Persoonlijke en professionele ontwikkeling II en internationale aspecten (B-ODISEE-OGT42A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20101&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Persoonlijke en professionele ontwikkeling II en internationale aspecten (B-ODISEE-OGT52a)
Inhoud
In het OPO Persoonlijke en professionele ontwikkeling II en internationale aspecten komen volgende onderdelen aan bod:
Professionele ontwikkeling:
- Kijkstage
- Infomoment internationalisering
- Service learning
Service learning is een ervaringsgerichte werkvorm waar studenten in het kader van de opleiding een sociaal/maatschappelijk engagement aangaan. Er is een praktische component aanwezig waarbij de studenten hun vaardigheden en leerinhouden in een andere context kunnen oefenen en daarover reflecteren.
Persoonlijke ontwikkeling:
- Teambuilding
- Peter-en Meterschap 1BLT
- Teamwerking en conflicthantering – Actieve probleemoplossing en expressie van emotie
- Stresshantering - Veerkracht en copingstrategieën
- Zelfvertrouwen, weerbaarheid en assertiviteit – Op zoek naar groeimogelijkheden bij jezelf
Daarnaast krijgt de student de vrijheid om 8 uren zelf in te vullen met vorming. Deze invulling gebeurt op eigen initiatief van de student en onder begeleiding van de docent/coach. De activiteiten worden doelgericht gekozen en kaderen binnen het geheel van persoonlijke en professionele vorming.
Mogelijkheden:
- (Externe) bijscholingen/vorming/lezing/symposium
- (kijk)stage
- Labo/bedrijfsbezoek
- Workshops STUVO+
- Educatieve boeken (geen roman)
Deze verschillende activiteiten laten de student toe het werkveld van de laboratoriumtechnoloog verder te ervaren. Daarnaast is er ook aandacht voor het inzetten van empathische en reflectievaardigheden zodat de studenten hun persoonlijk leerproces in de opleiding verder kunnen ontwikkelen.
Via een online portfoliosysteem (MyCompass) brengen de studenten hun persoonlijk en professioneel leerproces in kaart, met aandacht voor hun sterktes en werkpunten van waaruit concrete leerpunten kunnen geformuleerd worden.
Alle activiteiten worden ook nauwgezet bijgehouden in een logboek. Finaal schrijft de student een overkoepelende reflectie over hun persoonlijke en professionele groei in My Compass.
Toelichting werkvorm
Er worden doorheen het jaar infosessies (meestal digitaal aangeboden online), supervisiesessies (in kleine groep - on campus) en professionaliseringsactiviteiten georganiseerd. De student houdt al zijn verslagen en opdrachten zorgvuldig bij in een online portfolio.
Evaluatieactiviteiten
Persoonlijke en professionele ontwikkeling II en internationale aspecten (B-ODISEE-O72632)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Voor dit OPO wordt gewerkt met geslaagd/niet geslaagd. Om te kunnen slagen moet de student volgende onderdelen naar behoren uitvoeren:
- 2 individuele coachgesprekken
de student bereidt dit gesprek goed voor. - 8u “vrije” invulling, de keuze van deze activiteiten is steeds in samenspraak met de coach en kan grondig gemotiveerd worden in het kader van levenslang leren en persoonlijke vorming. Een overzicht van deze activiteiten wordt bijgehouden in een logboek.
- 12u Service learning
- Het online portfoliosysteem “MyCompass” wordt nauwgezet aangevuld. Het portfolio geeft een goede weergave van het groeiproces van de student en van de verschillende activiteiten waarvoor de student zich heeft geëngageerd. Verworven inzichten worden verwerkt onder de vorm van een reflectie, gebruik makend van de structuur die wordt aangeboden in MyCompass.
In januari ontvangt de student schriftelijk feedback in het portfolio. In juni wordt de finale versie van het portfolio door de docent geëvalueerd. Daarnaast wordt het groeiproces van de student ook bijgehouden aan de hand van een evaluatieformulier.
Indien de student onvoldoende engagement of groei vertoont op meerdere van de evaluatiecriteria (formulier), dan kan dit resulteren in een onvoldoende voor dit OPO.
Toelichting bij herkansen
Dit OPO is herkansbaar. De student herneemt de onderdelen waarvoor hij niet geslaagd was.