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Integratielabo II (B-ODISEE-OGT58a)
Inhoud
Een integratielabo daagt de studenten uit om een aantal experimenten in kleine groepen zelfstandig uit te werken. Hierbij is het nodig (1) verkennend (literatuur)onderzoek uit te voeren om het theoretisch referentiekader uit te bouwen, (2) methodieken te herhalen en eventueel aanvullende technieken op te zoeken, (3) protocols uit te werken volgens de opgestelde onderzoeksvraag, (4) experimenten uit te voeren binnen de geplande tijd en volgens de goede laboratoriumpraktijken, (5) een kritische analyse te maken van de bekomen resultaten.
In het integratielabo 3FBT worden dierlijke/plantaardige weefsels en/of dierlijke/plantaardige modelorganismen onder de loep genomen, waarbij de student zelfstandig een onderzoeksvraag opstelt en uitwerkt.
Studenten kiezen een project dat ze grondig willen uitwerken: vergelijkende histologie of werken met modelsystemen (C. elegans, Daphnia, radijszaden). De studenten dragen per duo enerzijds de verantwoordelijkheid van een project en anderzijds bieden ze een ondersteunende rol bij een project van medestudenten. Op deze manier wordt de focus gelegd op gedeelde verantwoordelijkheid, planning en communicatie.
Een experiment wordt uitgedacht, op punt gezet met de passende controles en herhaald tot er voldoende resultaten zijn om een betrouwbare conclusie te trekken. Onderweg worden de gegevens bijgehouden in een goed gedocumenteerd, online laboboek. Het eindresultaat wordt gepresenteerd aan een jury.
Toelichting onderwijstaal
Er worden zowel Nederlandstalige als Engelstalige bronnen gebruikt.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Labo - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
In de eerste lesweek wordt een inleidingsles georganiseerd gevolgd door een werkcollege (3u), hierbij wordt het OPO toegelicht en kunnen de studenten een team vormen en nadenken over hun projectvoorstel.
Er wordt 8 x 4,5u tijd voorzien in het labo. Deze tijd dient om experimenten uit te voeren, bij te sturen en te herhalen.
Verspreid overheen de lesweken worden er structureel feedbackmomenten ingebouwd over hun onderzoeksvraag en uitwerking van het project. Ook in het labo is er telkens mogelijkheid om feedback te vragen.
De lessenreeks wordt afgesloten met een presentatie van hun project aan een jury en de medestudenten. Hierbij is er ook ruimte voor (inhoudelijke) vragen.
Daarnaast wordt 50u gerekend als extra tijd nodig om zelfstandig, in kleine groep, opzoekwerk te doen, experimenten voor te bereiden, resultaten te verwerken en te werken aan het eindproduct.
De student wordt verwacht zich in het labo te gedragen/kleden volgens de algemeen geldende regels uit het laboratoriumreglement. Bij inbreuken zullen maatregelen genomen worden.
Evaluatieactiviteiten
Integratielabo II (B-ODISEE-O72661)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Labofunctioneren (30%) (op basis van peerassessment door docent en labopartner en selfassessment)
- Procesevaluatie (40%) (literatuurstudie, plan van aanpak, voorbereiding in laboboek, verwerking van resultaten)
- Eindproduct (30%) (rapportering in presentatie, mondelinge verdediging)
Voor een goed eindresultaat is het belangrijk dat elke student zijn verantwoordelijkheid opneemt in het leerproces. Een goede voorbereiding voor alle praktische proeven is verplicht. De docent kan een groep de deelname aan het labo weigeren bij onvoldoende voorbereiding.
Bij afwezigheid in het labo:
Als een student GEWETTIGD niet deelneemt aan een labo, worden de bijhorende evaluaties beoordeeld als niet-afgelegd (NA). Als een student NIET-GEWETTIGD niet deelneemt aan een labo, worden de bijhorende evaluaties beoordeeld met een nulscore. Indien een student voor 25% of méér van de labosessies afwezig is (gewettigd of ongewettigd) dan kan de student niet meer slagen voor het OPO en wordt de score ‘NA’ .
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.