Français médical (B-ODISEE-OG3047)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15724&OPLID=441
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Aanvangsniveau absoluut mínimum begin B1 (onafhankelijk gebruiker). De hogeschool organiseert geen niveautest aan de start van de opleiding, vraagt geen certificaten (B1 is een gewoon goed eindniveau secundair onderwijs) en organiseert geen inleidende cursussen. De lesactiviteiten en de evaluatie gebeuren sowieso op niveau B2/B2+ (intermediair-hoog). Vanzelfsprekend wordt er ook gewerkt aan een aantal mogelijke lacunes op lagere vaardigheidsniveaus.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OG3046 : Français médical (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de verpleegkunde - in dagonderwijs (Brussel) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - Internationaal programma (Brussel) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - in dagonderwijs (Aalst) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - brugprogramma - 150SP (Aalst) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - brugprogramma - 150SP (Sint-Niklaas) 240 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Français médical (B-ODISEE-OG5056)
Inhoud
Français medical wordt vanuit twee perspectieven benaderd:
- een taalkundig/culturele perspectief: er worden nuttige tools en referenties, vakspecifieke terminologie, woordenschat en communicatie aangereikt nodig voor communicatie met patiënten, familie van patiënten en collega's. Daarnaast worden grammaticale vragen behandeld die gesteld worden in functie van specifieke noden
- een verpleegkundig perspectief: er worden verpleegkundige thema's uitgewerkt aan de hand van authentieke teksten of ander materiaal. Door lectuur, luisteren en opzoeken gaan we met die thema's in de hand instructies en ervaringen lezen, verwerken, schrijven, en communicatieve activiteiten beoefenen (rollen- en andere educatieve spelen).
Toelichting werkvorm
We bieden:
- Lessen met communicatieve vaardigheden (lezen, luisteren, spreken, schrijven) aan de hand van authentieke documenten of authentieke situaties.
- Lessen met activiteiten ifv vakterminologie en grammaticale remediëring, informatie en activiteiten om taalkennis te versterken.
Je stelt een portfolio samen met taalactiviteiten en een lijst van geleerde elementen
Evaluatieactiviteiten
Français médical (B-ODISEE-OG7047)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt op basis van 2 deelevaluaties:
- een portfolio: 50% van de eindscore
- met lijst van genoteerde / geleerde items (stramien voorzien in cursus):
- 4 bezoeken of lezingen met verslag zoals beschreven
- minstens 5 artikels met een product (beschreven in de reader)
- een leerverslag
- een mondeling examen: 50% van de eindscore
- groepsvoorstelling van portfolio zonder leermateriaal
Toelichting bij herkansen
Idem eerste examenkans. Alle onderdelen zijn te hernemen.