Milieu & Ecologie 2 (B-ODISEE-OGF00V)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
De Proft Anthony (coördinator) |  De Proft Anthony
Kernteam Facility management Gent

De doelstellingen zijn beschreven in onderstaande domeinspecifieke leerresultaten:

De bachelor Facility Management: 

- draagt door een duurzaam facilitair beheer bij aan een ecologische en milieuvriendelijke (werk)omgeving,

- houdt rekening met de juridische aspecten van de facilitaire organisatie,

- zorgt voor de gezondheid en veiligheid van gebouwen, interne en externe klanten.  

De algemene toelatingsvoorwaarden en aangewezen volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Milieu & Ecologie 2 (B-ODISEE-OGF01v)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht27 urenTweede semesterTweede semester
De Proft Anthony
Kernteam Facility management Gent

Inleiding:

Totstandkoming van de milieuwetenschappen en milieuregelgeving

Milieuregelgeving/Omgevingswetgeving

1. Vergunnings- en meldingsplicht volgens het Milieuvergunningendecreet  en met het Omgevingsvergunningendecreet

2. Milieuvoorwaarden volgens VLAREM II

3. Wetgeving afvalstoffen (Materialendecreet, VLAREMA en ISA Verpakkingsafval)  

Afvalbeheer

Groepsopdracht of individuele opdracht mbt het inventariseren van verschillende afvalfracties en het in kaart brengen van problemen en knelpunten bij het afvalbeheer op een locatie. Vervolgens dienen verbeterpunten voorgesteld te worden en aangegeven te worden met welke acties het meest effect kan bereikt worden.   Meer informatie bij de evaluatiemodaliteiten.

Verplichte leermaterialen:

 http://https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=32340

 

leermateriaal op Toledo en www

HAO: de bijkomende Studeeraanwijzingen op Toledo verschaffen samen met deze ects-fiche informatie over:

• de opzet, organisatie en leeromgeving van de onderwijsactiviteit;
• de begeleidings- en evaluatievorm;
• tips en valkuilen bij het studeren. 

Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten

Colleges waarin de materie theoretisch besproken wordt.

Colleges met oefeningen; bepaling van de klasse van een bedrijf, voorwaarden voor exploitatie opzoeken, opzoekingen in de wetteksten op www.emis.vito.be

Er wordt tijd voorzien tijdens de lessen om te werken aan de opdracht Afvalbeheer

- HAO: begeleide zelfstudie. Studenten die de opleiding via HAO volgen, volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten op afstand. Op het elektronisch leerplatform zijn er kennisfilmpjes aanwezig die de student door de leerstof helpt. Tijdens het monitoraat heb je als afstandsstudent de gelegenheid om vragen te stellen over de te verwerven theorie.

Evaluatieactiviteiten

Milieu & Ecologie 2 (B-ODISEE-O73017)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk, Wetboek/codex

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk of online open boek examen (70 %) en Opdracht Afvalbeheer (30%)

Bij dit examen mag je de cursus, de presentaties van de lessen, het boekje Afvalbeheer, een computer met internetverbinding, etc. ..gebruiken. Niet toegestaan zijn communicatiemiddelen als GSM, ChatGPT en aanverwanten,chat, sociale media, e-mailverkeer, etc.

 

REGULIER:

Volgende deelevaluaties worden voorzien:

1. Opdracht Afvalbeheer (30 %)

Het doel van de opdracht bestaat erin inzicht te krijgen in het beheer van afval op een gekozen locatie. Dit kan zijn: een vereniging, hobbyclub, je studentkot, een supermarkt, je weekendwerk, Indien de studenten geen geschikte locatie vindt, kan een locatie worden toebedeeld door de docent. Voor het realiseren van de opdracht  zullen plaatsbezoeken, rondgangen  en/of interviews nodig zijn om het beheer van afvalstoffen in kaart te brengen. Ook de gangbare procedures en praktijken moeten onderzocht worden. Indien mogelijk dienen de kosten bestudeerd te worden.

Na het in kaart brengen dienen verbeterpunten geformuleerd te worden. Hierbij dient aangegeven te worden welke verbeterpunten met quick-wins, acties of projecten gerealiseerd kunnen worden. Verbeterpunten kunnen eventueel verder uitgewerkt worden door een werk-instructie, signalisatievoorbeeld of afvalprotocol op te stellen. De studenten schrijven de realisatie van hun opdracht uit in een paper. 

De paper heeft de volgende structuur:

titelblad

inhoudsopgave

1 doelstelling van de opdracht

2 voorstelling locatie

3 praktische uitwerking

4 besluit

bronnen

bijlagen

De opdracht wordt bij voorkeur per vier uitgevoerd. Een student die niet deelneemt aan de opdracht, kan niet slagen. In geval van afwezigheid door overmacht, wend je je tot de ombuds én de docent.

