Farmaceutische zorg en farmacognosie (B-ODISEE-OGT32A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17891&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPG321 : Farmaceutische zorg en farmacognosie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Farmaceutische zorg en farmacognosie (B-ODISEE-OGT41a)
Inhoud
- Algemene principes van de farmacokinetiek (resorptie, distributie, metabolisatie en excretie)
- Algemene principes van de farmacodynamiek
- Inleidende begrippen van de farmacognosie
- Geneesmiddelen, voedingssupplementen en fytotherapie bij:
- Pijn (analgetica), koorts (antipyretica) en ontsteking (NSAID’s)
- Osteo-articulaire aandoeningen (artrose, reumatoïde artritis, jicht en osteoporose)
- Aandoeningen van het gastro-intestinaal stelsel (antacida en alginaten, protonpompinhibitoren, antidiarreïca, anti-emetica, laxativa, geneesmiddelen bij inflammatoire aandoeningen van de gastro-intestinale tractus)
- Cardiovasculaire aandoeningen (bèta-blokkers, calciumantagonisten, ACE-remmers, cholesterolverlagers, hartglycosiden, fosfodiesterase inhibitoren, diuretica, nitraten)
- Aandoeningen van het zenuwstelsel (hypnotica, sedativa, anxiolytica - antipsychotica - antidepressiva - centrale stimulantia – antiparkinsonmiddelen - antiepileptica – anti-Alzheimermiddelen)
- Diabetes (orale antidiabetica en incretinemimetica: acarbose, metformine, sulfamiden, gliniden, glitazonen, incretinemimetica, DPP-4 remmers, SGLT2-inhibitoren; insulinetherapie)
- Antibiotica
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=26312
Het lesmateriaal wordt beschikbaar gesteld op toledo.
Toelichting onderwijstaal
Er worden hoofdzakelijk Nederlandstalige bronnen gebruikt.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren
De leerstof moet zelfstandig verwerkt worden. Didactische ondersteuning is beschibaar via Toledo onder de vorm van live lessen en lesopnames (PowerPoint presentaties). Als naslagwerk wordt het Gecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium gebruik. Deze info kan gratis online geraadpleegd worden op www.bcfi.be. Tijdens de lessen is er ruimte voorzien voor het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Evaluatieactiviteiten
Farmaceutische zorg en farmacognosie (B-ODISEE-O71316)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is gesloten boek. Tijdens het afleggen van het examen is het gebruik van leermateriaal verboden.
De maximale totale examentijd bedraagt 60 minuten.
Er zijn verschillende types van vragen: open vraag (50% van de punten), gesloten vragen (25% van de punten) en meerkeuzevragen (25% van de punten).
Bij de meerkeuzevragen is er giscorrectie: juist antwoord: +1; blanco: 0; fout antwoord: -0.25
Na de schriftelijke voorbereiding van het examen is er een mondelinge verdediging van de open vraag.
Toelichting bij herkansen
De herkansing is analoog aan de aanpak in eerste zittijd.