Bio-ethiek en wetgeving (B-ODISEE-OGT44A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20198&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Bio-ethiek en wetgeving (B-ODISEE-OGT54a)
Inhoud
Volgende lesonderdelen komen minstens aan bod:
- argumenttheorie en moraliteit;
- filosofisch-ethische stromingen met onder meer kantianisme, utilitarisme en cultuurrelativisme;
- de sociale contracttheorie;
- ethische commissie en klinische studies;
- ethiek rond verlengen van het leven;
- wetenschappelijke integriteit;
- omgaan met vaccinkritiek, fake news en complottheorieën;
- ethiek en wetgeving rond GGO's en gene editing;
- wetgeving omtrent bioveiligheid;
- wetgeving omtrent orgaandonatie en xenotransplantatie;
- sociale wetgeving.
Toelichting onderwijstaal
Onderwijstaal en cursusmateriaal wordt aangeboden in het Nederlands. Het materiaal kan worden aangevuld met Engelstalige (kranten)artikels.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie
Dit opleidingsonderdeel wordt aangeboden in semester 1 en semester 2.
Deze lessen worden aangeboden via live on campus/online hoorcolleges en opgenomen hoorcolleges waarbij de laatstgenoemde door de student zelfstandig dient te worden verwerkt. Daarnaast worden op regelmatige basis en in kleinere groepen on campus werkcolleges aangeboden waarin op een participatieve manier dieper wordt ingegaan op specifieke thema's. Hierbij wordt expliciet aandacht gegeven aan het ontwikkelen van een argument en meningvorming, het voeren van debatten en het omgaan met ethische dilemma's. Er kunnen ook gastsprekers worden uitgenodigd.
Studenten gaan op het einde van het tweede semester via een vast discussiemoment, dat zelfstandig dient te worden voorbereid, in kleine groep met elkaar in debat. Hier worden de vaardigheden die werden ontwikkeld tijdens het werkcollege getoetst. De student bestudeert hiervoor, binnen een vooropgesteld kader, een relevant bio- of beroepsethisch thema waarover zal worden gereflecteerd. De verwachtingen hieromtrent worden besproken en zijn steeds via het elektronisch leerplatform beschikbaar.
Evaluatieactiviteiten
Bio-ethiek en wetgeving (B-ODISEE-O72657)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit twee onderdelen:
- beoordeling via permanente evaluatie: discussiemoment (10% eindtotaal).
De studenten bereiden uitgebreid een bio- of beroepsethisch gerelateerd thema voor en tonen aan dat zij een ethische visie kunnen ontwikkelen en dit kritisch kunnen evalueren. De student kan op een duidelijke manier het thema mondeling kaderen naar de groep als introductie op de discussie. Hierop volgt de discussie in kleine groep over het voorgestelde thema. De evaluatiecriteria voor de discussie worden via het elektronisch leerplatform ter beschikking gesteld. Alle deadlines worden vooropgesteld door de docent. De docent deelt deze mee bij de start van de lessenreeks (en zijn steeds te raadplegen via het elektronisch leerplatform). Wanneer de student ongewettigd afwezig is voor het discussiemoment, kan een 0-score worden toegekend. Wanneer een student gewettigd afwezig is, wordt geen inhaalmoment voorzien en wordt de eindscore louter berekend op basis van het examen.
Indien, omwille van overmacht (zoals het onverwacht opduiken van een nieuwe pandemie), het discussiemoment niet kan doorgaan, vervalt het onderdeel "permanente evaluatie: discussiemoment".
- beoordeling via mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (90% eindtotaal).
Bij het examen worden zowel basisvragen als verdiepende bijvragen gesteld. De verdiepende bijvragen worden alleen gesteld wanneer de basisvragen afdoende worden beantwoord.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie bestaat uit twee onderdelen:
- beoordeling via permanente evaluatie: discussiemoment (10% eindtotaal).
De score voor de permanente evaluatie wordt overgenomen; er is geen herkansing mogelijk voor dit onderdeel.
- beoordeling via mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (90% eindtotaal).
Bij het examen worden zowel basisvragen als verdiepende bijvragen gesteld. De verdiepende bijvragen worden alleen gesteld wanneer de basisvragen afdoende worden beantwoord.