Omgaan met een beperking (B-ODISEE-OBV31A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17158&OPLID=441
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Je maakt tijdens dit project kennis met mensen met een fysieke of verstandelijke beperking. We verwachten dat je open staat voor de levensbeschouwelijke, culturele en maatschappelijke achtergrond van de cliënt en zijn context. Je bent je bewust van de barrières in de samenleving waarmee deze mensen te maken krijgen en gaat actief op zoek naar hun krachten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de verpleegkunde - in dagonderwijs (Brussel) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - Internationaal programma (Brussel) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - in dagonderwijs (Aalst) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - brugprogramma - 150SP (Aalst) 240 sp.
- Bachelor in de verpleegkunde - brugprogramma - 150SP (Sint-Niklaas) 240 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Omgaan met een beperking (B-ODISEE-OBV33a)
Inhoud
Je zal als vrijwilliger mensen met een beperking begeleiden tijdens een kamp of in een zorginstelling voor mensen met een beperking. Je engageert je dus om te leren omgaan met en zorgen voor mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking.
Er wordt van je verwacht dat je zelfstandig en tijdig op zoek gaat naar een geschikte instelling/project/kamp. Dit voorstel moet worden goedgekeurd door de OPO-coördinator alvorens je je definitief inschrijft bij het kamp/project/instelling.
Zie Toledo voor de deadlines.
Een kamp/project dient minstens een midweek (van maandag tot vrijdag) te lopen. Tijdens het kamp is een betrokkenheid bij de activiteiten en de zorgmomenten volgens afspraak met de kampleiding.
Vrijwilligerswerk in een instelling bedraagt minimum 60u. Dit kunnen zowel dag-, avond- en/of nachtprestaties zijn binnen een periode beperkt in tijd.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor de contacten met de organisatie.
- Je zorgt ervoor dat je de garantie hebt om voldoende in contact te komen met deze doelgroep en hun specifieke zorg en noden. Je neemt deel aan alle activiteiten die voorzien zijn tijdens je aanwezigheid in de kamp/project/instelling. De inhoud van de activiteiten wordt bepaald door de eigenheid van het kamp/project/instelling. Het contact met de doelgroep en de verzorgingsaspecten zijn vaak nieuw voor je. Een cliëntgerichte aanpak, samenwerken in team en het kennen en verleggen van de eigen grenzen staan binnen dit project centraal.
- Het is de bedoeling dat je je leerproces en handelen richting geeft vanuit eigen opzoekwerk, reflecties en feedback van deelnemers en begeleiders.
Indien het omwille van externe factoren niet mogelijk is toegelaten te worden in een zorginstelling of indien je omwille van gezondheidsredenen, niet dagelijks in contact kan staan met deze doelgroep, dan kan een vervangtaak voorzien worden. Hiervoor neem je contact op met de OPO-coördinator.
Toelichting werkvorm
Reflectie
Er wordt van je een actieve deelname verwacht aan alle activiteiten die gepland zijn tijdens je aanwezigheid in de zorginstelling/kamp/project.
De toegepaste werkvorm is hier ervaringsleren. Het begeleiden van dagdagelijkse situaties op basis van een respectvolle grondhouding en het opnemen van eigen leiderschap maken onderwerp uit van dit ervaringsleren.
Evaluatieactiviteiten
Omgaan met een beperking (B-ODISEE-O70747)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Je participeert actief aan alle activiteiten van de zorginstelling of het project/kamp.
Een urenverantwoording en een evaluatieformulier met competenties en gedragsindicatoren (zie Toledo) dient ingevuld te worden door een begeleider aanwezig in de zorginstelling/kamp/project.
Na afloop van je vrijwilligerswerk/kamp/project maak je een kort, maar diepgaand reflectieverslag van één A4-bladzijde over je leerproces.
De student dient het evaluatieformulier, de urenverantwoording en het reflectieverslag in. (zie Toledo voor de deadlines).
De student is geslaagd (G) mits tijdig indienen van volgende documenten:
- een positief evaluatieformulier door de begeleider
- gehandtekende urenverantwoording (aantal uren naargelang kamp met overnachting of niet)
- degelijk refectieverlag
Toelichting bij herkansen
Het resultaat van het opleidingsonderdeel komt tot stand zoals beschreven bij de eerste examenkans.
Feedback over de behaalde score kan je enkel krijgen tijdens de feedbackperiode na de examenperiode.
Je zoekt actief een andere instelling/project/kamp om aan deel te nemen en vraagt goedkeuring aan de OPO-coördinator alvorens je hiervoor in te schrijven. De criteria en bepaling van de score zijn hetzelfde als bij de eerste examenkans.
Een urenverantwoording en een evaluatieformulier met competenties en gedragsindicatoren (zie Toledo) dient ingevuld te worden door een begeleider aanwezig in de zorginstelling/kamp/project.
Na afloop van je vrijwilligerswerk/kamp/project maak je een kort, maar diepgaand reflectieverslag van één A4-bladzijde over je leerproces.
De student dient het evaluatieformulier, de urenverantwoording en het reflectieverslag in. (zie Toledo voor de deadlines).
De student is geslaagd (G) mits tijdig indienen van volgende documenten:
- een positief evaluatieformulier door de begeleider
- gehandtekende urenverantwoording (aantal uren naargelang kamp met overnachting of niet)
- degelijk refectieverlag