Psychologische vraagstukken (B-ODISEE-OBW21A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Maes Dirk (coördinator) |  Maes Dirk |  N.
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Een open, tot reflectie-bereide en onbevooroordeelde houding t.o.v. de aangereikte theorieën en een bereidheid tot het kritisch beschouwen en evalueren van die theorieën.
 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychologische vraagstukken (B-ODISEE-OBW21a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenTweede semesterTweede semester
Maes Dirk |  N.
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

Psychologie en Sociaal Werk stelde de vraag 'waarom doen mensen (niet) wat ze (niet) doen?' en probeerde daar een antwoord op te geven vanuit de verschillende paradigma's binnen psychologie.  Eens binnengeleid in de psychologie kan men zich bepaalde vragen gaan stellen (m.b.t. psychologie) die verband houden met de praktijk van de sociaal werker. Daartoe worden inzichten uit ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie en psychopathologie gebruikt.  Het onderwerp van het laatste hoofdstuk wordt door de studenten zelf gekozen op het einde van het OPO Psychologie en Sociaal Werk in het 1ste semester. Volgende hoofdstukken worden bekeken:

Hoofdstuk 1. Inleiding

Hoofdstuk 2. Wat is het verschil tussen wetenschappelijke (psychologische) kennis en dagelijkse, intuïtieve kennis?

Hoofdstuk 3. Hoe ontwikkelt ons geweten?

Hoofdstuk 4. Wat als men afwijkt van het cognitief gemiddelde?

Hoofdstuk 5. Wanneer heeft men een seksuele afwijking of parafiele stoornis?

Hoofdstuk 6. Welke dimensies van persoonlijkheid zijn er?

Hoofdstuk 7. Welke invloed heeft hechting op volwassen relaties?

Hoofdstuk 8. Wanneer wordt angst een stoornis?

Hoofdstuk 9. Wat als emoties extreem worden?

Hoofdstuk 10. Onderwerp te kiezen door klasgroep

Omwille van de veelheid en moeilijkheidsgraad van meestal nieuwe informatie wordt voornamelijk gebruik gemaakt van instructievormen. Het hoorcollege vormt dus de basis. Tijdens de hoorcolleges wordt de cursus toegelicht.  Er worden onderlinge linken gelegd en veelvuldig voorbeelden gegeven. Er is ook voldoende ruimte tot het stellen van vragen. Bijkomend studiemateriaal wordt tijdens de lessen verstrekt (op TOLEDO).

Evaluatieactiviteiten

Psychologische vraagstukken (B-ODISEE-O73168)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het schriftelijk examen bevat verschillende vragen die peilen naar kennis en inzicht.  Het examen duurt max. 2 uur. (met uitbreiding van 1/3 wordt dat 160 min.)

 

Om feedback te krijgen in functie van de tweede zittijd, moet de student ten laatste 5 dagen na de bekendmaking van de resultaten contact opnemen met de docent. Inkijken van het examen is enkel mogelijk op het moment van de nabespreking.

Voor de herkansing gelden dezelfde modaliteiten als voor de 1ste zittijd.