30 % van de punten worden toegekend aan deze opdracht door de docent.

Onderstaande items worden elk gequoteerd volgens 'zeer onvoldoende-onvoldoende- voldoende-goed-zeer goed-uitmuntend' waarna een gemiddelde wordt gemaakt.

  • vormgeving, structuur, inhoudstafel, bronverwijzing, titulatuur
  • taal, spelling en grammatica
  • theoretische inzichten
  • praktische uitvoering
  • verbetervoorstel
  • eigen inbreng en inzet

Het hoofdstuk ‘Afvalbeheer in de organisatie’ in het boek ‘Afvalbeheer’ dient door de student doorgenomen te worden, alvorens met de opdracht kan worden gestart. 

Studenten HAO kunnen afwijken van de opdracht indien op de plaats van tewerkstelling een ander milieuthema interessanter is om te bestuderen en dat een meerwaarde is voor het bedrijf (of dienst/instelling/.........). Dat kan over zeer uiteenlopende onderwerpen gaan zoals bvb. relighting, een investeringsanalyse van een milieuvriendelijker toestel of product, een studie van een vernieuwd sitebeheer in het kader van droogteproblematiek of biodiversiteit, regenwateropvang, of iets anders milieugerelateerd dat leeft binnen het bedrijf. De student legt in dit geval zijn onderwerp ter goedkeuring door aan de docent.

2. Schriftelijk of online open boek examen (70 %)

Bij dit examen mag je de cursus, de presentaties van de lessen, het boekje Afvalbeheer, een computer met internetverbinding, etc. ..gebruiken. Niet toegestaan zijn communicatiemiddelen als GSM, chat, ChatGPT en aanverwanten,sociale media, e-mailverkeer, etc.

1+2. Het eindpunt voor dit OPO wordt berekend via het gewogen gemiddelde van de verschillende deelevaluaties. Een niet afgelegde evaluatie leidt tot een score NA (niet aanwezig) op het rapport. Deelpunten kunnen worden overgedragen naar een latere zittijd.
Er wordt afgeweken van het rekenkundig gemiddelde indien de opdracht niet werd uitgevoerd, of indien een score van 7/20 of minder wordt behaald voor het schriftelijk examen, en/of een score van minder dan 7/20 werd behaald voor de opdracht.


HAO

1. Opdracht afvalbeheer (30%)

Het doel van de opdracht bestaat erin inzicht te krijgen in het beheer van afval op een zelf gekozen locatie. Dit kan (een afdeling van) de plaats van terwerkstelling zijn, de sportclub, hobbyclub, vereniging, etc. De student HAO vraagt vooraf goedkeuring aan de docent via mail over zijn gekozen locatie. Aangezien de opdracht alleen wordt uitgevoerd mag de locatie klein worden gehouden. Het beheer van afvalstoffen wordt in kaart gebracht. Ook de gangbare procedures en praktijken moeten onderzocht worden. Indien voorhanden dienen de kosten bestudeerd te worden.

Na het in kaart brengen dienen verbeterpunten geformuleerd te worden. Hierbij dient aangegeven te worden welke verbeterpunten met quick-wins, acties of projecten gerealiseerd kunnen worden. Verbeterpunten kunnen eventueel verder uitgewerkt worden door een werk-instructie, signalisatievoorbeeld of afvalprotocol op te stellen. De studenten schrijven de realisatie van hun opdracht uit in een paper en houden een chronologisch register van de uitgevoerde werken bij in een portfolio die desgewenst kan uitgebreid worden met foto’s, interviews en andere extra’s.

30 % van de punten worden toegekend aan deze opdracht door de docent. De docent houdt bij het geven van de punten tevens rekening met het toepassen van de theorie uit het naslagwerk ‘Afvalbeheer’.  De opdracht wordt via mail bezorgd aan de docent ten laatste op de dag van het schriftelijk examen.

 

2. Schriftelijk Openboek examen (70%)

Bij dit examen mag je de cursus, de presentaties van de lessen, het boekje Afvalbeheer, een computer met internetverbinding, etc. ..gebruiken. Niet toegestaan zijn communicatiemiddelen als GSM, chat, sociale media, e-mailverkeer, etc.

1 + 2. Het eindpunt voor dit OPO wordt berekend via het gewogen gemiddelde van de verschillende deelevaluaties, waarbij niet afgelegde evaluaties als een 0 worden meegeteld.
Er wordt afgeweken van het rekenkundig gemiddelde indien de opdracht niet werd uitgevoerd, of indien een score van 7/20 of minder wordt behaald voor het schriftelijk examen. 

De herkansingsmodaliteiten zijn identiek aan de eerste zittijd.