Technologie & Innovatie 3 (B-ODISEE-OGF01K)
Doelstellingen
Je adviseert op basis van een casus het juiste type onderhoud voor een gegeven situatie, inclusief onderbouwde motivatie en prioriteitenlijst
Je berekent op basis van een casus de energiewinsten of verliezen en trekt daaruit de juiste conclusies rond rendabiliteit (TVT etc.)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Technologie & Innovatie 3 (Energie- en onderhoudsmanagement) (B-ODISEE-OGF02k)
Inhoud
Deel 1: onderhoudsmanagement
- Inleiding
- Invloedsfactoren op onderhoud
- Onderhoudsbeleid
- Vormen van onderhoud
+ mogelijks gastles rond onderhoudsmanagement in de praktijk (afhankelijk beschikbaarheid gastspreker)
Deel 2: aanzet tot rationeel energiegebruik
- Energieverbruiken: theorie + oefeningen
- De verschillende besparingsmaatregelen en / of REG: theorie + oefeningen
+ mogelijks caseles rond energiebesparend/FM-ondersteunend ontwerp (afhankelijk beschikbaarheid gastspreker)
Deel 3: opdracht
Studiemateriaal
SYLLABUS + ZIE TOLEDO
Syllabus: "Technologie & Innovatie 3" - de Smedt, V.
Toledo: het studiemateriaal wordt op Toledo geplaatst (dit kan bestaan uit: PPT-presentaties, tekstdocumenten, video's, 'kaltura-sessies' enz.) en/of er wordt op Toledo verwezen naar andere bronnen als bijkomend studiemateriaal
Ook de info van lesmomenten (on-campus en/of digitaal (live/Kaltura)) behoren tot de leerstof: bijkomende informatie, begeleidend bij de slides, mogelijke Q&A, kaltura's, eventuele gastlessen, eventuele caselessen...
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden in het Nederlands gedoceerd. Mogelijks is er uitzonderlijk materiaal in een andere taal.
Toelichting werkvorm
* COLLEGES
- Dagstudenten: bijwonen van colleges, hetzij on-campus, hetzij digitaal (live/Kaltura). Mogelijks ook alternatieve lesvormen van zelfstudie, blended learning, flipped classroom of andere vormen van activerend lesgeven...
- HAO-studenten: begeleide zelfstudie. Studenten die de opleiding via HAO volgen, volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten op afstand. Tijdens het (on-campus en/of digitale) monitoraat hebben zij de gelegenheid om vragen te stellen over de te verwerven theorie. Vragen stellen kan gedurende het hele semester natuurlijk ook per mail en is niet beperkt tot het monitoraat.
* PRACTICUM/OPDRACHT
--> Allen:
Zowel dag-studenten als HAO-studenten dienen tegen een bepaalde deadline (zie Toledo) het resultaat van hun opdracht te bezorgen.
--> Dagstudenten:
- - Practicum Voor de dagstudenten is dit een practicum (werk-college). Tijdens de ingeplande lestijd (on-campus en/of digitaal) kan aan de opdracht gewerkt worden en wordt er door de docent begeleiding voorzien tijdens deze contacturen ==> Meer info (o.a. betreft de deadline) op Toledo en/of tijdens de college-/practica-uren binnen dit OPO. Het gaat (in eerste zittijd/1e semester) om een groepswerk tijdens de voorziene (on-campus of digitale) lestijd (practicum incl. begeleiding). Aanwezigheid en medewerking is verplicht. Afwezig zijn of onvoldoende meewerken heeft impact op de score. Op Toledo wordt gespecificeerd welke lesblokken als practicumblokken ingepand worden en waar aanwezigheid en medewerking dus verplicht is.
--> HAO-studenten:
- - Practicum: Voor de HAO-studenten is dit 'practicum' eerder een opdracht, aangezien zij niet deelnemen aan de practicum-uren overdag bij de dagstudenten. HAO studenten wonen namelijk geen colleges/practica bij en werken dus buiten de college-/practicum-/monitoraatsuren aan hun opdracht (~practicum). Aangezien het om een opdracht op PC gaat en de opgave helder is, is dit perfect mogelijk om zelfstandig op afstand te doen. Afhankelijk van het aantal ingeschreven HAO-studenten wordt nog bepaald of dit een groepswerk wordt of niet. Vragen kunnen sowieso gesteld worden tijdens het monitoraat of per mail gedurende het hele semester. Indien nodig kan een extra Teams-sessie ingepland worden in overleg met studenten/docent.
Meer info (o.a. betreft verwachtingen, werkvorm en deadline):
- sowieso op Toledo
- eventueel via mail en/of tijdens het monitoraat.
Aan HAO-studenten wordt (mede gebaseerd op aantal inschrijvingen van HAO-studenten) tijdig meegedeeld (via Toledo en/of mail en/of monitoraat) of deze specifieke taak alleen of in groep is.
*** Opgelet:
De opdracht niet of te laat indienen kan worden bestraft bij de score. Dit geldt zowel voor dagstudenten als HAO-studenten. (Zie 'evaluatieactiviteiten'.)
Evaluatieactiviteiten
Technologie & Innovatie 3 (B-ODISEE-O73454)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
*** Eerste zittijd/examenkans ***
De evaluatie van dit OPO is een schriftelijke evaluatie, bestaande uit 2 (onder-)delen:
- deel 1: schriftelijk examen tijdens de examenperiode (on-campus of digitaal): [aandeel 17/20].
- deel 2: paper/werkstuk (schriftelijk): het practicum/opdracht: [aandeel 3/20]. (De datum voor inlevering (=deadline) wordt op Toledo gecommuniceerd en valt mogelijks vroeger dan de examendatum.)
Dit brengt het totaal te verdienen punten op 20, namelijk [examen op 17] + [paper op 3] = [Totaal op 20]. De finale score van de student is [examenscore /17] + [paperscore /3] = [finaal behaalde score /20]
Opgelet: betreft de paper/het werkstuk = het practicum / de opdracht
- een juist taalgebruik, verzorgde layout en juiste bronvermeldingen (indien van toepassing) zitten mee vervat in de quotering van de opdracht.
- de opdracht dient tijdig ingediend te worden (deadline: zie Toledo). Wanneer een student, in het eerste semester/eerste zittijd, de opdracht niet indient tegen de vooropgestelde deadline (= "te laat / niet indienen"), resulteert dit in een score 0 (nul) voor die opdracht in EP1.
- de taak dient te voldoen aan de vooropgestelde eisen: zie Toledo. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt dit bestraft bij quotering.
- plagiaat resulteert in score 0 (nul).
- studenten zijn zelf verantwoordelijk om tijdig en frequent (!) Toledo te consulteren om op de hoogte te zijn van de verwachtingen, eisen en deadlines van deze taak.
- het werkstuk zelf krijgt een score. Wanneer het om groepswerk gaat, kan de individuele studentenscore tóch afwijken van de werkstukscore (die als groep behaald werd), indien blijkt dat een student onvoldoende/niet heeft meegewerkt. Volledig niet meewerken, resulteert dan ook gewoon in een 0 voor de opdracht van die specifieke student.
Toelichting bij herkansen
** Tweede zittijd/examenkans ***
In EP3 gelden gemiddeld gezien analoge regels als deze in EP1, met uitzondering van enkele afwijkingen (zie hieronder en op Toledo).
Algemene regels:
De student die wenst/dient deel te nemen aan EP3 is zelf verantwoordelijk om tijdig en frequent (!) Toledo te raadplegen voor alle (nieuwe) info aangaande EP3, zowel info voor de opdracht/werkstuk als het schriftelijke examen.
Standaard wordt er van uitgegaan dat de student in EP3 én opnieuw een (herwerkte/nieuwe) taak indient tegen de opgegeven deadline én opnieuw deelneemt aan het schriftelijke examen. Uitzonderingen op deze regel: zie hieronder (*).
De student kan bij de docent informeren naar zijn/haar deelscores uit eerste zittijd/EP1 (score op taak en score op het schriftelijke examen) tot 6 kalenderdagen na de bekendmaking van de punten (*).
OPDRACHT :
Wie geen taak indient tegen de deadline van EP3 ('niet'/'niet tijdig' dus), behoudt sowieso dezelfde individuele/persoonlijke taak-score als deze in EP1 (of deze nu geslaagd of niet geslaagd was of zelfs 0). (Dit is dus anders dan in het eerste semester/bij de eerste examenkans, waar het niet/te laat indienen van een taak sowieso resulteerde in 0 op de taak.) Wie wel een (herwerkte/nieuwe) taak indient tegen de specifieke deadline in EP3, behaalt zo een nieuwe (hogere/lagere/gelijke) score voor dit onderdeel in EP3 (*).
Let op dat de deadline voor het indienen van de opdracht/taak mogelijks op een ander moment ligt dan de datum van het schriftelijke examen. Hou Toledo dus frequent in de gaten!
Wanneer de opdracht in EP3 opnieuw hermaakt dient te worden, is dit een zelfstandige opdracht, die de student alleen uitvoert, ongeacht hoe dit in EP1/bij de eerste examenkans verliep. Plagiaat wordt onverbiddelijk afgestraft met 0.
Alle info voor de opdracht/taak is terug te vinden op Toledo. Bekijk dit grondig voor EP3. Hou er rekening mee (!) dat de opdracht mogelijks, maar niet noodzakelijk, wijzigt voor EP3.
SCHRIFTELIJK EXAMEN:
Wie niet deelneemt aan het examen in EP3, krijgt een 0 op dit onderdeel, TENZIJ:
Men in EP1 op het schriftelijk examen 50% of meer behaalde (dit dient men tijdig te bevragen bij de docent - cfr. supra)
ÉN
Men met de docent heeft afgesproken vóór 04/07/2025 dat men graag zijn/haar score uit EP1 behoudt én de docent hier goedkeuring voor gegeven heeft.
INDIEN aan al deze voorwaarden is voldaan, mag men de score van het schriftelijke examen uit EP1 overzetten naar EP3 en hoeft men niet deel te nemen aan het schriftelijke examen in EP3 (*).